Personcentrering och personcentrerad forskning
7,5 hp
Kurskod: 3FOR021
Beslut: Approved by the Doctoral Education Committee 2022-05-18. Giltig från och med 2022-05-18.
Nivå: Forskarnivå
Engelsk titel: Person-centredness and person-centred research
Diarienummer: U2022-242-1379
Förkunskaps- och behörighetskrav
Antagen till utbildning på forskarnivå
Syfte
Kursen syftar till att doktoranden ska utveckla kunskaper avseende personcentrering och personcentrerad forskning i relation till hälsa och välbefinnande.
Innehåll
Kursen behandlar
- Forskningsområdet personcentrering
- Teoretiska utgångspunkter vid personcentrerad forskning
- Metodval vid personcentrerad forskning
- Etiska aspekter relaterat till forskning med personcentrerad inriktning
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska doktoranden kunna
- beskriva centrala teoretiska och vetenskapsfilosofiska utgångspunkter av relevans för området personcentrering för hälsa och välbefinnande (1)
- redogöra för metodologiska överväganden och metodval relaterade till forskning baserad på personcentrerade principer (2)
- identifiera och beskriva forskningsetiska utmaningar i forskning baserad på personcentrerade principer (3).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska doktoranden kunna
- applicera teoretiska utgångspunkter inom personcentrering och relatera till området för det egna avhandlingsarbetet (4).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska doktoranden kunna
- diskutera och föreslå hur forskningsetiska utmaningar vid forskning baserad på personcentrerade principer kan hanteras (5)
- kritiskt granska, konstruktivt värdera och diskutera forskning med personcentrerad inriktning (6).
Genomförande
Merparten av kursen genomförs nätbaserat med arbete enskilt och i grupp. Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar och seminarier. Fysiska sammankomster ingår.
Examination – prov och former
På kursen används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G).
Delprov l (5 hp) Personcentrering.
Individuell skriftlig inlämningsuppgift i form av beskrivning och reflektion över personcentrerade teoretiska och metodologiska överväganden i relation till det egna avhandlingsarbetet samt aktivt deltagande vid seminarium. Lärandemål l, 4 och 6 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (2.5 hp) Forskning baserad på personcentrerade principer samt forskningsetik.
Aktivt deltagande i seminarium med skriftlig inlämningsuppgift som förberedelse inför seminariet. Lärandemål 2, 3 och 5 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga delprov.
Examinator, eller den examinatorn utser, har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Kursutvärdering
Kursen värderas kontinuerligt av doktorander och lärare och utvärderingen sammanfattas i en rapport som kommuniceras till kursdeltagarna.
Beslut
Approved by the Doctoral Education Committee 2022-05-18. Giltig från och med 2022-05-18.
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Ekman, Inger (2020), Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik. 2 upplagan. Stockholm: Liber (362 s).
-
Eldén, Sara (2020), Forskningsetik: Vägval i samhällsvetenskapliga studier. Lund: Studentlitteratur AB (164 s).
-
Gadamer, Hans-Georg (1996), The enigma of health. The art of healing in the scientific age. Cambridge, Polity Press (180 s).
-
Ladyman, James (2002), Understanding Philosophy of Science. London: Routledge (290 s).
-
McCormack, Brendan, Dulmen, Sandra Van, Eide, Hilde, Skovdahl, Kirsti & Eide, Tom (2017), Person-centredhealthcare research. Chichester: John Wiley & Sons Ltd (226 s).
-
McCormack, Brendan, McCance, Tanya, Bulley, Cathy, Brown, Donna, McMillan, Ailsa & Martin, Suzanne (2021), Fundamentals of Person-Centred Healthcare Practice. Wiley Blackwell (384 s).
-
Vetenskapsrådet (2024), God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet (121 s). http://ww.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-forskningssed-2024.html
Artiklar, rapporter och websidor som väljs i samråd med lärare tillkommer (ca 100 s).