Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Hållbar utveckling i förskolan - erfarenhetsbaserad
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Hållbar utveckling i förskolan - erfarenhetsbaserad
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Hållbar utveckling i förskolan - erfarenhetsbaserad
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  1. HKR
  2. Hållbar utveckling i förskolan -...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Hållbar utveckling i...
  3. Litteraturlista

Hållbar utveckling i förskolan - erfarenhetsbaserad
30 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2024-09-01)

Kurskod: FO403E

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2024-04-22. Giltig från och med 2024-09-02.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()

Utbildningsområden: Naturvetenskapliga området 35%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: 4,5 hp

Engelsk titel: Sustainable Development in Preschools - Experience-based

Revideringar

2024-06-12

Revidering av litteratur och mindre justering av examinationsform i delprov 4.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Andersson, Björn (2006), Att undervisa om livscykler i skolår 1-5: Kunskapsbas och undervisningsförslag. Göteborg: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet (98 s).

  • Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2020), Naturvetenskapens bärande idéer för förskollärare. 2 upplagan. Malmö: Gleerups Utbildning AB (248 s).

  • Aspelin, Jonas (2018), Lärares relationskompetens: Vad är det? Hur kan den utvecklas?. Stockholm: Liber (157 s).

  • Björklund, Sanne (2020), Lärande för hållbar utveckling - i förskolan. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (144 s).

  • Bringsrud Fekjær, Silje (2016), Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups Utbildning AB (96 s).

  • Dahlbeck, Per, Westlund, Kristina, Berg, Frida, Hall, Charlotta, Henningsson, Lena, Morin, Susann, Persson, Sven & Riddersporre, Bim (2019), Relationell pedagogik – I teori och praktik i förskolan. Lund: Studentlitteratur (128 s).

  • Denscombe, Martyn (2018), Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (506 s).

  • Doverborg, Elisabet, Pramling, Niklas & Pramling Samuelsson, Ingrid (2020), Att arbeta med tema i förskolan: en metodikhandbok. Stockholm: Liber (123 s).

  • Doverborg, Elisabet, Pramling, Niklas, Pramling Samuelsson. Ingrid (2019), Att undervisa barn i förskolan. 2 upplagan. Stockholm: Liber (128 s).

  • Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina (2022), Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära i förskola och skola. 3 upplagan. Stockholm: Liber (212 s).

  • Hakvoort, Ilse & Friberg, Birgitta (red.) (2020), Konflikthantering i professionellt lärarskap. 4 upplagan. Malmö: Gleerups (296 s).

  • Helldén, Gustav mfl. (2015), Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskap i didaktisk belysning. 2 upplagan. Stockholm: Liber (261 s).

  • Hwang, Philip & Nilsson, Björn (2014), Gruppsykologi : för skola, arbetsliv och fritid. Natur & Kultur Akademisk (255 s).

  • Lindgren, Anne-Li (2020), Etik, integritet och dokument i förskolan. 2 upplagan. Malmö: Gleerups Utbildning AB (168 s).

  • Lärarnas yrkesetiska råd Yrkesetik för lärare. http://lararesyrkesetik.se

  • Lättman-Masch, Robert & Wejdemar, Mats (2020), Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och åk F-3. Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag (352 s).

  • Persson, Christel & Persson, Torsten (2020), Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (224 s).

  • Pramling Samuelsson, Ingrid & Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte (2007), Grundläggande färdigheter – och färdigheters grundläggande. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (192 s).

  • Regeringskansliet Agenda 2030 och Sverige: Världens utmaning - världens möjlighet (SOU 2019:13). Stockholm: Finansdepartementet http://www.regeringen.se

  • Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se

  • Skolverket Dokumentation i förskolan. Stockholm: Skolverket: Webbplats Övrigt: Webbplats http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2023), Åtgärder mot kränkande behandling. Stockholm: Skolverket Övrigt: Webbplats http://www.skolverket.se

  • Språkrådet (2017), Svenska skrivregler. 4 upplagan. Stockholm: Liber (308 s).

  • United Nations Development Programme (UNDP) Globala målen - För hållbar utveckling. https://www.globalamalen.se/

  • Vetenskapsrådet (2017), God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet (84 s). https://www.vr.se/

  • Von Bahr, Johanna & Lundström, Martina (2022), Delaktighet och inflytande enligt barnkonventionen - En handbok för förskolan. Stockholm: Liber (144 s).

  • Åberg, Ann & Lenz, Taguchi, Hillevi (2018), Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. 2 upplagan. Stockholm: Liber (209 s).

  • Ärlemalm-Hagsér, Eva (2013), Engagerade i världens bästa? Lärande för hållbarhet i förskolan. Göteborgs Universitet, avhandling (137 s). http://www.gupea.ub.gu.se

Bestämningslitteratur: Flora, fågelbok och småkrypsbok tillkommer. Förslag på lämpliga val ges vid kursstart. Fördjupningslitteratur i form av t ex vetenskapliga artiklar omfattande högst 450 sidor tillkommer.

Senaste version
Tidigare version (till 2024-09-01)
Kortadress: www.hkr.se/kfo403e

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025