Hållbar utveckling i förskolan - erfarenhetsbaserad
30 hp
Kurskod: FO403E
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2024-04-22. Giltig från och med 2024-09-02.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()
Utbildningsområden: Naturvetenskapliga området 35%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: 4,5 hp
Engelsk titel: Sustainable Development in Preschools - Experience-based
Revideringar
Revidering av litteratur och mindre justering av examinationsform i delprov 4.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Andersson, Björn (2006), Att undervisa om livscykler i skolår 1-5: Kunskapsbas och undervisningsförslag. Göteborg: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet (98 s).
-
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2020), Naturvetenskapens bärande idéer för förskollärare. 2 upplagan. Malmö: Gleerups Utbildning AB (248 s).
-
Aspelin, Jonas (2018), Lärares relationskompetens: Vad är det? Hur kan den utvecklas?. Stockholm: Liber (157 s).
-
Björklund, Sanne (2020), Lärande för hållbar utveckling - i förskolan. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (144 s).
-
Bringsrud Fekjær, Silje (2016), Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups Utbildning AB (96 s).
-
Dahlbeck, Per, Westlund, Kristina, Berg, Frida, Hall, Charlotta, Henningsson, Lena, Morin, Susann, Persson, Sven & Riddersporre, Bim (2019), Relationell pedagogik – I teori och praktik i förskolan. Lund: Studentlitteratur (128 s).
-
Denscombe, Martyn (2018), Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (506 s).
-
Doverborg, Elisabet, Pramling, Niklas & Pramling Samuelsson, Ingrid (2020), Att arbeta med tema i förskolan: en metodikhandbok. Stockholm: Liber (123 s).
-
Doverborg, Elisabet, Pramling, Niklas, Pramling Samuelsson. Ingrid (2019), Att undervisa barn i förskolan. 2 upplagan. Stockholm: Liber (128 s).
-
Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina (2022), Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära i förskola och skola. 3 upplagan. Stockholm: Liber (212 s).
-
Hakvoort, Ilse & Friberg, Birgitta (red.) (2020), Konflikthantering i professionellt lärarskap. 4 upplagan. Malmö: Gleerups (296 s).
-
Helldén, Gustav mfl. (2015), Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskap i didaktisk belysning. 2 upplagan. Stockholm: Liber (261 s).
-
Hwang, Philip & Nilsson, Björn (2014), Gruppsykologi : för skola, arbetsliv och fritid. Natur & Kultur Akademisk (255 s).
-
Lindgren, Anne-Li (2020), Etik, integritet och dokument i förskolan. 2 upplagan. Malmö: Gleerups Utbildning AB (168 s).
-
Lärarnas yrkesetiska råd Yrkesetik för lärare. http://lararesyrkesetik.se
-
Lättman-Masch, Robert & Wejdemar, Mats (2020), Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och åk F-3. Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag (352 s).
-
Persson, Christel & Persson, Torsten (2020), Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (224 s).
-
Pramling Samuelsson, Ingrid & Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte (2007), Grundläggande färdigheter – och färdigheters grundläggande. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (192 s).
-
Regeringskansliet Agenda 2030 och Sverige: Världens utmaning - världens möjlighet (SOU 2019:13). Stockholm: Finansdepartementet http://www.regeringen.se
-
Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se
-
Skolverket Dokumentation i förskolan. Stockholm: Skolverket: Webbplats Övrigt: Webbplats http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2023), Åtgärder mot kränkande behandling. Stockholm: Skolverket Övrigt: Webbplats http://www.skolverket.se
-
Språkrådet (2017), Svenska skrivregler. 4 upplagan. Stockholm: Liber (308 s).
-
United Nations Development Programme (UNDP) Globala målen - För hållbar utveckling. https://www.globalamalen.se/
-
Vetenskapsrådet (2017), God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet (84 s). https://www.vr.se/
-
Von Bahr, Johanna & Lundström, Martina (2022), Delaktighet och inflytande enligt barnkonventionen - En handbok för förskolan. Stockholm: Liber (144 s).
-
Åberg, Ann & Lenz, Taguchi, Hillevi (2018), Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. 2 upplagan. Stockholm: Liber (209 s).
-
Ärlemalm-Hagsér, Eva (2013), Engagerade i världens bästa? Lärande för hållbarhet i förskolan. Göteborgs Universitet, avhandling (137 s). http://www.gupea.ub.gu.se
Bestämningslitteratur: Flora, fågelbok och småkrypsbok tillkommer. Förslag på lämpliga val ges vid kursstart. Fördjupningslitteratur i form av t ex vetenskapliga artiklar omfattande högst 450 sidor tillkommer.