Religionsvetenskap II
30 hp
Kurskod: IRE21L
Beslut: Fastställd i nämnden 2009-09-01. Giltig från och med 2009-09-01 till och med 2011-08-31. Ersätts av: IRE22L - Religionsvetenskap II.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Religionsvetenskap/kunskap (RKA)
Utbildningsområden: Humanistiska området 75%, Undervisningsområdet 25%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Religious studies II
Diarienummer: 1459/333-09
Allmänna uppgifter
Kursen ingår i lärarutbildningen och utgör andra terminen i inriktning Religion för blivande lärare som skall undervisa i grundskolans senare årskurser eller i gymnasieskolan. Kursen innehåller 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU) som sammanhängande period med handledning i yrkesrollen.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Antagen till lärarutbildningen, inriktning Religion, samt minst 22,5 hp Religionsvetenskap I, 30 hp, eller motsvarande. För övrigt hänvisas till utbildningsplanens bilaga “Spärrar i lärarutbildningen“.
Innehåll
Kursen består av fyra delmoment om 7,5 hp vardera.
Delmoment 1: Religionshistoria II (7,5 hp)
Religionshistoria II handlar om judendomen och islam. Dessa religioner studeras med utgångspunkt från de kunskaper om den gammaltestamentliga världen och dess texter som tidigare inhämtats. Den judiska religionen och det judiska folkets historia följs från antiken till våra dagar. Islams olika traditioner och geografiska variationer studeras historiskt och i nutid. Kursen tar även upp islam i Europa och Sverige och hur det är att vara muslim i det svenska samhället. Jämförelser görs mellan islam, judendomen och kristendomen. I kursen undersöks också vilken politisk betydelse religion kan ha.
Delmoment 2: Kristendomens historia med idéhistoria samt samfunds- och kyrkokunskap (7,5 hp)
I kursen följs kristendomens teologiska utveckling, kyrkobildningar och globala spridning från reformationen till idag. Denna utveckling studeras tillsammans med de kulturella och sociala skeendena i kristendomens samhälleliga miljöer, särskilt vetenskaplig utveckling och modernitetskultur. Vidare ges en överblick över dagens kyrko- och samfundsförhållanden i Sverige och globalt samt över försöken till närmande mellan olika kyrkor.
Delmoment 3: Att undervisa i religionskunskap (7,5 hp)
Kursmomentet är verksamhetsförlagt och består av en fem veckor sammanhängande period med handledning i yrkesrollen inklusive för- och efterarbete. Med handledarens stöd skall studenten planera, genomföra samt utvärdera undervisning i religionsämnet och därigenom ges möjligheter att utvecklas i sin lärarroll. För- och efterarbetet består av seminarier: ett inför VFU-momentet och ett efteråt då studenterna redovisar resultatet av VFU-uppgiften samt jämför och diskuterar sina erfarenheter.
Delmoment 4: Religionshistoria III (7,5 hp)
Temat för religionshistoria III är hinduism och buddhism men även andra religiösa traditioner i Kina och Japan. För att förstå dessa religioner studeras deras ursprung och historiska utveckling samt den komplexa religiösa situationen idag.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
ha uppnått god kunskap om och förståelse för enhet och mångfald i den judiska religionens och det judiska folkets historia från antiken till våra dagar
* ha uppnått god kunskap och förståelse om islams ursprung, historia och olika riktningar samt muslimer i Europa och det svenska samhället idag
* ha uppnått god kunskap och förståelse om de stora kristna traditionernas historia från reformationen till våra dagar samt dagens kyrko- och samfundsbildningar, deras ursprung, historia och särart
* ha uppnått god kunskap och förståelse för de samhälleliga och kulturella miljöer i vilka kristendomen har utvecklats
* ha uppnått god kunskap och förståelse för kristendomens globala spridning samt ekumeniska strävanden
* ha uppnått god kunskap och förståelse för hinduism, buddhism och religionerna i Kina och Japan- de formativa delarna av dessa religioners historia, folkliga religionsutövning samt funktion och relation till det omgivande samhället
* ha uppnått god kunskap och förståelse för den politiska betydelse religioner kan ha i olika samhällen och i internationella relationer.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
* ha färdighet och förmåga att använda religionsvetenskaplig terminologi samt att resonera på ett ordnat sätt om religioner och livsfrågor
* ha färdighet och förmåga att tolka och analysera massmedias nyhetsflöde om religiösa förhållanden
* ha färdighet och förmåga att bedöma skeenden i Europa och Sverige som relaterar till muslimer och islam
* ha färdighet och förmåga att förstå hur vad människors religiösa tro kan innebära för dem - för deras sätt att se på sig själva och andra människor och tillvaron i stort
* ha färdighet och förmåga att föra en meningsfull dialog med människor om livsåskådningsproblem och religiösa livsuppfattningar
* ha färdighet och förmåga att göra jämförelser mellan olika religioner och analysera skillnader och likheter
* ha färdighet och förmåga att använda sina ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter för att planera, undervisa och examinera som lärare i religionskunskap i skolan.
Efter genomgången kurs ska studenten
*kunna anpassa sitt förhållningssätt som lärare till elever och klasser med olika attityder förmågor
*kunna se och värdera elevers olika begåvningar och intressen.
Genomförande
Undervisningen består av föreläsningar med öppen form som har ett stort inslag av dubbelriktad kommunikation med frågor och diskussioner. I vissa moment sker undervisningen i seminarieform.
Examination – prov och former
Delmoment 1, 2 och 4 examineras genom enskild skriftlig salstentamen. Delmoment 3 examineras genom en bedömning av studentens arbete under den verksamhetsförlagda utbildningen.
Delprov 1 (7,5 hp): Religionshistoria II
Delprov 2 (7,5 hp): Kristendomens historia med idéhistoria och samfundskunskap
Delprov 3 (7,5 hp): Att undervisa i religionskunskap
Delprov 4 (7,5 hp): Religionshistoria III
Betygsgraderna vid alla fyra delproven är Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på minst tre av delproven.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd i nämnden 2009-09-01. Giltig från och med 2009-09-01 till och med 2011-08-31. Ersätts av: IRE22L - Religionsvetenskap II.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.
Övrigt
Kursplanen gäller fr o m 2009-08-31 t o m 2011-08-30.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Delmoment 1.
-
Bergenhorn, M. & Hjärpe, J (2004), 99 frågor om islam: Och något färre svar. Stockholm: Leopard (173 s).
-
Groth, Bente (2002), Judendomen: Kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och kultur (344 s).
-
Roald, A.S. & Brogren, M (2005), Islam: Historia, tro, nytolkning. Stockholm: Natur och kultur (341 s).
-
Stenberg, Leif (1999), Muslim i Sverige: Lära och liv. Stockholm: Bilda (128 s).
-
Stencilmaterial om ca 15 sidor tillkommer.
-
Delmoment 2.
-
Eriksson, Gunnar & Frängsmyr, Tore (2004), Idéhistoriens huvudlinjer. 4 upplagan. Stockholm: Wahlström & Widstrand (254 s).
-
Olivestam, Carl Eber; medarbetare: Eriksson, Mimmi, Lindholm, Stig & Fernold, Lisa (2002), Från kyrka till wellbeing: Handbok i kyrkokunskap. Lund: Studentlitteratur
-
Rasmussen, Tarald & Thomassen, Einar (2007), Kristendomen: En historisk introduktion. Stockholm: Artos & Norma (416 s).
-
Stencilmaterial om ca 15 sidor tillkommer.
-
Delmoment 3.
-
Skolverkets läroplaner, ämnesbeskrivningar, kursplaner och betygskriterier för religionsämnet i grundskolan samt för gymnasieskolans kurser Religionskunskap A och B..
-
Delmoment 4.
-
Jacobsen, Knut A (2002), Buddhismen: Kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och kultur
-
Jacobsen, Knut A (2004), Hinduismen: Historia, tradition, mångfald. Stockholm: Natur och kultur
-
Jensen, Tim, Rothstein, Mikael & Podemann Sørensen, Jørgen (1996), Religionshistoria: Ritualer, mytologi, ikonografi. 2 upplagan. Nora: Nya Doxa (586 s). Anmärkning: oförändr. uppl
-
Stencilmaterial om Kinas och Japans religioner. Läsanvisningar ca. 15 sidor..