Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Religionsvetenskap II
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Religionsvetenskap II
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Religionsvetenskap II
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  1. HKR
  2. Religionsvetenskap II
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Religionsvetenskap II
  3. Kursplan

Religionsvetenskap II
30 hp

Kurskod: IRE21L

Beslut: Fastställd i nämnden 2009-09-01. Giltig från och med 2009-09-01 till och med 2011-08-31. Ersätts av: IRE22L - Religionsvetenskap II.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Religionsvetenskap/kunskap (RKA)

Utbildningsområden: Humanistiska området 75%, Undervisningsområdet 25%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Religious studies II

Diarienummer: 1459/333-09

Allmänna uppgifter

Kursen ingår i lärarutbildningen och utgör andra terminen i inriktning Religion för blivande lärare som skall undervisa i grundskolans senare årskurser eller i gymnasieskolan. Kursen innehåller 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU) som sammanhängande period med handledning i yrkesrollen.

Förkunskaps- och behörighetskrav




Antagen till lärarutbildningen, inriktning Religion, samt minst 22,5 hp Religionsvetenskap I, 30 hp, eller motsvarande. För övrigt hänvisas till utbildningsplanens bilaga “Spärrar i lärarutbildningen“.

Innehåll

Kursen består av fyra delmoment om 7,5 hp vardera.

Delmoment 1: Religionshistoria II (7,5 hp)
Religionshistoria II handlar om judendomen och islam. Dessa religioner studeras med utgångspunkt från de kunskaper om den gammaltestamentliga världen och dess texter som tidigare inhämtats. Den judiska religionen och det judiska folkets historia följs från antiken till våra dagar. Islams olika traditioner och geografiska variationer studeras historiskt och i nutid. Kursen tar även upp islam i Europa och Sverige och hur det är att vara muslim i det svenska samhället. Jämförelser görs mellan islam, judendomen och kristendomen. I kursen undersöks också vilken politisk betydelse religion kan ha.

Delmoment 2: Kristendomens historia med idéhistoria samt samfunds- och kyrkokunskap (7,5 hp)
I kursen följs kristendomens teologiska utveckling, kyrkobildningar och globala spridning från reformationen till idag. Denna utveckling studeras tillsammans med de kulturella och sociala skeendena i kristendomens samhälleliga miljöer, särskilt vetenskaplig utveckling och modernitetskultur. Vidare ges en överblick över dagens kyrko- och samfundsförhållanden i Sverige och globalt samt över försöken till närmande mellan olika kyrkor.

Delmoment 3: Att undervisa i religionskunskap (7,5 hp)
Kursmomentet är verksamhetsförlagt och består av en fem veckor sammanhängande period med handledning i yrkesrollen inklusive för- och efterarbete. Med handledarens stöd skall studenten planera, genomföra samt utvärdera undervisning i religionsämnet och därigenom ges möjligheter att utvecklas i sin lärarroll. För- och efterarbetet består av seminarier: ett inför VFU-momentet och ett efteråt då studenterna redovisar resultatet av VFU-uppgiften samt jämför och diskuterar sina erfarenheter.

Delmoment 4: Religionshistoria III (7,5 hp)
Temat för religionshistoria III är hinduism och buddhism men även andra religiösa traditioner i Kina och Japan. För att förstå dessa religioner studeras deras ursprung och historiska utveckling samt den komplexa religiösa situationen idag.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
ha uppnått god kunskap om och förståelse för enhet och mångfald i den judiska religionens och det judiska folkets historia från antiken till våra dagar
* ha uppnått god kunskap och förståelse om islams ursprung, historia och olika riktningar samt muslimer i Europa och det svenska samhället idag
* ha uppnått god kunskap och förståelse om de stora kristna traditionernas historia från reformationen till våra dagar samt dagens kyrko- och samfundsbildningar, deras ursprung, historia och särart
* ha uppnått god kunskap och förståelse för de samhälleliga och kulturella miljöer i vilka kristendomen har utvecklats
* ha uppnått god kunskap och förståelse för kristendomens globala spridning samt ekumeniska strävanden
* ha uppnått god kunskap och förståelse för hinduism, buddhism och religionerna i Kina och Japan- de formativa delarna av dessa religioners historia, folkliga religionsutövning samt funktion och relation till det omgivande samhället
* ha uppnått god kunskap och förståelse för den politiska betydelse religioner kan ha i olika samhällen och i internationella relationer.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten 
* ha färdighet och förmåga att använda religionsvetenskaplig terminologi samt att resonera på ett ordnat sätt om religioner och livsfrågor
* ha färdighet och förmåga att tolka och analysera massmedias nyhetsflöde om religiösa förhållanden
* ha färdighet och förmåga att bedöma skeenden i Europa och Sverige som relaterar till muslimer och islam
* ha färdighet och förmåga att förstå hur vad människors religiösa tro kan innebära för dem - för deras sätt att se på sig själva och andra människor och tillvaron i stort
* ha färdighet och förmåga att föra en meningsfull dialog med människor om livsåskådningsproblem och religiösa livsuppfattningar
* ha färdighet och förmåga att göra jämförelser mellan olika religioner och analysera skillnader och likheter
* ha färdighet och förmåga att använda sina ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter för att planera, undervisa och examinera som lärare i religionskunskap i skolan.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
*kunna anpassa sitt förhållningssätt som lärare till elever och klasser med olika attityder förmågor
*kunna se och värdera elevers olika begåvningar och intressen.

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar med öppen form som har ett stort inslag av dubbelriktad kommunikation med frågor och diskussioner. I vissa moment sker undervisningen i seminarieform.

Examination – prov och former

Delmoment 1, 2 och 4 examineras genom enskild skriftlig salstentamen. Delmoment 3 examineras genom en bedömning av studentens arbete under den verksamhetsförlagda utbildningen.

Delprov 1 (7,5 hp): Religionshistoria II
Delprov 2 (7,5 hp): Kristendomens historia med idéhistoria och samfundskunskap
Delprov 3 (7,5 hp): Att undervisa i religionskunskap
Delprov 4 (7,5 hp): Religionshistoria III

Betygsgraderna vid alla fyra delproven är Underkänd, Godkänd och Väl godkänd. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på minst tre av delproven.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd i nämnden 2009-09-01. Giltig från och med 2009-09-01 till och med 2011-08-31. Ersätts av: IRE22L - Religionsvetenskap II.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.

Övrigt

Kursplanen gäller fr o m 2009-08-31 t o m 2011-08-30.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Delmoment 1.

  • Bergenhorn, M. & Hjärpe, J (2004), 99 frågor om islam: Och något färre svar. Stockholm: Leopard (173 s).

  • Groth, Bente (2002), Judendomen: Kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och kultur (344 s).

  • Roald, A.S. & Brogren, M (2005), Islam: Historia, tro, nytolkning. Stockholm: Natur och kultur (341 s).

  • Stenberg, Leif (1999), Muslim i Sverige: Lära och liv. Stockholm: Bilda (128 s).

  • Stencilmaterial om ca 15 sidor tillkommer.

  • Delmoment 2.

  • Eriksson, Gunnar & Frängsmyr, Tore (2004), Idéhistoriens huvudlinjer. 4 upplagan. Stockholm: Wahlström & Widstrand (254 s).

  • Olivestam, Carl Eber; medarbetare: Eriksson, Mimmi, Lindholm, Stig & Fernold, Lisa (2002), Från kyrka till wellbeing: Handbok i kyrkokunskap. Lund: Studentlitteratur

  • Rasmussen, Tarald & Thomassen, Einar (2007), Kristendomen: En historisk introduktion. Stockholm: Artos & Norma (416 s).

  • Stencilmaterial om ca 15 sidor tillkommer.

  • Delmoment 3.

  • Skolverkets läroplaner, ämnesbeskrivningar, kursplaner och betygskriterier för religionsämnet i grundskolan samt för gymnasieskolans kurser Religionskunskap A och B..

  • Delmoment 4.

  • Jacobsen, Knut A (2002), Buddhismen: Kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och kultur

  • Jacobsen, Knut A (2004), Hinduismen: Historia, tradition, mångfald. Stockholm: Natur och kultur

  • Jensen, Tim, Rothstein, Mikael & Podemann Sørensen, Jørgen (1996), Religionshistoria: Ritualer, mytologi, ikonografi. 2 upplagan. Nora: Nya Doxa (586 s). Anmärkning: oförändr. uppl

  • Stencilmaterial om Kinas och Japans religioner. Läsanvisningar ca. 15 sidor..

Kortadress: www.hkr.se/kire21l

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025