Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Kliniskt tillämpad oral hälsa I
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Kliniskt tillämpad oral hälsa I
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Kliniskt tillämpad oral hälsa I
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  1. HKR
  2. Kliniskt tillämpad oral hälsa I
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Kliniskt tillämpad oral...
  3. Kursplan

Kliniskt tillämpad oral hälsa I
7,5 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2018-09-02)

Kurskod: OD8331

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2017-06-01. Giltig från och med 2017-08-28. Nedlagd 2021-11-11.

Nivå: Grundnivå

Utbildningsområden: Vårdområdet 67%, Medicinska området 33%

Huvudområde: Oral hälsa

VFU-andel: 7,5 hp

Engelsk titel: Applied Clinical Oral Health I

Diarienummer: U2017-242-1097

Allmänna uppgifter

Kursen ges inom Tandhygienistprogrammet, år 3. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) vid studentklinik eller externt på folktandvårdsklinik i närområdet, 7,5 hp. Studieform: Högskoleförlagd.

Fördjupningsnivå

G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav










Grundläggande behörighet samt godkänt betyg i Oral hälsa 70,5 hp, Biomedicin 12,5 hp, Odontologi 14,5 hp samt kursen Kliniskt tillämpad oral hälsa - barnpatienter 7,5 hp eller motsvarande.

Syfte

Kursen syftar till att studenten självständigt ska kunna integrera teoretiska och kliniska kunskaper vid omhändertagande med fokus på vuxna patienter.

Innehåll

  • Principer för diagnostik och behandling av munstatus och munsjukdomar
  • Upprättande och dokumentation av terapiförslag
  • Dokumentation och kvalitetssäkring av patientbehandlingar
  • Hälsokommunikation inom patientbehandling som innefattar instruktion och motivation till munhälsoåtgärder
  • Arbetsrutiner i sterilenhet och reception
  • Anestesi i munhålan
  • Oral diagnostik
  • Etisk reflektion
  • Ergonomi
  • Handledning av förstaårs studenter vid deras prekliniska och kliniska kurser

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna förklara skillnader mellan friska respektive patologiska vävnader i munhålan (1).

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna identifiera sjukdomar och problem i munhålan som kräver remiss eller överföring till vårdgivare inom annan profession (2)
  • kunna självständigt förbereda och samråda med patient och besluta om behandlingsåtgärder för att förändra/bibehålla den orala hälsan enligt Nationella riktlinjer för vuxna (3) 
  • kunna självständigt diagnostisera karies, gingivit, parodontit och erosionsskador samt upprätta behanlingsplan av initial- och revisionspatienter (4)
  • kunna professionellt visa förmåga till lagarbete och samverkan med kollegor och andra yrkesgrupper (5)
  • kunna tillämpa anestesi i munhålan (6)
  • kunna självständigt identifiera, dokumentera samt genomföra administrativa och kliniska uppgifter uppgifter inom givna tidsramar (7).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna självständigt förbereda och diskutera patientfall med kollegor inom egen och annan profession (8)
  • kunna kritiskt granska, utvärdera och kvalitetssäkra olika behandlingsåtgärder i sitt egna  patientarbete (9)
  • kunna reflektera över hållbar utveckling i förhållande till patientarbete vid en tandvårdsklinik (10)
  • kunna med ett professionellt förhållningsätt värna om och respektera patientens behov (11)
  • kunna självständigt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens (12).

Genomförande

Arbetsformer som förekommer är verksamhetsförlagda kliniska studier under handledning samt seminarier. Närvaro gäller vid kliniska studier, terapiplanering och etiska reflektionsseminarier, ca 10 timmar/vecka.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Delprov 1 (0,5 hp) Etisk reflektion.
Individuell examination genom aktivt deltagande i seminarium. Lärandemål 5 och 10 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 2 (3 hp) Kliniska moment. 
Individuella bedömningar som sker fortlöpande. I de kliniska momenten ingår att redogöra för, diskutera och motivera val av behandling av egna patientfall både på klinik och terapiplanering. Sammanfatta undersökning och behandlingsresultat samt att registrera och dokumentera i patientjournalen. Alla moment i kursen ska vara genomförda inom angivna tidsramar. Examinationen innefattar även aktivt deltagande vid seminarier i oral diagnostik. Lärandemål 1-11 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 3 (0,5 hp) Anestesi och kliniska bedömningar.
Individuella bedömningar av två mandibular- och fyra infiltrationinjektioner samt givna bedömningsmoment. Lärandemål 4, 6, 7, 10 och 11. Betygsgraderna U och G tillämpas.
 
Delprov 4 (3,5 hp) Klinisk slutexamination.
Delprovet består av en individuell salstentamen samt individuell klinisk examination av färdigheter som omfattar alla patientkategorier. Samtliga lärandemål examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 2 och 4.

För delprov 1, 2 och 3 äger studenten rätt att examineras högst 2 gånger. En gång i anslutning till kursen och en gång vid nästa kurstillfälle. Begränsningen införs på grund av att momenten kräver betydande extraresurser för att kunna genomföras.

För betyget godkänd på delprov 4 måste båda momenten vara godkända. För betyget Väl godkänd krävs Väl godkänd på båda momenten.

För examination av praktiska individuella fortlöpande färdigheter i delprov 2 äger studenten rätt att examineras högst 1 gång vid nästa tillfälle då kursen går. För examination av praktiska individuella färdigheter i delprov 4 äger studenten rätt att examineras högst 2 gånger i anslutning till kursen. Begränsningar införs på grund av att momenten kräver betydande extraresurser för att kunna genomföras.

I förtid avbruten verksamhetsförlagd utbildning (VFU):
Dekan kan, efter föredragning av programområdesansvarig, avbryta en students VFU med omedelbar verkan om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten för personer som studenten möter på sin VFU, eller dessa personers förtroende för högskolans eller VFU-platsens verksamhet uppenbart riskeras. När en VFU avbryts med stöd av denna föreskrift underkänns studenten på aktuellt delprov/kurs och ett verksamhetsförlagt utbildningstillfälle är därmed förbrukat. Vid ett avbrytande ska en individuell plan upprättas gemensamt av programområdesansvarig och examinator i samråd med studenten och en av studentkåren utsedd representant. Planen beslutas av programområdesansvarig. I planen ska de brister avseende kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten uppvisar anges, vilket stöd studenten kan få från högskolan för att avhjälpa dessa brister samt hur och när kontrollerna av att studenten uppnått erforderliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska ske. En student äger rätt till maximalt två kunskapskontroller. Beslut om studentens fortsatta deltagande i VFU inom ramen för utbildningen, efter uppvisande av nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt, fattas av Dekan efter föredragning av programområdesansvarig. Efter två genomförda och ej godkända kunskapskontroller sätts betyget underkänd.

Om en student avbryter sin VFU, och detta skett av annan orsak än laga förfall (t.ex. egen sjukdom eller anhörigs bortgång), leder avbrottet till att studenten underkänns på delprovet/kursen. Studenten erbjuds i sådant fall en ny VFU-period i samband med nästa kurstillfälle såvida inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2017-06-01. Giltig från och med 2017-08-28. Nedlagd 2021-11-11.

Revideringar

2018-06-01
Revidering i litteraturlistan.
Revidering giltig från och med 2018-09-03.

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Axéll, Tony (2016), Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom : klinisk diagnostik och behandling. 7 upplagan. Stockholm: Gothia Fortbildning (168 s).

  • Fejerskov, Ole, Nyvad, Bente & Kidd, Edwina A (2015), Dental caries : the disease and its clinical management. 3 upplagan. Chichester: Wiley-Blackwell (466 s).

  • Helgesson, Gert & Kvist, Thomas (2015), Tandvårdens etik. Stockholm: Gothia fortbildning (228 s).

  • Lang, Niklaus. Peter & Lindhe, Jan (2015), Clinical periodontology and implant dentistry. 6 upplagan. Oxford: Wiley-Blackwell (1371 s).

  • Nield-Gehrig, Jill S (2016), Fundamentals of periodontal instrumentation and advanced root instrumentation. 8 upplagan. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins (800 s).

Vetenskapliga artiklar i omfattningen cirka 30 sidor tillkommer i samråd med kursansvarig lärare.

Senaste version
Tidigare version (till 2018-09-02)
Kortadress: www.hkr.se/kod8331

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025