Sociologi med inriktning mot arbetslivet (41-60)
20 poäng
Kurskod: PSO140
Beslut: Fastställd i nämnden 2004-05-03. Giltig från och med 2004-05-03. Nedlagd 2024-11-27.
Nivå: C
Ämne/områdeskod: Sociologi (SOA)
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Sociology with focus on Worklife (41-60)
Diarienummer: 542/333-04
Allmänna uppgifter
Sociologi PSO140 ges som femte termin inom Personal- och arbetslivsprogrammet för studenter som valt sociologi som huvudämne i sin kandidatexamen.
Förkunskaps- och behörighetskrav
För kursen krävs avslutade och godkända kurser termin 1-3 med inriktning mot sociologi samt minst 10 godkända poäng från termin 4.
Innehåll
Delkurs 1 Samhälle och organisation, 5 poäng
Mål: Studenten ska kunna bearbeta och använda sociologiska teorier för analys av organisationer på samhälls- och arbetslivsnivå. Studenten ska självständigt kunna identifiera och analysera relevanta problem utifrån exempel på såväl klassiska som nutida sociologiska teoribildningar.
Innehåll: Kursen behandlar dels klassisk och modern sociologisk teori och relationen dem emellan, dels samtida diskussioner kring sociologiska organisationsteorier. Studenten ska även välja och kritiskt granska en svensk eller internationell avhandling med fokus på organisation och arbetsliv.
Delkurs 2 Att utforska och utvärdera arbetslivet: design, analys och tolkning (kvalitativa metoder), 5 poäng
Mål: Studenten ska efter avslutad delkurs vara förtrogen att arbeta med kvalitativa material och med kvalitativ analys. Studenten ska också självständigt kunna argumentera för valet av metod utifrån såväl metodiska som vetenskapsteoretiska överväganden.
Innehåll: Delkursen ger såväl teoretiska som praktiska kunskaper och färdigheter när det gäller att utforma kvalitativa empiriska studier, samla och analysera kvalitativa material samt att tolka och rapportera resultaten. Delkursen behandlar bl.a. intervjuer, observationer, dokumentanalys, gruppmetoder, deltagarorienterade metoder samt vetenskapsteoretiska och etiska ställningstaganden. Inom kursens ram ges även ett kunskapsunderlag kring skrivandet av akademiska uppsatser. Delkursen samläses med PPS141 och PPE140.
Delkurs 3 Självständigt uppsatsarbete, 10 poäng
Mål: Studenten ska under delkursen självständigt genomföra en liten vetenskaplig undersökning och vara förtrogen med problemformulering, datainsamling, bearbetning, analys och tolkning. Studenten ska även kunna rapportera den genomförda undersökningen på ett relevant sätt.
Innehåll: Den studerande ska självständigt formulera en teoretiskt, och utifrån tidigare forskning förankrad, problemställning, samla in och sammanställa för problemställningen relevant material samt analysera och skriftligt redovisa det genomförda arbetet. Den studerande ska vid offentligt seminarium ventilera och försvara den färdiga uppsatsen. Därtill ska den studerande vid offentligt seminarium opponera på annan uppsats inom delkursen.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna bearbeta och problematisera sociologiska teoribildningar både på individ- och organisationsnivå. Studenten ska även ha goda kunskaper kring kvalitativa metoder och kvalitativ analys samt ha förmåga att tillämpa dem. Därutöver ska studenten självständigt kunna genomföra ett uppsatsarbete på vetenskaplig grund.
Genomförande
Delkurserna 1 och 2 genomförs med föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Under delkurs 3 anvisas studenten en handledare som stöd för uppsatsarbetet. Under arbetets gång genomförs handledningsseminarier för grupper med studenter och handledare. Färdiga uppsatser ska ventileras vid offentligt annonserat seminarium varvid en eller två studenter agerar opponenter.
Examination – prov och former
Varje delkurs examineras separat vilket kan ske såväl muntligt som skriftligt. Uppsatsen ska offentligt försvaras och för betyget Godkänt på delkurs 3 krävs att varje student agerar opponent på annan students uppsats vid seminarium. Betygsgraderna för kursen är: väl godkänd, godkänd och underkänd.
Regler för examination finns att läsa på http://www.hkr.se
Kursutvärdering
Varje delkurs utvärderas i samverkan mellan ansvariga lärare och studenter. Hela kursen utvärderas vid dess slut i samverkan mellan kursansvarig och studenterna. Resultaten av kursutvärderingar ska återföras till aktuell studentgrupp samt ska förändringsförslag och förbättrande åtgärder redovisas och diskuteras.
Beslut
Fastställd i nämnden 2004-05-03. Giltig från och med 2004-05-03. Nedlagd 2024-11-27.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Gäller från ht 2006.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Delkurs 1
-
Jackson, Norman & Carter, Pippa (2002), Organisationsbeteende i nytt perspektiv. 1 upplagan. Malmö : Liber ekonomi (346 s).
-
Ritzer, George (2003), Contemporary sociological theory and its classical roots : the basics. New York : McGraw-Hill (268 s).
-
Knights, David & McCabe, Darren (2003), Organization and Innovation. Open University Press (210 s).
Delkurs 2
-
Merriam, Sharan B (1994), Fallstudien som forskningsmetod. Lund: Studentlitteratur (228 s).
-
Ryen, Anne (2004), Kvalitativ intervju: Från vetenskapsteori till fältstudier. Malmö: Liber ekonomi (248 s).
-
Nylén, Ulrica (2005), Att presentera kvalitativa data: Framställningsstrategier för empiriredovisning. Malmö: Liber ekonomi (176 s).
-
Widerberg, Karin (2002), Kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur (232 s).
Delkurs 3
-
Fördjupningslitteratur väljs utifrån uppsatsarbetet.
Delkurs 1: Tillkommer en av studenten vald svensk eller internationell akademisk avhandling med fokus på organisation och arbetsliv. Delkurs 2: Tillkommer ett kompendium som tillhandahålles genom institutionen.