Läs- och skrivutveckling med tecken som stöd
7,5 hp
Kurskod: SP3010
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2013-02-28. Giltig från och med 2013-07-15. Nedlagd 2024-10-24.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Pedagogik ()
Ämne/områdeskod: Pedagogik (PEA)
Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
Huvudområde: Specialpedagogik
VFU-andel: -
Engelsk titel: Written Language Acquisition
Revideringar
Förändingar i litteraturlistan
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Andersson, Björn (2003), Om integration av kunnande. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag Läsanvisningar S 296-309. Anmärkning: I Jorde, Doris & Bungum, Berit (red) Naturfagdidaktikk - perspektiver, forskning, utveckling
-
Bjar, Louise & Frylmark, Astrid (red) (2009), Barn läser och skriver – specialpedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (312 s).
-
Druid-Glentow, B. (2006), Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok. Stockholm : Natur och kultur (287 s). Läsanvisningar Valda delar.
-
Heister Trygg, Boel (2012), AKK i skolan: en pedagogisk utmaning - om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskola och skola. Södra regionens kommunikationscenter SÖK (91 s).
-
Heister Trygg, Boel (2010), TAKK - Tecken som AKK.
-
Magnusson, Barbro (2013), Teckenkommunikation GRUNDORDBOK - med illustrationer. Tomelilla. Bam Språkteknik Anmärkning: 2008 alt 2013
-
Samuelsson, Stefan (2009), Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. (352 s).
-
Skolverket (2011), Nya språket lyfter-Lgr 11. http://www.skolverket.se
-
Tetzchner, Stephen von & Martinsen, Harald (2006), Introduction to Augmentative and Alternative Communication: Sign Teaching and the Use of Communication AIDS för Children.. John Wiley & Sons (376 s).
Valda delar som anges som läsanvisning meddelas vid kursstart.