Allmänna utbildningsområdet III med inslag av validering
30 hp
Kurskod: AUV30L
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2011-09-01. Giltig från och med 2011-09-01 till och med 2013-08-31.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()
Ämne/områdeskod: Pedagogiskt arbete (PGA)
Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
Huvudområde: Utbildningsvetenskap
VFU-andel: 7,5 hp
Engelsk titel: General Education Area III
Revideringar
Korrigering av text under Allmänna uppgifter, Innehåll, Förväntade läranderesultat och ändring av litteratur.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Moment 1
-
Holmqvist, Mona (2006), Lärande i skolan: Learning Study som skolutvecklingsmodell. Studentlitteratur: Lund (180 s). Läsanvisningar Kapitel 1-3 samt ett valfritt..
-
Holmqvist, Mona (2011), Lärare igår, idag och imorgon. Studentlitteratur (300 s).
-
Pettersen, Roar C. & Torhell, Sven Erik (2008), Kvalitetslärande i högre utbildning: Introduktion till problem- och praktikbaserad didaktik. Stockholm: Studentlitteratur (451 s).
-
Strandberg, Leif (2006), Vygotskij i praktiken: Bland plugghästar och fusklappar. Stockholm: Norstedts akademiska förlag (212 s).
Moment 2
-
Sträng, Monica H. (red.) (2005), Samspel för lärande: Didaktiskt redskap för professionella lärare. Lund: Studentlitteratur (229 s). Läsanvisningar Inledande och avslutande kapitel samt tre valfria däremellan..
Moment 3
-
Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2002), Respekt för läraryrket: Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: HLS förl (208 s). Läsanvisningar Kapitel 3-15..
-
Johansson, Margreth & Palla, Marta Möjlighet att bedöma pedagogisk planeringsförmåga? Pedagogisk utveckling av verksamhetsförlagd utbildning inom lärarprogrammet. (12 s).
Moment 4
-
Brodin, Jane & Lindstrand, Peg (2004), Perspektiv på en skola för alla. Lund: Studentlitteratur (152 s).
-
Hargreaves, Andy (2004), Läraren i kunskapssamhället: I osäkerhetens tidevarv. Lund: Studentlitteratur (257 s). Läsanvisningar Kapitel 1-4..
-
Hedlin, Maria (2006), Jämställdhet - en del av skolans värdegrund. Stockholm: Liber (128 s).
Moment 5
-
Bjurwill, Christer (2001), A, B, C och D: Vägledning för studenter som skriver akademiska uppsatser. Lund: Studentlitteratur (100 s).
-
(2002), Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet (17 s). Anmärkning: http://www.vr.se/download/18.668745410b37070528800029/
-
Patel, Runa & Davidson, Bo (2003), Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (149 s).
-
Skolverket (2010), Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010. Stockholm: Skolverket (16 s). http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2011), Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr 11. http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2010), Skola i förändring: Om reformerna i den obligatoriska skolan. (44 s). http://www.skolverket.se Anmärkning: Beställningsnummer 10-1183
-
Styrdokument.
-
Svenska språknämnden (2005), Svenska skrivregler. Solna: Almqvist & Wiksell (150 s).
-
Svenska Unescorådet (1997), Salamanca-deklarationen och handlingsram för undervisning av elever med behov av särskilt stöd. Stockholm: Svenska Unescorådet (38 s). Anmärkning: Skriftserie 0348-8705:1996:4