Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Allmänna utbildningsområdet III med inslag av validering
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Allmänna utbildningsområdet III med inslag av validering
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Allmänna utbildningsområdet III med inslag av validering
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  1. HKR
  2. Allmänna utbildningsområdet III med inslag av...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Allmänna...
  3. Litteraturlista

Allmänna utbildningsområdet III med inslag av validering
30 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2012-09-02)

Kurskod: AUV30L

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2011-09-01. Giltig från och med 2011-09-01 till och med 2013-08-31.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()

Ämne/områdeskod: Pedagogiskt arbete (PGA)

Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%

Huvudområde: Utbildningsvetenskap

VFU-andel: 7,5 hp

Engelsk titel: General Education Area III

Revideringar

2012-05-15

Korrigering av text under Allmänna uppgifter, Innehåll, Förväntade läranderesultat och ändring av litteratur.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

Moment 1

  • Holmqvist, Mona (2006), Lärande i skolan: Learning Study som skolutvecklingsmodell. Studentlitteratur: Lund (180 s). Läsanvisningar Kapitel 1-3 samt ett valfritt..

  • Holmqvist, Mona (2011), Lärare igår, idag och imorgon. Studentlitteratur (300 s).

  • Pettersen, Roar C. & Torhell, Sven Erik (2008), Kvalitetslärande i högre utbildning: Introduktion till problem- och praktikbaserad didaktik. Stockholm: Studentlitteratur (451 s).

  • Strandberg, Leif (2006), Vygotskij i praktiken: Bland plugghästar och fusklappar. Stockholm: Norstedts akademiska förlag (212 s).

Moment 2

  • Sträng, Monica H. (red.) (2005), Samspel för lärande: Didaktiskt redskap för professionella lärare. Lund: Studentlitteratur (229 s). Läsanvisningar Inledande och avslutande kapitel samt tre valfria däremellan..

Moment 3

  • Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2002), Respekt för läraryrket: Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: HLS förl (208 s). Läsanvisningar Kapitel 3-15..

  • Johansson, Margreth & Palla, Marta Möjlighet att bedöma pedagogisk planeringsförmåga? Pedagogisk utveckling av verksamhetsförlagd utbildning inom lärarprogrammet. (12 s).

Moment 4

  • Brodin, Jane & Lindstrand, Peg (2004), Perspektiv på en skola för alla. Lund: Studentlitteratur (152 s).

  • Hargreaves, Andy (2004), Läraren i kunskapssamhället: I osäkerhetens tidevarv. Lund: Studentlitteratur (257 s). Läsanvisningar Kapitel 1-4..

  • Hedlin, Maria (2006), Jämställdhet - en del av skolans värdegrund. Stockholm: Liber (128 s).

Moment 5

  • Bjurwill, Christer (2001), A, B, C och D: Vägledning för studenter som skriver akademiska uppsatser. Lund: Studentlitteratur (100 s).

  • (2002), Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet (17 s). Anmärkning: http://www.vr.se/download/18.668745410b37070528800029/

  • Patel, Runa & Davidson, Bo (2003), Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (149 s).

  • Skolverket (2010), Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010. Stockholm: Skolverket (16 s). http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2011), Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr 11. http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2010), Skola i förändring: Om reformerna i den obligatoriska skolan. (44 s). http://www.skolverket.se Anmärkning: Beställningsnummer 10-1183

  • Styrdokument.

  • Svenska språknämnden (2005), Svenska skrivregler. Solna: Almqvist & Wiksell (150 s).

  • Svenska Unescorådet (1997), Salamanca-deklarationen och handlingsram för undervisning av elever med behov av särskilt stöd. Stockholm: Svenska Unescorådet (38 s). Anmärkning: Skriftserie 0348-8705:1996:4

Senaste version
Tidigare version (till 2012-09-02)
Kortadress: www.hkr.se/kauv30l

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025