Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Omvårdnad med inriktning hälsa i ett livspanorama – Verksamhetsförlagd utbildning
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Omvårdnad med inriktning hälsa i ett livspanorama – Verksamhetsförlagd utbildning
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Omvårdnad med inriktning hälsa i ett livspanorama...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Omvårdnad med inriktning...
  3. Kursplan

Omvårdnad med inriktning hälsa i ett livspanorama – Verksamhetsförlagd utbildning
22,5 hp

Kurskod: DS8147

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2015-06-04. Giltig från och med 2015-09-21. Nedlagd 2025-01-28. Ersätts av: DS8148 - Omvårdnad med inriktning hälsa i ett livspanorama – Verksamhetsförlagd utbildning.

Nivå: Avancerad nivå

Ämne/områdeskod: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap (OMA)

Utbildningsområde: Vårdområdet 100%

Huvudområde: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

VFU-andel: 22,5 hp

Engelsk titel: Applied Clinical Nursing in Primary Health Care Specialist Nursing – Health in a Life Perspective

Diarienummer: U2015-242-955

Allmänna uppgifter

Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeutbildning till distriktssköterska, 75 hp. Kursen är verksamhetsförlagd, 22,5 hp.

Fördjupningsnivå

A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Godkänt resultat om minst 135 hp varav 90 hp inom omvårdnad samt Hälsa och samverkan ur ett helhetsperspektiv, 7,5 hp och Farmakologi och sjukdomslära med förskrivningsrätt, 15 hp eller motsvarande.

Syfte

Kursens syfte är att studenten utifrån aktuell forskning och beprövad erfarenhet ska utveckla klinisk kompetens för att självständigt kunna utöva omvårdnad utifrån ett hälsofrämjande perspektiv på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Innehåll

  • Barnhälsovård
  • Elevhälsa
  • Mottagningsarbete på vårdcentral
  • Hemsjukvård
  • Palliativ vård och vård i livets slutskede
  • Kommunpsykiatrisk vård
  • Pedagogik och ledarskap

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna redogöra för det aktuella forskningsläget inom området samt kunna reflektera över sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet av betydelse för yrkesutövningen (1)
  • kunna analysera och problematisera barns och ungdomars utveckling och hälsotillstånd utifrån ett hälsofrämjande och holistiskt perspektiv (2)
  • kunna analysera och problematisera vuxna – och äldres hälsotillstånd utifrån ett hälsofrämjande och holistiskt perspektiv (3)
  • kunna redogöra för relevanta styrdokument inom verksamhetsområdet (4).

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera, åtgärder som behövs för att främja hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer (5)
  • kunna observera och bedöma åldersrelaterade avvikelser, komplexa vårdbehov, habilitering och rehabilitering samt genomföra interventioner på olika preventionsnivåer (6)
  • kunna leda mottagningsarbete, självständigt utföra hälsosamtal, undersökningar, behandlingar, vaccinationer, förskriva läkemedel och hjälpmedel samt ansvara för telefonrådgivning med särskilt fokus på egenvård (7)
  • kunna genomföra hälsopedagogiska interventioner (8)
  • kunna tillämpa familjefokuserad omvårdnad och genomföra vårdplanering (9)
  • kunna genomföra palliativ omvårdnad inklusive vård i livets slutskede (10).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna värdera och motivera etiska ställningstaganden i omvårdnadsarbetet (11)
  • kunna ta ansvar för eget lärande och kunskapsutveckling (12)
  • kunna reflektera över och värdera eget förhållningssätt i yrkesfunktionen (13)
  • kunna värdera vetenskaplig kunskap och dess betydelse för distriktssköterskans verksamhetsutövning (14).

Genomförande

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) under sammanlagt 15 veckor (22,5 hp) inklusive föreläsningar, grupparbeten, seminarier och yrkesmässig handledning i grupp. Obligatorisk närvaro krävs vid VFU och yrkesmässig handledning i grupp. VFU kan till viss del förläggas utomlands.

Examination – prov och former

Delprov 1 (1 hp) Hälsofrämjande arbete inom barnhälsovården.
Salstentamen. Lärandemål 1, 2, 4, 6 och 7 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 2 (1 hp) Individuell muntlig case examination – Barnhälsovård.
Lärandemål 1, 2 och 4-7 Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 3 (4 hp) VFU – Barnhälsovård.
VFU – Barnhälsovård: 16 dagar á 8 timmar med aktiv närvaro inklusive individuell uppgift som följs upp i seminarium. Lärandemål 2, 4-7, 9, 11 och 14 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 4 (1 hp) Skolsköterskans hälsofrämjande arbete.
Salstentamen. Lärandemål 1, 2, 4, 6 och 7 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 5 (2 hp) VFU – Elevhälsa.
VFU - Elevhälsa: Åtta dagar á 8 timmar med aktiv närvaro. Lärandemål 5 och 7 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 6 (1 hp) Hälsofrämjande arbete, vuxna och äldre.
Individuell muntlig case examination på vårdcentral. Lärandemål 1 och 3-14 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 7 (3,5 hp) VFU – Vårdcentral.
VFU – Vårdcentral: 12 dagar á 8 timmar. Lärandemål 1, 3-10 och 12-14 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 8 (1 hp) Hemsjukvård, palliativ vård samt vård i livets slutskede.
Salstentamen. Lärandemål 1 och 3-14 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 9 (3,5 hp) VFU – Hemsjukvård.
VFU - Hemsjukvård: 12 dagar á 8 timmar med aktiv närvaro inklusive individuell uppgift som följs upp i seminarium. Lärandemål 1 och 3-14 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 10 (0,5 hp) Psykiatrisk omvårdnad.
Salstentamen. Lärandemål 1, 3, 4 och 11-14 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 11 (1 hp) VFU – Kommunpsykiatri.
VFU - Kommunpsykiatri: 4 dagar á 8 timmar med aktiv närvaro. Lärandemål 1, 3, 4 och 11-14 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 12 (2 hp) Hälsopedagogiskt projekt.
Parvis, muntlig examination. Lärandemål 8 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 13 (1 hp) Yrkesmässig handledning.
Individuellt aktivt deltagande i grupp. Lärandemål 11-13 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov tillsammans omfattande minst 11,5 hp.

Student som underkänts i VFU har rätt att genomgå denna ytterligare en gång när VFU-plats kan ställas till förfogande. Begränsningen införs på grund av att momentet kräver betydande extraresurser för att kunna genomföras.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

I förtid avbruten verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
En student kan tvingas avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det
finns påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet eller synnerligen olämpligt uppträdande kan komma att skada annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen eller om student bryter mot ingångna avtal eller gällande regelverk som berör den verksamhetsförlagda utbildningen. Om ett avbrytande sker ska en individuell plan bestämmas för studenten och delges henne eller honom skriftligen. I planen ska de brister avseende kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten uppvisar anges, vilket stöd studenten kan få från Högskolan för att avhjälpa dessa brister samt hur och när kontrollen av att studenten uppnått erforderliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska ske. En student äger rätt till maximalt två kontrolltillfällen. Studenten får inte delta i verksamhetsförlagd utbildning på nytt innan kontrollen skett och studenten har konstaterats besitta de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs.

Förslag till individuell plan ska beslutas gemensamt av programansvariga, examinator på aktuell kurs och av studentkåren utsedd representant. Beslut om avbrytande av students VFU och fastställande av individuell plan fattas av rektor efter föredragning av programansvarig. Beslut om studentens fortsatta deltagande i verksamhetsförlagd utbildning, efter uppvisande av nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt, fattas av programansvarig.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2015-06-04. Giltig från och med 2015-09-21. Nedlagd 2025-01-28. Ersätts av: DS8148 - Omvårdnad med inriktning hälsa i ett livspanorama – Verksamhetsförlagd utbildning.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Rikshandboken för barnhälsovård. http://www.rikshandboken-bhv.se

  • Benzein, Eva; Hagberg, Margaretha & Saveman, Britt-Inger (red) (2012), Att möta familjer inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur (256 s).

  • Björngren Cuadra, Carin (2010), Omvårdnad i mångkulturella rum: frågor om kultur, etik och reflektion. Lund: Studentlitteratur (404 s).

  • Bökberg, Christina (2013), Omvårdnad i primärvården. Lund: Studentlitteratur (285 s).

  • Clausson, Eva K. & Morberg, Siv (2012), Skolsköterskans hälsofrämjande arbete. Lund : Studentlitteratur (230 s).

  • Drevenhorn, Eva (2010), Hemsjukvård. Lund : Studentlitteratur (199 s).

  • Fossum, Bjöörn (2013), Kommunikation : samtal och bemötande i vården. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (472 s).

  • Hallberg, Lillemor R-M (2010), Hälsa och livsstil: forskning och praktiska tillämpningar. Lund: Studentlitteratur (358 s).

  • Holmström, Inger (2008), Telefonrådgivning inom hälso- och sjukvård. Lund : Studentlitteratur (197 s).

  • Hwang, Philip & Nilsson, Björn (2011), Utvecklingspsykologi. 3 upplagan. Stockholm: Natur och Kultur (376 s).

  • Karlsson, Kay (2012), Anknytning : om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn. 2 upplagan. Stockholm : Gothia (141 s).

  • Keegan, Lynn, Dossey, Barbara Montgomery (2013), Holistic nursing : a handbook for practice. London : Jones and Bartlett (58 s). http://www.dosseydossey.com/barbara/pdf/Dossey-Integral_Nursing_HN_6th_ed.pdf Anmärkning: Chapter 1 Holistic Philosophy, Theories, and Ethics.

  • Kirkevold, Marit, Brodtkorb, Kari & Hylen Ranhoff, Anette (2010), Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre. Stockholm: Liber (516 s).

  • Lindberg, Tor (2013), Vardagspediatrik för primärvården. Lund : Studentlitteratur (240 s).

  • Lundin, Lennart, Ohlsson, Ove S. (2012), Psykiska funktionshinder : stöd och hjälp vid kognitiva funktionsstörningar. 2 upplagan. Lund : Studentlitteratur (260 s).

  • Magnusson, Margaretha,Hagelin, Elisabeth, Sundelin, Claes, Blennov, Margareta & Widlund, Tomas (2009), Barnhälsovård: att främja barns hälsa. 5 upplagan. Stockholm: Liber (285 s).

  • Ringborg, Magnus (2011), Förändrande familjesamtal : en handbok för familjelotsar. Lund : Studentlitteratur (121 s).

Aktuell lagtext och andra relevanta rättskällor ingår som kurslitteratur. Vetenskapliga artiklar tillkommer med ca 100 sidor.

Kortadress: www.hkr.se/kds8147

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025