Ledarskap och förbättringsarbete
7,5 hp
Kurskod: DS8210
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2013-12-16. Giltig från och med 2014-01-20. Nedlagd 2025-01-28. Ersätts av: DS8211 - Ledarskap och förbättringsarbete.
Nivå: Avancerad nivå
Ämne/områdeskod: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap (OMA)
Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
Huvudområde: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
VFU-andel: -
Engelsk titel: Management and Improvement
Diarienummer: U2013-242-2198
Allmänna uppgifter
Valbar programkurs och fristående kurs. Studieform: Högskoleförlagd.
Fördjupningsnivå
A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Legitimation som sjuksköterska, samt specialistsjuksköterskeexamen om minst 60 hp eller pågående studier inom Specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning mot distriktssköterska.
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall utveckla kunskaper och färdigheter inom områdena ledarskap och förbättringskunskap utifrån specialistsjuksköterskans verksamhetsområden. Studenten skall utveckla förmågan att självständigt analysera och problematisera förutsättningar för att utifrån en arbetsledande funktion planera och genomföra förändrings- och utvecklingsarbete.
Innehåll
I kursen fördjupas teorier om ledarskap i relation till förbättringskunskap. Utifrån ett systemteoretiskt perspektiv, behandlas med ett kritiskt förhållningssätt, förutsättningar för att identifiera och problematisera möjligheter och hinder för förändrings- och utvecklingsarbete inom specialistsjuksköterskans verksamhetsområden. I kursen introduceras, utifrån ett omvårdnadsteoretiskt perspektiv, coachande förhållningssätt i relation till ledarskapet. Förhållningsättet möjliggör och uppmuntrar delaktighet och initiativtagande hos medarbetare i riktning mot förbättring av medarbetares och egen kompetens samt verksamhetsuppdrag.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna utifrån ett teoretiskt resonemang redogöra för ledarskap i relation till förbättringskunskap (1)
- kunna redogöra för och kritiskt reflektera över hur systemteoretiskt tänkande kan bidra till att identifiera förutsättningar för att bedriva förändrings- och utvecklingsarbete i organisationer (2)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna identifiera förutsättningar och villkor hos medarbetare som kan vara avgörande för skapandet av delaktighet och initiativtagande i förändrings- och utvecklingsarbete (3)
- kunna presentera och kritiskt förhålla sig till coachande förhållningssätt för att möjliggöra och stimulera till ökad kompetens hos medarbetare och sig själv, samt förbättring av verksamhet (4)
- kunna identifiera och kritiskt förhålla sig till ett befintligt förbättringsarbete inom något av specialistsjuksköterskans verksamhetsområden (5)
- utifrån en arbetsledande funktion inom något av specialistsjuksköterskans verksamhetsområden kunna identifiera, formulera och planera ett eget förbättringsarbete byggt på vetenskaplig grund (6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- utifrån ett systemteoretiskt perspektiv kunna kritiskt analysera och problematisera förutsättningar för genomförandet av förbättringsarbete (7)
- självständigt kunna kritiskt reflektera kring och diskutera coachande förhållningssätt som resurs för ökad delaktighet och initiativtagande bland medarbetare samt verksamhetsförbättring (8)
Genomförande
Arbetsformer som förekommer är föreläsningar, grupparbeten och seminarier.
Examination – prov och former
Delprov 1 (2 hp) Ledarskap och förbättringskunskap inom specialistsjuksköterskans verksamhetsområde, muntlig gruppredovisning. Lärandemål 1-5 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (5,5 hp) Plan för förbättringsarbete inom specialistsjuksköterskans verksamhetsområden. Individuell skriftlig inlämning och muntlig granskning av annans arbete. Lärandemål 1-8 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på delprov 2.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2013-12-16. Giltig från och med 2014-01-20. Nedlagd 2025-01-28. Ersätts av: DS8211 - Ledarskap och förbättringsarbete.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Ainalem, Ingrid, Lindström, Bertil, Garsén, Joen (2012), Tänk om : systemiskt tänkande för moderna organisationer. Lund : Studentlitteratur (162 s).
-
Andersen, Tom (2011), Reflekterande processer : samtal och samtal om samtalen. 5 upplagan. Lund : Studentlitteratur (237 s).
-
Avey, James B., Wernsing, Tara S. & Luthans, Fred (2008), Can Positive Employees help Positive Organizational Change? Impact of Psychological Capital and Emotions on Relevant Attitudes and Behavior. The Journal of APPLIED behavioral science, Vol. 44 No. 1 (pp 48-70)
-
Batson, Vicki D & Youder, Linda H (2012), Managerial coaching: a concept analysis. Journal of Advanced Nursing 68 (7)
-
Bond, Christopher & Seneque, Megan (2013), Conceptualizing coaching as an approach to management and organizational development. Journal of Management Development, Vol. 32 No 1 (15 s). Anmärkning: (pp 57 - 72)
-
Brady Germain, Pamela & Cummings, Greta (2010), The influence of nursing leadership on nurse performance: a systematic literature review. Journal of Nursing Management, 18 (14 s). Anmärkning: (pp 425 - 439)
-
Doody, Owen & Doody, Catriona (2012), Transformational leadership in nursing pratice. British Journal of Nursing, Vol 21, No 20
-
Elg, Mattias, Gauthereau, Vincent & Witell, Lars (2007), Att lyckas med förbättringsarbete : förbättra, förändra, förnya. Lund : Studentlitteratur (202 s).
-
Sveningsson, Stefan & Alvesson, Mats (2010), Ledarskap. Malmö : Liber (128 s).
Aktuell lagtext och andra relevanta rättskällor ingår som kurslitteratur.