Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Promotion och prevention – olika arenor och målgrupper
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Promotion och prevention – olika arenor och målgrupper
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Promotion och prevention – olika arenor och...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Promotion och prevention...
  3. Kursplan

Promotion och prevention – olika arenor och målgrupper
15 hp

Kurskod: FB8252

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2024-11-04. Giltig från och med 2025-02-24.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Folkhälsovetenskap (FHA)

Utbildningsområden: Vårdområdet 50%, Samhällsvetenskapliga området 50%

Huvudområde: Folkhälsovetenskap

VFU-andel: 4,5 hp

Engelsk titel: Promotion and prevention – different settings and target groups

Diarienummer: U2024-242-2128

Allmänna uppgifter

Kursen ingår i Folkhälsovetenskapligt program – inriktning beteendevetenskap, år 2. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) motsvarande 4,5 hp. Studieform: Distans utan sammankomster.

Fördjupningsnivå

G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav







Grundläggande behörighet samt med godkänt resultat 60 hp från termin 1 och 2 som ingår i programmet eller motsvarande.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om innovativt folkhälsoarbete på gruppnivå med olika hälsoperspektiv och i relation till olika arenor och målgrupper.

Innehåll

  • Folkhälsoarbete på gruppnivå: teoretiska utgångspunkter, processer, strategier och metoder
  • Innovativ utvecklingsprocess med hälsotema
  • Stödjande miljöer för hälsa genom prevention och promotion
  • Etiska dilemman och överväganden
  • VFU – en specifik arena
  • Individuellt fördjupningsarbete
  • Opponentskap och respondentskap

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna beskriva och förklara relationen mellan olika arenor och målgrupper med fokus på olika perspektiv på hälsa och hållbarhet (1)
  • kunna visa fördjupad kunskap om specifika processer, strategier och metoder för folkhälsoarbete på gruppnivå (2).

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna genomföra en mindre hälsoinsats anpassad för en specifik målgrupp och arena inom givna tidsramar (3)
  • kunna praktiskt tillämpa teoretiska utgångspunkter för folkhälsoarbete på gruppnivå (4)
  • kunna planera för folkhälsoarbete på gruppnivå med fokus på en specifik arena som stödjande miljö för hälsa (5)
  • skriftligt, med god läsbarhet och ett vetenskapligt förhållningsätt kunna presentera ett individuellt fördjupningsarbete (6)
  • kunna aktivt delta i en innovativ utvecklingsprocess med hälsotema (7).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna analysera och diskutera olika faktorers betydelse för stödjande miljöer för hälsa (8)
  • kunna argumentera för strategier för folkhälsoarbete på gruppnivå med stöd av ett vetenskapligt förhållningssätt (9)
  • kunna reflektera kring etiska dilemman och överväganden vid praktiskt folkhälsoarbete på gruppnivå (10)
  • med ett vetenskapligt förhållningssätt i dialog kunna identifiera, värdera och analysera styrkor och svagheter i eget och andra studenters självständiga arbeten (11)
  • kunna visa förmåga att reflektera kring sin kunskaps- och kompetensutveckling i relation till kursens VFU-moment (12).

Genomförande

Undervisningen består av individuella studier, föreläsningar, seminarier och handledning. Kursens VFU karaktäriseras av studiebesök och ett moment med färdighetsträning i en självvald VFU-verksamhet. Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. Kursen förutsätter tillgång till dator, headset och internetuppkoppling och viss del av undervisningen kan ges som tidsbestämda undervisningsmoment.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Delprov 1 (1,5 hp) Etiska dilemman vid folkhälsoarbete på gruppnivå.
VFU-förberedande muntlig presentation och diskussion i seminarieform. Lärandemål 10 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas. Individuell ersättningsuppgift kan undantagsvis, efter prövning av examinator, förekomma vid omtentamen.

Delprov 2 (2 hp) VFU-uppgift.
Självständig, individuell VFU-uppgift som planeras och genomförs i samråd med VFU-verksamheten. Lärandemål 3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 3 (1 hp) En innovativ utvecklingsprocess.
Aktivt deltagande i en workshop där muntlig presentation i grupp ingår. Lärandemål 7 examineras. Betygsgraderna U eller G tillämpas.

Delprov 4 (7,5 hp) Individuell fördjupning.
Självständigt, individuellt skriftligt arbete. Lärandemål 1–2, 4–6, 8–9 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 5 (1,5 hp) Opponentskap och respondentskap.
Muntlig examination av dialog i seminarieform. Lärandemål 11 examineras. Betygsgraderna U eller G tillämpas. Alternativ examinationsform kan undantagsvis, efter prövning av examinator, förekomma vid omtentamen.

Delprov 6 (1,5 hp) VFU-reflektion.
Muntlig reflektionsuppgift som examineras i seminarieform. Lärandemål 12 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas. Alternativ examinationsform kan undantagsvis, efter prövning av examinator, förekomma vid omtentamen.

För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 4.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

I förtid avbruten verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Dekan kan, efter föredragning av programområdesansvarig, avbryta en students VFU med omedelbar verkan om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten för personer som studenten möter på sin VFU, eller dessa personers förtroende för högskolans eller VFU-platsens verksamhet uppenbart riskeras. När en VFU avbryts med stöd av denna föreskrift underkänns studenten på aktuellt delprov/kurs och ett verksamhetsförlagt utbildningstillfälle är därmed förbrukat.
Om det maximala antalet examinationstillfällen ännu inte uppnåtts ska vid avbrytande en individuell plan upprättas gemensamt av programområdesansvarig och examinator i samråd med studenten och en av studentkåren utsedd representant. Planen beslutas av programområdesansvarig. I planen ska de brister avseende kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten uppvisar anges, vilket stöd studenten kan få från högskolan för att avhjälpa
dessa brister samt hur och när kontrollen av att studenten uppnått erforderliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska ske.

Beslut om studentens fortsatta deltagande i VFU inom ramen för utbildningen, efter uppvisande av nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt, fattas av dekan efter föredragning av programområdesansvarig. En student äger rätt till en kunskapskontroll. Efter genomförd och ej godkänd kontroll har studenten ej rätt till fortsatt deltagande i VFU inom ramen för utbildningen.

Om en student avbryter sin VFU på eget initiativ, och detta skett av annan orsak än laga förfall (t.ex. egen sjukdom, vård av barn eller anhörigs bortgång, i samtliga fall med uppvisande av läkarintyg), leder avbrottet till att studenten underkänns på delprovet/kursen. Studenten erbjuds i sådant fall en ny VFU- period såvida inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2024-11-04. Giltig från och med 2025-02-24.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Bringsén, Åsa & Nilsson Lindström, Petra (2019), Hälsopromotion i teori och praktik - olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber (264 s).

  • Cross, Ruth & Woodall, James (2024), Green & Tones’ health promotion : planning and strategies. 5 upplagan. Kalifonien: SAGE publications Ltd (624 s).

  • Skrivguidens redaktion Skrivguide. https://skrivguiden.se/

  • Westermark, Ann & Lindgren, Katarina (2014), Alla är vi ledare : metod för en hälsofrämjande arbetsplats. Göteborg: Skrivhälsan AB/Ledarlyftet (89 s).

Artiklar, rapporter och annat material i omfattningen cirka 100 sidor tillkommer i samråd med kursansvarig lärare.

Kortadress: www.hkr.se/kfb8252

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025