Examensarbete Internationell Ekonomi, kandidat
15 hp
Kurskod: FE6134
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2012-11-23. Giltig från och med 2013-02-25. Nedlagd 2024-04-14. Ersätts av: FE6234 - Examensarbete Internationellt företagande och marknadsföring, kandidat.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Företagsekonomi (FÖA)
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Företagsekonomi
VFU-andel: -
Engelsk titel: Bachelor Thesis in Business Administration with Emphasis on International Business
Diarienummer: U2012-242-1907
Allmänna uppgifter
Kursen ges som högskoleförlagd kurs inom Ekonomprogrammet inriktning Internationell Ekonomi.
Fördjupningsnivå
G2E Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt 67,5 hp i företagsekonomi inklusive Marknadsföring och organisering 15 hp Ekonomens roll och arbetsuppgifter - praktiska erfarenheter 7,5 hp International Marketing 7,5 hp eller International Business and Multnational Enterprises 7,5 hp eller motsvarande
Syfte
Kursens syfte är att ge studenterna möjlighet att arbeta efter egen intresseinriktning inom ramen för ett självständigt valt problemområde och formulerad problemställning. Kursen syftar också till ämnes- och metodmässig fördjupning i Internationell Ekonomi.
Innehåll
Kursen ger studenten kvalificerad träning i att självständigt analysera problem inom Internationell ekonomi genom att utnyttja vetenskaplig metod. I detta sammanhang sker en fördjupning både avseende ämne och vetenskaplig metod.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna hantera olika teoretiska perspektiv inom ämnet samt applicera det på ett empiriskt material (1)
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna använda såväl kvalitativa som kvantitativa metoder inom Internationell Ekonomi (2)
- kunna självständigt hantera vetenskapliga metoder, genomföra systematisk litteraturgranskning och presentera resultatet på ett relevant och kommunikativt sätt i enlighet med vedertagna akademiska krav på språk och form. (3)
- kunna självständigt analysera och dra slutsatser utifrån ett teoretiskt och/eller empiriskt material (4)
Efter genomförd kurs skall studenten
- kunna kritiskt bedöma litteratur- och metodval, data och analyser i vetenskapliga framställningar (5)
- kunna kritiskt värdera sambandet mellan metod och resultat (6)
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt kunna genomföra en formell opponering (7)
Genomförande
Examensarbetet sker normalt i arbetsgrupper om två studenter. Undervisningen genomförs med inledande föreläsningar, medan merparten av kursmomenten genomförs i form av handledning av studenten. Denna handledning kan ske i seminarieform eller gruppform. Studentens examensarbete blir bedömt av handledare och examinator både på mellanseminarium, i mitten av kursen, och slutseminarium och offentlig presentation, vid kursens slut.
Examination – prov och former
Examination sker genom framläggande och försvar av eget examensarbete, opposition på en annan grupps examensarbete samt genom offentlig presentation.
Rapport, opposition och offentlig presentation (15 hp). Samtliga lärandemål examineras.
Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2012-11-23. Giltig från och med 2013-02-25. Nedlagd 2024-04-14. Ersätts av: FE6234 - Examensarbete Internationellt företagande och marknadsföring, kandidat.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Bryman, Alan & Bell, Emma (2011), Business Research Methods. 3 upplagan. Oxford University Press (765 s).
-
Denscombe, Martyn (2009), Forskningshandboken: För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (445 s).
-
Djurfeldt, Göran & Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola (2010), Statistisk verktygslåda 1: Samhällsvetenskapliga orsaksanalyser med kvantitativa metoder. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (480 s).
-
Djurfeldt, Göran & Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola (2009), Statistisk verktygslåda 2, Multivariat analys. Stockholm : Studentlitteratur (335 s).
-
Pallant, Julie (2010), SPSS survival manual: a step by step guide to data analysis using SPSS. 4 upplagan. Maidenhead: McGraw-Hill (345 s).
-
Silverman, David (2010), Doing qualitative research: a practical handbook. 3 upplagan. London: Sage Publications Ltd (456 s).
-
Yin, Robert (2012), Application of Case Study Research. Thousand Oaks, Calif. : SAGE (264 s).
Vetenskapliga artiklar om ca150 sidor samt övrig ämnesrelaterad litteratur vars omfång bedöms i samråd med handledaren.