Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket)
15 hp
Högskolan Kristianstad erbjuder på uppdrag av Skolverket kursen Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng med start höstterminen 2024.
Syfte
Kursen syftar till att stärka förskollärares kompetens att undervisa i en eventuellt kommande 10-årig grundskola samt att utjämna skillnaden mellan förskollärarnas utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 avseende grundläggande matematikinlärning.
Målgrupp
Målgrupp för uppdragsutbildningen är personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Mål
- Kunna redogöra för hur lärare med utgångspunkt i ämnesdidaktiska frågor kan organisera undervisningen för att stötta elevers språkliga medvetenhet.
- Kunna redogöra för, diskutera och problematisera olika teorier och ämnesdidaktisk forskning knuten till elevers tidiga tal-, läs- och skrivinlärning.
- Ha kunskap om hur man som lärare kan identifiera elever som riskerar att hamna i läs- och skrivsvårigheter och konkreta undervisningsmetoder, modeller och stödstrukturer som kan användas för att möta dessa elever där de befinner sig i sin språkutveckling.
- Kunna resonera kring olika literacypraktiker, multimodalt textskapande och digitala tekniker ur ett didaktiskt perspektiv.
- Med didaktisk säkerhet kunna resonera kring undervisningsinnehåll och arbetssätt (metoder) och hur dessa kan påverka elevers tal-, läs- och skrivutveckling.
- Visa förmåga att följa upp och bedöma, elevers läs- och skrivutveckling utifrån aktuella styrdokument, kartläggningsmaterial och bedömningsstöd.
- Visa kunskaper om samtalets och det muntligt berättandets betydelse för elevers tillägnande av skriftspråket.
- Kunna redogöra för mötet mellan text och läsare (receptionsteorier) och hur lärare genom olika typer av textsamtal kan stödja och utveckla elevers läsförståelse.
- Kunna redogöra för och problematisera undervisning ur ett flerspråkighetsperspektiv med fokus interkulturalitet och ett inkluderande förhållningssätt.
- Med teoretisk medvetenhet kunna tillämpa olika litteratur- och textanalytiska begrepp, metoder och modeller i ett didaktiskt perspektiv.
- Visa förmåga att med utgångspunkt i intersektionella perspektiv resonera kring litteraturens betydelse för elevers språk-, kunskaps- och identitetsutveckling.
Kurstid
2024-09-02—2025-06-08
Studieform och genomförande
Kursen ges på distans med 6 digitala heldagsträffar (torsdagar) fördelade över två terminer, preliminära datum för träffarna: 5 september, 17 oktober, 12 december, 6 februari, 6 mars samt 24 april. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshoppar som förutsätter deltagarnas aktiva medverkan. Kursens huvudsakliga arbetsformer är muntliga och skriftliga uppgifter som genomförs såväl enskilt som i grupp.
Studietakt: {{paceVal}} %.Flera alternativ, läs mer under rubriken Anmälningsalternativ.
Studieform: {{typeVal}}Flera alternativ, läs mer under rubriken Anmälningsalternativ, {{ courseMandatoryOccasions[0].Oblig_sammankomster }} obligatorisk träff{{ courseMandatoryOccasions[0].Oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar + {{ courseMandatoryOccasions[0].Oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatorisk träff online{{ courseMandatoryOccasions[0].Oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatoriska träffar online{{ courseMandatoryOccasions[0].Oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar. Antal obligatoriska träffar se rubriken Anmälningsalternativ.