{{ courseInfo.namn }} 
{{ courseInfo.poang }}
                            
                            Högskolan Kristianstad erbjuder på uppdrag av Skolverket kursen Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng.
Syfte
Kursen syftar till att stärka förskollärares kompetens att undervisa i en kommande 10-årig grundskola samt att utjämna skillnaden mellan förskollärarnas utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 avseende grundläggande läs- och skrivinlärning.
Målgrupp
Målgrupp för uppdragsutbildningen är personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Mål
- kunna redogöra för hur lärare med utgångspunkt i ämnesdidaktiska frågor kan organisera undervisningen för att stötta elevers språkliga medvetenhet
 - kunna redogöra för, diskutera och problematisera olika teorier och ämnesdidaktisk forskning knuten till elevers tidiga tal-, läs- och skrivinlärning
 - kunna identifiera elever som riskerar att hamna i läs- och skrivsvårigheter och föreslå och resonera kring konkreta undervisningsmetoder, modeller och stödstrukturer för att möta dessa elever där de befinner sig i sin språkutveckling
 - kunna resonera kring olika literacypraktiker och multimodalt textskapande ur ett didaktiskt perspektiv
 - med didaktisk säkerhet kunna resonera kring undervisningsinnehåll och arbetssätt (metoder) och hur dessa kan påverka elevers tal-, läs- och skrivutveckling
 - kunna följa upp och bedöma elevers läs- och skrivutveckling utifrån aktuella styrdokument, kartläggningsmaterial och bedömningsstöd
 - kunna använda samtalet och det muntliga berättandet som stöd för elevers tillägnande av skriftspråket
 - kunna redogöra för mötet mellan text och läsare och hur lärare genom olika typer av textsamtal kan stödja och utveckla elevers läsförståelse
 - kunna redogöra för och problematisera den egna undervisningspraktiken för alla elevers möjligheter till språkutveckling
 - med didaktisk medvetenhet kunna tillämpa olika begrepp, metoder och modeller för textsamtal om elevnära texter
 - kunna resonera kring litteraturens betydelse för elevers språk-, kunskaps- och identitetsutveckling.
 
Studieform och genomförande
Kursen ges på distans med 6 digitala heldagsträffar fördelade över två terminer. Planerade datum är 22/1, 5/3, 23/4, 24/9, 22/10 samt 3/12 2026. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshoppar som förutsätter deltagarnas aktiva medverkan. Kursens huvudsakliga arbetsformer är muntliga och skriftliga uppgifter som genomförs såväl enskilt som i grupp.
Studietakt: {{paceVal}} %.Flera alternativ, läs mer under rubriken Anmälningsalternativ.
Studieform: {{typeVal}}Flera alternativ, läs mer under rubriken Anmälningsalternativ, {{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_sammankomster }} obligatorisk träff{{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar + {{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatorisk träff online{{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatoriska träffar online{{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar. Antal obligatoriska träffar se rubriken Anmälningsalternativ.