Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket)
15 hp
Högskolan Kristianstad erbjuder på uppdrag av Skolverket kursen Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng.
Syfte
Kursen syftar till att stärka förskollärares kompetens att undervisa i en eventuellt kommande 10-årig grundskola samt att utjämna skillnaden mellan förskollärarnas utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 avseende grundläggande matematikinlärning.
Målgrupp
Målgrupp för uppdragsutbildningen är personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Mål
Efter avslutad kurs ska deltagaren
- kunna använda ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper för resonemang inom grundläggande taluppfattning och aritmetik, geometri, mätning, rumsuppfattning och algebra med relevans för undervisning i förskoleklass samt årskurs 1 -3
- kunna redogöra för och diskutera olika representationers och uttrycksformers betydelse för elevers begreppsbildning och lärande
- kunna beskriva och diskutera hur problemlösning kan användas som utgångspunkt för att skapa lärandesituationer i matematik
- kunna analysera och diskutera olika läranderesursers möjligheter att utmana och utveckla elevers lärande i matematik
- kunna planera matematikundervisning utifrån aktuella styrdokument, med syfte att stimulera alla elevers lärande och utveckling i matematik
- kunna välja och använda relevanta kartläggningsmaterial och bedömningsmetoder för att beskriva, analysera och bedöma elevers matematikkunskaper.
Studieform och genomförande
Kursen ges på distans, kvartsfart med preliminärt 13 digitala eftermiddagsträffar (kl. 13-17), tisdagar. Kursens huvudsakliga arbetssätt är uppgifter med didaktiska inslag, muntliga redovisningar av fältuppgifter, skriftlig reflektion, kartläggning och analys samt muntlig presentation med skriftlig inlämning. I samtliga moment behandlas didaktiska och metodiska frågeställningar med utgångspunkt i deltagarnas egna verksamheter.
Studietakt: {{paceVal}} %.Flera alternativ, läs mer under rubriken Anmälningsalternativ.
Studieform: {{typeVal}}Flera alternativ, läs mer under rubriken Anmälningsalternativ, {{ courseMandatoryOccasions[0].Oblig_sammankomster }} obligatorisk träff{{ courseMandatoryOccasions[0].Oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar + {{ courseMandatoryOccasions[0].Oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatorisk träff online{{ courseMandatoryOccasions[0].Oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatoriska träffar online{{ courseMandatoryOccasions[0].Oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar. Antal obligatoriska träffar se rubriken Anmälningsalternativ.