Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Språkets betydelse för barns utveckling och lärande – erfarenhetsbaserad
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Språkets betydelse för barns utveckling och lärande – erfarenhetsbaserad
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Språkets betydelse för barns utveckling och...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Språkets betydelse för...
  3. Litteraturlista

Språkets betydelse för barns utveckling och lärande – erfarenhetsbaserad
30 hp

Kurskod: FO202E

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2023-04-17. Giltig från och med 2023-08-28.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()

Utbildningsområden: Humanistiska området 30%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: 6 hp

Engelsk titel: The Importance of Language for Childrens Development and Learning - Experience-based

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

Moment 1

  • Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus (2019), Att tänka uppsats : det vetenskapliga arbetets grundstruktur. Malmö: Gleerups (104 s).

  • Bruce, Barbro, Riddersporre, Bim (2014), Berättande i förskolan. Stockholm : Natur & Kultur (283 s).

  • Damber, Ulla, Nilsson, Jan & Ohlsson, Camilla (2013), Litteraturläsning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (128 s).

  • Denscombe, Martyn (2018), Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (508 s).

  • Eidevad, Christian, Engdahl, Ingrid (2018), Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber (212 s).

  • Hangaard Rasmussen, Torben (red.) (2016), Lek på rätt väg? På spaning efter leken. Lund: Studentlitteratur (247 s).

  • Hjälmeskog, Karin, Andersson, Kristina, Gullberg, Annica & Lagrell, Kerstin (2020), Didaktik i förskolan. Malmö: Gleerups (208 s).

  • Lindgren, Anne-Li (2020), Etik, integritet och dokumentation i förskolan. 2 upplagan. Stockholm: Gleerups (165 s).

  • Pramling Samuelsson, Ingrid & Asplund Carlsson, Maj (2014), Det lekande lärande barnet: i en utvecklingspedagogisk teori. 2 upplagan. Stockholm: Liber (256 s).

  • Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se

  • Skolverket Dokumentation i förskolan. Övrigt: Webbplats. http://www.skolverket.se

  • Strandberg, Leif (2017), Vygotskij i praktiken: bland plugghästar och fusklappar. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur

Moment 2

  • Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012), Glädjen i att förstå. Språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur (150 s).

  • Bruce, Barbro, Riddersporre, Bim (2014), Berättande i förskolan. Stockholm : Natur & Kultur (283 s).

  • Damber, Ulla, Nilsson, Jan & Ohlsson, Camilla (2013), Litteraturläsning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (128 s).

  • Fast, Carina (2011), Att läsa och skriva i förskolan. Lund: Studentlitteratur AB (272 s).

  • Granly, Astrid & Maagerø, Eva (2012), Multimodal texts in kindergarten rooms. Education Inquiry, 3(3), s.371-386

  • Hjälmeskog, Karin, Andersson, Kristina, Gullberg, Annica & Lagrell, Kerstin (2020), Didaktik i förskolan. Malmö: Gleerups (208 s).

  • Nilsen, Malin (2018), Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan. Doktorsavhandling: Göteborgs universitet (171 s). https://gupea.ub.gu.se

  • Norling, Martina & Magnusson, Maria (2019), Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm: Liber (180 s).

  • Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se

Moment 1 och 2: Skönlitterära texter om cirka 50 sidor och vetenskapliga texter på svenska och engelska om cirka 60 sidor tillkommer.

Kortadress: www.hkr.se/kfo202e

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025