Språkets betydelse för barns utveckling och lärande – erfarenhetsbaserad
30 hp
Kurskod: FO202E
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2023-04-17. Giltig från och med 2023-08-28.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()
Utbildningsområden: Humanistiska området 30%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: 6 hp
Engelsk titel: The Importance of Language for Childrens Development and Learning - Experience-based
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Moment 1
-
Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus (2019), Att tänka uppsats : det vetenskapliga arbetets grundstruktur. Malmö: Gleerups (104 s).
-
Bruce, Barbro, Riddersporre, Bim (2014), Berättande i förskolan. Stockholm : Natur & Kultur (283 s).
-
Damber, Ulla, Nilsson, Jan & Ohlsson, Camilla (2013), Litteraturläsning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (128 s).
-
Denscombe, Martyn (2018), Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (508 s).
-
Eidevad, Christian, Engdahl, Ingrid (2018), Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber (212 s).
-
Hangaard Rasmussen, Torben (red.) (2016), Lek på rätt väg? På spaning efter leken. Lund: Studentlitteratur (247 s).
-
Hjälmeskog, Karin, Andersson, Kristina, Gullberg, Annica & Lagrell, Kerstin (2020), Didaktik i förskolan. Malmö: Gleerups (208 s).
-
Lindgren, Anne-Li (2020), Etik, integritet och dokumentation i förskolan. 2 upplagan. Stockholm: Gleerups (165 s).
-
Pramling Samuelsson, Ingrid & Asplund Carlsson, Maj (2014), Det lekande lärande barnet: i en utvecklingspedagogisk teori. 2 upplagan. Stockholm: Liber (256 s).
-
Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se
-
Skolverket Dokumentation i förskolan. Övrigt: Webbplats. http://www.skolverket.se
-
Strandberg, Leif (2017), Vygotskij i praktiken: bland plugghästar och fusklappar. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur
Moment 2
-
Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012), Glädjen i att förstå. Språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur (150 s).
-
Bruce, Barbro, Riddersporre, Bim (2014), Berättande i förskolan. Stockholm : Natur & Kultur (283 s).
-
Damber, Ulla, Nilsson, Jan & Ohlsson, Camilla (2013), Litteraturläsning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (128 s).
-
Fast, Carina (2011), Att läsa och skriva i förskolan. Lund: Studentlitteratur AB (272 s).
-
Granly, Astrid & Maagerø, Eva (2012), Multimodal texts in kindergarten rooms. Education Inquiry, 3(3), s.371-386
-
Hjälmeskog, Karin, Andersson, Kristina, Gullberg, Annica & Lagrell, Kerstin (2020), Didaktik i förskolan. Malmö: Gleerups (208 s).
-
Nilsen, Malin (2018), Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan. Doktorsavhandling: Göteborgs universitet (171 s). https://gupea.ub.gu.se
-
Norling, Martina & Magnusson, Maria (2019), Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm: Liber (180 s).
-
Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se
Moment 1 och 2: Skönlitterära texter om cirka 50 sidor och vetenskapliga texter på svenska och engelska om cirka 60 sidor tillkommer.