Vetenskapsteori, barndomar och mötesarenor - erfarenhetsbaserad
30 hp
Kurskod: FO601E
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2023-04-17. Giltig från och med 2023-08-28.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()
Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 25%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: 4,5 hp
Engelsk titel: Theory of Science, Childhood and Meeting Arenas - experience based
Revideringar
Revidering av litteratur.
Revidering av litteratur.
Revidering av litteratur.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Moment 1
-
Berggren, Caroline & Skansholm, Ann (2022), Kvantitativ metod: en uppsatshandbok för utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur (118 s).
-
Bryman, Alan, Clark, Tom, Foster, Liam & Sloan, Luke (2025), Brymans samhällsvetenskapliga metoder. 4 upplagan. Stockholm: Liber (808 s).
-
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2019), Handbok i kvalitativ analys. 3 upplagan. Stockholm: Liber (300 s).
-
Grönlund, Åke, Kempe, Anna-Lena & Wiklund, Matilda (2021), Praktisk vetenskapsteori för lärare. Hur vet vi vad vi vet?. Malmö: Gleerups (200 s).
-
Klingberg, Gunilla, Hallberg, Ulrika & Allwood, Carl Martin (red.) (2021), Kvalitativa metoder helt enkelt!. Lund: Studentlitteratur (376 s).
-
Källström, Åsa & Andersson Bruck, Kjerstin (2017), Etiska reflektioner i forskning med barn. Malmö: Gleerups (152 s).
-
Språkrådet (2017), Svenska skrivregler. 4 upplagan. Stockholm: Liber (308 s).
-
Vetenskapsrådet (2017), God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 2017-08-29. Stockholm: Vetenskapsrådet (84 s). http://www.vr.se
-
Åkerblom, Annika, Hellman, Anette & Pramling, Niklas (2020), Metodologi: för studier i, om och med förskolan. Malmö: Gleerups utbildning AB (301 s).
Moment 2
-
Dolk, Klara (2013), Bångstyriga barn: makt, normer och delaktighet i förskolan. Stockholm: Ordfront (299 s).
-
Farrell, Ann & Pramling Samuelsson, Ingrid (red.) (2018), Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande. Lund: Studentlitteratur (200 s).
-
Kultti, Anne & Pramling, Niklas (2017), Barns rätt till rötter och fötter: berättande för samverkan i mångfaldens förskola. Stockholm: Liber (124 s).
-
Lillvist, Anne & Wilder, Jenny (2017), Barns övergångar: förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola. Lund: Studentlitteratur (188 s).
-
Reimers, Eva, Bengtsson, Jenny & Hellman, Anette (red.) (2021), Normer i förskolan. Malmö: Gleerups (152 s).
-
Sommer, Dion (2009), Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld. 3 upplagan. Stockholm: Liber (304 s).
-
Zimmerman, Fredrik (2021), Klass, etnicitet och kön: En introduktion för lärare. Lund: Studentlitteratur (112 s).
Moment 3
-
Alnervik, Karin & Alnervik, Per (2017), Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan. Stockholm: Liber (144 s).
-
Andreasson, Annika & Allard, Birgit (2015), Lärande lek i förskoleklass. Stockholm: Lärarförlaget (194 s).
-
Lundin Karphammar, Marie (2019), Implementering av barnkonventionen : med hjärta och hjärna. Lund: Studentlitteratur (168 s).
-
Sandberg, Anette & Vuorinen, Tuula (2020), Hem och förskola : samverkan i förändring. 2 upplagan. Stockholm: Liber (142 s).
-
Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2022), Förskoleklassen - ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del. Stockholm: Skolverket (27 s). http://www.skolverket.se
-
UNICEF Sverige (2009), Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholm: UNICEF Sverige (35 s). https://unicef.se/
Vetenskapliga artiklar, skolverksmaterial och texter tillkommer med ca 300 s.