Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Vetenskapsteori, barndomar och mötesarenor - erfarenhetsbaserad
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Vetenskapsteori, barndomar och mötesarenor - erfarenhetsbaserad
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Vetenskapsteori, barndomar och mötesarenor -...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Vetenskapsteori,...
  3. Litteraturlista

Vetenskapsteori, barndomar och mötesarenor - erfarenhetsbaserad
30 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2025-08-31)
Tidigare version (till 2024-09-01)
Tidigare version (till 2023-08-27)

Kurskod: FO601E

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2023-04-17. Giltig från och med 2023-08-28.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()

Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 25%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: 4,5 hp

Engelsk titel: Theory of Science, Childhood and Meeting Arenas - experience based

Revideringar

2025-06-16

Revidering av litteratur.

2024-06-17

Revidering av litteratur.

2023-05-29

Revidering av litteratur.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

Moment 1

  • Berggren, Caroline & Skansholm, Ann (2022), Kvantitativ metod: en uppsatshandbok för utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur (118 s).

  • Bryman, Alan, Clark, Tom, Foster, Liam & Sloan, Luke (2025), Brymans samhällsvetenskapliga metoder. 4 upplagan. Stockholm: Liber (808 s).

  • Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2019), Handbok i kvalitativ analys. 3 upplagan. Stockholm: Liber (300 s).

  • Grönlund, Åke, Kempe, Anna-Lena & Wiklund, Matilda (2021), Praktisk vetenskapsteori för lärare. Hur vet vi vad vi vet?. Malmö: Gleerups (200 s).

  • Klingberg, Gunilla, Hallberg, Ulrika & Allwood, Carl Martin (red.) (2021), Kvalitativa metoder helt enkelt!. Lund: Studentlitteratur (376 s).

  • Källström, Åsa & Andersson Bruck, Kjerstin (2017), Etiska reflektioner i forskning med barn. Malmö: Gleerups (152 s).

  • Språkrådet (2017), Svenska skrivregler. 4 upplagan. Stockholm: Liber (308 s).

  • Vetenskapsrådet (2017), God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 2017-08-29. Stockholm: Vetenskapsrådet (84 s). http://www.vr.se

  • Åkerblom, Annika, Hellman, Anette & Pramling, Niklas (2020), Metodologi: för studier i, om och med förskolan. Malmö: Gleerups utbildning AB (301 s).

Moment 2

  • Dolk, Klara (2013), Bångstyriga barn: makt, normer och delaktighet i förskolan. Stockholm: Ordfront (299 s).

  • Farrell, Ann & Pramling Samuelsson, Ingrid (red.) (2018), Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande. Lund: Studentlitteratur (200 s).

  • Kultti, Anne & Pramling, Niklas (2017), Barns rätt till rötter och fötter: berättande för samverkan i mångfaldens förskola. Stockholm: Liber (124 s).

  • Lillvist, Anne & Wilder, Jenny (2017), Barns övergångar: förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola. Lund: Studentlitteratur (188 s).

  • Reimers, Eva, Bengtsson, Jenny & Hellman, Anette (red.) (2021), Normer i förskolan. Malmö: Gleerups (152 s).

  • Sommer, Dion (2009), Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld. 3 upplagan. Stockholm: Liber (304 s).

  • Zimmerman, Fredrik (2021), Klass, etnicitet och kön: En introduktion för lärare. Lund: Studentlitteratur (112 s).

Moment 3

  • Alnervik, Karin & Alnervik, Per (2017), Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan. Stockholm: Liber (144 s).

  • Andreasson, Annika & Allard, Birgit (2015), Lärande lek i förskoleklass. Stockholm: Lärarförlaget (194 s).

  • Lundin Karphammar, Marie (2019), Implementering av barnkonventionen : med hjärta och hjärna. Lund: Studentlitteratur (168 s).

  • Sandberg, Anette & Vuorinen, Tuula (2020), Hem och förskola : samverkan i förändring. 2 upplagan. Stockholm: Liber (142 s).

  • Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2022), Förskoleklassen - ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del. Stockholm: Skolverket (27 s). http://www.skolverket.se

  • UNICEF Sverige (2009), Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholm: UNICEF Sverige (35 s). https://unicef.se/

Vetenskapliga artiklar, skolverksmaterial och texter tillkommer med ca 300 s.

Senaste version
Tidigare version (till 2025-08-31)
Tidigare version (till 2024-09-01)
Tidigare version (till 2023-08-27)
Kortadress: www.hkr.se/kfo601e

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025