Ungdomskultur, massmedier och lärande
10,5 hp
Kurskod: FO8140
Beslut: Fastställd i nämnden 2009-11-17. Giltig från och med 2009-12-07 till och med 2011-12-06. Ersätts av: FO8141 - Ungdomskultur, massmedier och lärande.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Pedagogik (PEA)
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Culture among youth, Mass Media and Education
Diarienummer: 2183/333-09
Allmänna uppgifter
Kurs i utbilningsprogrammet Folkhälsopedagogik 180 hp. Kursen består av pedagogik 10,5 hp. Studieform: campusförlagd.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Antagen på program där kursen ingår i utbildningsplanen.
Innehåll
- Ungdoms- och populärkultur
- Ungdomsgrupper
- Nätkulturer och ungdomars användning av Internet
- Massmedier och estetik
- Mångkultur och intersektionalitet
- Samhällsutveckling och lärande
- Etnografisk metod
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för definitioner och begrepp inom området ungdoms- och populärkultur (1)
- kunna beskriva olika mönster för ungdomars användning av Internet och olika nätkulturer ur ett folkhälsoperspektiv (2)
- kunna redogöra för hur olika estetiska uttryck påverkar vår förståelse och tolkning av medias budskap (3)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna planera, genomföra och rapportera fältundersökning med fokus på ungdomsgrupper, ungdoms- och populärkultur, massmedier och ungdomars användning av Internet (4)
- ha förmåga att utifrån ett kultursociologiskt och estetiskt perspektiv problematisera och diskutera ungdomskultur i förhållande till mångkultur och intersektionalitet (5)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna kritiskt granska och diskutera ungdomars användning av Internet relaterat till samhällsutveckling, lärande och folkhälsa (6)
- kunna kritiskt granska och diskutera ungdomskultur och mångkultur relaterat till massmedier och estetik (7)
Genomförande
I kursen eftersträvas ett problematiserande förhållningssätt syftande till att studenten kritiskt ska kunna granska och analysera ungdomskultur i relation till massmedier, samhälle, lärande och folkhälsa. Undervisningen varieras i form av föreläsningar, basgruppsarbeten och olika slag av seminarier. I kursen ingår tre fältstudier som bildar underlag för en individuell slutrapport, vilken rapporteras skriftligt och redovisas vid ett seminarium.
Examination – prov och former
Delprov 1 (2 hp) Etnografiskt fältarbete. Redovisning skriftligt, individuellt och i grupp. Förväntade läranderesultat 1 och 4 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2 (2 hp) Nätetnografi. Redovisning skriftligt, individuellt och i grupp. Förväntade läranderesultat 2 och 4 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 3 (1,5 hp) Ungdomsintervjuer. Redovisning skriftligt i grupp. Förväntade läranderesultat 1 och 4 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 4 (0,5 hp) Bildanalys. Redovisning skriftligt i grupp. Förväntat läranderesultat 3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 5 (4,5 hp) Individuell skriftlig slutrapport som presenteras och försvaras vid ett seminarium. Opposition på rapport. Förväntade läranderesultat 1-2 och 5-7 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 5 samt på delprov 1 eller 2.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd i nämnden 2009-11-17. Giltig från och med 2009-12-07 till och med 2011-12-06. Ersätts av: FO8141 - Ungdomskultur, massmedier och lärande.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum (se beslut ovan). Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.
Övrigt
Giltig t o m 2011-12-06.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Bjurström, Erling (2005), Ungdomskultur, stil och smak. Umeå: Boréa (345 s).
-
BRIS (2009), Barnens Bris och IT. (24 s). http://116111.se/upload/articles/it-rapport_2009.pdf
-
BRIS (2004), Tweenis. BRIS-tidningen Barn & ungdom nr 3. (30 s).
-
Datainspektionen (2009), Ungdomar och integritet 2009. (22 s). http://www.datainspektionen.se/documents/rapport-ungdom-2009.pdf
-
Dunkels, Elza (2005), Nätkulturer - vad gör barn och unga på Internet. Umeå: Umeå universitet http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/2005.html#2005 Anmärkning: Tidskriften för lärarutbildning och forskning (1-2).
-
Enochsson, Ann-Britt (2006), Tweens on the Internet - communication in virtual guest books. Seminar.net - International journal of media, technology and lifelong learning. Vol. 3 – Issue 2 – 2007. http://www.seminar.net/images/stories/vol3-issue2/enochsson-tweens_on_the_internet.pdf
-
Findahl, Olle & Zimic, Stanislav (2010), Unga svenskar och Internet 2009. Stockholm : Stiftelsen för Internetinfrastruktur (.SE) (42 s).
-
Heppling, Lena, Holmgren, Lena, Larsson, Bengt & Nilsson, Bo (2009), Våga vara - våga mötas. Inspirationsbok. Furuboda: Furuboda Kompetenscenter (30 s).
-
Konsumentverket Reklamfabriken. http://www.reklamfabriken.konsumentverket.se
-
Lalander, Philip & Johansson, Thomas (2007), Ungdomsgrupper i teori och praktik. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (271 s).
-
Lindgren, Simon (2009), Ungdomskulturer. Malmö: Gleerup (175 s).
-
Livingstone, Sonia (2001), User empowerment and media competence: Combining protection and education. A Panel Presentation to the European Forum on Harmful and Illegal Cyber Content. Council of Europe, Strasbourg (8 s). http://www.humanrights.coe.int/media/cyberforum/rep-livingstone.rtf
-
Pekkola Sari (2008), Unga kvinnors musikvärldar – identitetsarbete i vardagslivet. I E. Naranjo (Red.). Reflektioner från ett mosaikforum. Kristianstad : Kristianstad University Press (126 s). Läsanvisningar s.55-72.
-
Ronström, Owe (1993), Det mångkulturella Sverige. Nord-nytt, 52. Läsanvisningar s.33-52. http://owe.ompom.se/pdf/044-Det_Mangkulturella_Sverige.pdf
-
Sernhede, Ove (1998), I väntan på Mandela – Om invandrarkillars utanförskap och motståndskulturer”. KRUT, nr 2. Läsanvisningar s.26-39.
-
Svedmark, Ikonomides Eva & Nyberg, Anna-Karin (2009), Om det privata i publikaoch digitala rum i Se mig - unga om sex och Internet, Ungdomsstyrelsens skriftserie. (29 s).
-
World Internet Institute (2010), Svenskarna och Internet.
-
Ziehe, Thomas (2007), Inför avmystifieringen av världen. I Löfgren, Mikael, Molander, Anders & Arvidsson, Mats.Postmoderna tider?. Stockholm : Norstedts akademiska förlag (444 s). Läsanvisningar s.344-361.
Vetenskapliga artiklar i omfattningen totalt 50 sidor tillkommer i samråd med kursansvarig lärare.