Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Ungdomskultur, massmedier och lärande
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Ungdomskultur, massmedier och lärande
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Ungdomskultur, massmedier och lärande
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Ungdomskultur,...
  3. Kursplan

Ungdomskultur, massmedier och lärande
10,5 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2011-01-23)

Kurskod: FO8140

Beslut: Fastställd i nämnden 2009-11-17. Giltig från och med 2009-12-07 till och med 2011-12-06. Ersätts av: FO8141 - Ungdomskultur, massmedier och lärande.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Pedagogik (PEA)

Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Culture among youth, Mass Media and Education

Diarienummer: 2183/333-09

Allmänna uppgifter

Kurs i utbilningsprogrammet Folkhälsopedagogik 180 hp. Kursen består av pedagogik 10,5 hp. Studieform: campusförlagd.

Förkunskaps- och behörighetskrav


Antagen på program där kursen ingår i utbildningsplanen.

Innehåll

  • Ungdoms- och populärkultur
  • Ungdomsgrupper
  • Nätkulturer och ungdomars användning av Internet
  • Massmedier och estetik
  • Mångkultur och intersektionalitet
  • Samhällsutveckling och lärande
  • Etnografisk metod

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna redogöra för definitioner och begrepp inom området ungdoms- och populärkultur (1)
  • kunna beskriva olika mönster för ungdomars användning av Internet och olika nätkulturer ur ett folkhälsoperspektiv (2)
  • kunna redogöra för hur olika estetiska uttryck påverkar vår förståelse och tolkning av medias budskap (3)

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna planera, genomföra och rapportera fältundersökning med fokus på ungdomsgrupper, ungdoms- och populärkultur, massmedier och ungdomars användning av Internet (4)
  • ha förmåga att utifrån ett kultursociologiskt och estetiskt perspektiv problematisera och diskutera ungdomskultur i förhållande till mångkultur och intersektionalitet (5)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna kritiskt granska och diskutera ungdomars användning av Internet relaterat till samhällsutveckling, lärande och folkhälsa (6)
  • kunna kritiskt granska och diskutera ungdomskultur och mångkultur relaterat till massmedier och estetik (7)

Genomförande

I kursen eftersträvas ett problematiserande förhållningssätt syftande till att studenten kritiskt ska kunna granska och analysera ungdomskultur i relation till massmedier, samhälle, lärande och folkhälsa. Undervisningen varieras i form av föreläsningar, basgruppsarbeten och olika slag av seminarier. I kursen ingår tre fältstudier som bildar underlag för en individuell slutrapport, vilken rapporteras skriftligt och redovisas vid ett seminarium.

Examination – prov och former

Delprov 1 (2 hp) Etnografiskt fältarbete. Redovisning skriftligt, individuellt och i grupp. Förväntade läranderesultat 1 och 4 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 2 (2 hp) Nätetnografi. Redovisning skriftligt, individuellt och i grupp. Förväntade läranderesultat 2 och 4 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 3 (1,5 hp) Ungdomsintervjuer. Redovisning skriftligt i grupp. Förväntade läranderesultat 1 och 4 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 4 (0,5 hp) Bildanalys. Redovisning skriftligt i grupp. Förväntat läranderesultat 3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 5 (4,5 hp) Individuell skriftlig slutrapport som presenteras och försvaras vid ett seminarium. Opposition på rapport. Förväntade läranderesultat 1-2 och 5-7 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

För betyget Godkänd på kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 5 samt på delprov 1 eller 2.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd i nämnden 2009-11-17. Giltig från och med 2009-12-07 till och med 2011-12-06. Ersätts av: FO8141 - Ungdomskultur, massmedier och lärande.

Revideringar

2010-12-08
Revidering under rubriken Examination, prov och former samt i litteraturlistan.
Revidering giltig från och med 2011-01-24.

Övergångsbestämmelser

Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum (se beslut ovan). Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.

Övrigt

Giltig t o m 2011-12-06.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Bjurström, Erling (2005), Ungdomskultur, stil och smak. Umeå: Boréa (345 s).

  • BRIS (2009), Barnens Bris och IT. (24 s). http://116111.se/upload/articles/it-rapport_2009.pdf

  • BRIS (2004), Tweenis. BRIS-tidningen Barn & ungdom nr 3. (30 s).

  • Datainspektionen (2009), Ungdomar och integritet 2009. (22 s). http://www.datainspektionen.se/documents/rapport-ungdom-2009.pdf

  • Dunkels, Elza (2005), Nätkulturer - vad gör barn och unga på Internet. Umeå: Umeå universitet http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/2005.html#2005 Anmärkning: Tidskriften för lärarutbildning och forskning (1-2).

  • Enochsson, Ann-Britt (2006), Tweens on the Internet - communication in virtual guest books. Seminar.net - International journal of media, technology and lifelong learning. Vol. 3 – Issue 2 – 2007. http://www.seminar.net/images/stories/vol3-issue2/enochsson-tweens_on_the_internet.pdf

  • Findahl, Olle & Zimic, Stanislav (2010), Unga svenskar och Internet 2009. Stockholm : Stiftelsen för Internetinfrastruktur (.SE) (42 s).

  • Heppling, Lena, Holmgren, Lena, Larsson, Bengt & Nilsson, Bo (2009), Våga vara - våga mötas. Inspirationsbok. Furuboda: Furuboda Kompetenscenter (30 s).

  • Konsumentverket Reklamfabriken. http://www.reklamfabriken.konsumentverket.se

  • Lalander, Philip & Johansson, Thomas (2007), Ungdomsgrupper i teori och praktik. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (271 s).

  • Lindgren, Simon (2009), Ungdomskulturer. Malmö: Gleerup (175 s).

  • Livingstone, Sonia (2001), User empowerment and media competence: Combining protection and education. A Panel Presentation to the European Forum on Harmful and Illegal Cyber Content. Council of Europe, Strasbourg (8 s). http://www.humanrights.coe.int/media/cyberforum/rep-livingstone.rtf

  • Pekkola Sari (2008), Unga kvinnors musikvärldar – identitetsarbete i vardagslivet. I E. Naranjo (Red.). Reflektioner från ett mosaikforum. Kristianstad : Kristianstad University Press (126 s). Läsanvisningar s.55-72.

  • Ronström, Owe (1993), Det mångkulturella Sverige. Nord-nytt, 52. Läsanvisningar s.33-52. http://owe.ompom.se/pdf/044-Det_Mangkulturella_Sverige.pdf

  • Sernhede, Ove (1998), I väntan på Mandela – Om invandrarkillars utanförskap och motståndskulturer”. KRUT, nr 2. Läsanvisningar s.26-39.

  • Svedmark, Ikonomides Eva & Nyberg, Anna-Karin (2009), Om det privata i publikaoch digitala rum i Se mig - unga om sex och Internet, Ungdomsstyrelsens skriftserie. (29 s).

  • World Internet Institute (2010), Svenskarna och Internet.

  • Ziehe, Thomas (2007), Inför avmystifieringen av världen. I Löfgren, Mikael, Molander, Anders & Arvidsson, Mats.Postmoderna tider?. Stockholm : Norstedts akademiska förlag (444 s). Läsanvisningar s.344-361.

Vetenskapliga artiklar i omfattningen totalt 50 sidor tillkommer i samråd med kursansvarig lärare.

Senaste version
Tidigare version (till 2011-01-23)
Kortadress: www.hkr.se/kfo8140

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025