Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Personcentrerat och familjefokuserat förhållningssätt vid vård av äldre
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Personcentrerat och familjefokuserat förhållningssätt vid vård av äldre
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Personcentrerat och familjefokuserat...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Personcentrerat och...
  3. Kursplan

Personcentrerat och familjefokuserat förhållningssätt vid vård av äldre
7,5 hp

Kurskod: GE844Ä

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2020-04-15. Giltig från och med 2020-04-15.

Nivå: Avancerad nivå

Ämne/områdeskod: Vårdvetenskap med inr mot omvårdnad (VÅO)

Utbildningsområde: Vårdområdet 100%

Huvudområde: Omvårdnad

VFU-andel: -

Engelsk titel: Person­centered and family­focused approach in the care of older people

Diarienummer: U2020-242-713

Allmänna uppgifter

Kursen ingår i utbildningsprogrammet Specialistutbildning med inriktning mot vård av äldre, 60 hp. Studieform: Distans. Kursen bedrivs av Linnéuniversitetet.

Fördjupningsnivå

A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Sjuksköterskeexamen om 180 högskolepoäng eller motsvarande eller Filosofie kandidatexamen i vårdvetenskap eller motsvarande.

Innehåll

  • Etik
  • Familjefokuserad omvårdnad
  • Personcentrerad vård
  • Samtal med äldre, anhöriga och familj
  • Samtalsmetodik och samtalsanalys

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs ska studenten

  • kunna problematisera teoretiska utgångspunkter för personcentrerad vård respektive familjefokuserad omvårdnad (1)
  • kunna redogöra för egen erfarenhet av personcentrerad vård respektive familjefokuserad omvårdnad inom vård av äldre (2)
  • kunna redogöra för val av relevant samtalsform för att synliggöra hälsorelaterad problematik med beaktan av den äldre personen, anhörigas och familjens behov (3).

Färdighet och förmåga
Efter genomförd kurs ska studenten

  • kunna genomföra samtal som syftar till att identifiera vad som är centralt för den äldre personen och reflektera över hur detta kan synliggöras i vårdplanen (4)
  • kunna genomföra samtal som syftar till att identifiera anhörigas behov och resurser och reflektera över dessa i planeringen av vården av den äldre personen (5)
  • kunna genomföra samtal som syftar till att öka familjens medvetenhet om betydelsen av den ömsesidiga påverkan för deras välbefinnande och funktion (6)
  • i samtal kunna stödja den äldre personen och dennes familjs lärande och hantering avseende identifierade problem och resurser (7).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomförd kurs ska studenten

  • kunna värdera och reflektera över delaktighet och partnerskap vid vårdandet av den äldre personen och dennes familj (8)
  • kunna reflektera över kunskapens användbarhet i den egna funktionen inom vård av äldre (9).

Genomförande

Undervisningen bygger på ett problembaserat tänkande med aktivt kunskapssökande, samt ett integrerat lärande. Den lärarledda undervisningen utgörs av inspelade föreläsningar, arbete i grupp och seminarier.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U) och  Godkänd (G).

Delprov 1: Muntlig och skriftlig examination i grupp omfattande 3 hp som betygssätts med betyget Godkänd eller Underkänd.
Delprov 2: ­ Skriftlig individuell hemtentamen omfattande 4,5 hp som betygsätts med betyget Godkänd eller Underkänd.

För betyget Godkänd i kursen krävs detta betyg på delprov 1 och 2. Kursens betygskriterier framgår för varje examinationsuppgift och utgör underlag för betygssättning.

Om en student har en rekommendation från högskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning har examinator rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på alternativt sätt.

Förnyad examination ges i enlighet med lokala regler för kurs och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linnéuniversitetet.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker genom av högskolan utarbetade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2020-04-15. Giltig från och med 2020-04-15.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Benzein, Eva, Hagberg, Margaretha & Saveman, Britt-Inger (2017), Att möta familjer inom vård och omsorg. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (288 s).

  • Blomqvist, Kerstin, Edberg, Anna-Karin, Ernsth Bravell, Marie, Wijk, Helle (2017), Omvårdnad och äldre. 1 upplagan. Lund: Studentlitteratur (703 s).

  • Dahlberg, Karin (2017), Vägen till patientens värld och personcentrerad vård. Att bli lyssnad på och förstådd. Liber (356 s).

  • Edberg, Anna-Karin (2013), Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur (264 s).

  • Ekman, Inger (2014), Personcentrering inom hälso- och sjukvård: från filosofi till praktik. Stockholm: Liber (261 s).

  • Sandman, Lars & Kjellström, Sofia (2018), Etikboken: Etik för vårdande yrken. 2 upplagan. Lund : Studentlitteratur (485 s).

Aktuella vetenskapliga artiklar, styrdokument och författningar tillkommer.

Kortadress: www.hkr.se/kge844ä

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025