Palliativ vård med inriktning äldre
7,5 hp
Kurskod: GE851Ä
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2013-04-25. Giltig från och med 2013-04-25. Nedlagd 2025-01-28. Ersätts av: GE852Ä - Palliativ vård med inriktning äldre.
Nivå: Avancerad nivå
Ämne/områdeskod: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap (OMA)
Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
Huvudområde: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
VFU-andel: 1,5 hp
Engelsk titel: Palliative Care to older people
Diarienummer: U2013-242-864
Allmänna uppgifter
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i specialistsjuksköterskeprogrammet, inom vård av äldre, 60 hp men kan även läsas som fristående kurs. Kursen omfattar integrerade teoriska 6(hp) och versamhetsförlagda (1,5 hp) moment. Kursen följer riktlinjerna i Högskoleförordningen (SFS 1993:100 med senare ändringar) och kan även läsas som fristående kurs.
Kursen ges av Lunds Universitet.
Fördjupningsnivå
A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Legitimerad sjuksköterska med minst 180 hp inkluderande ett självständigt arbete om 15 hp eller motsvarande Yrkesverksamhet motsvarande ett års tjänstgöring som legitimerad sjuksköterska
Innehåll
Palliativ vårdfilosofi utgående från hörnstenarna: symtomkontroll, kommunikation och relation, närståendestöd och teamarbete
Vård och omvårdnad vid livets slut
Etiska, existentiella och kulturella aspekter inom palliativ vård och omvårdnad
Kvalificerad omvårdnad relaterad till palliativ vård, såväl traditionella som komplementära metoder
Värdighet vid livets slut
Specialistsjuksköterskans specialistkompetens inom palliativ vård och omvårdnad
Vårdkedjan och olika styrdokument vid palliativ vård
Aktuell forskning inom palliativ vård och omvårdnad
Provmoment
Etisk granskning av patientfall 2,5 hp
Palliativ vård ur ett vårdkedjeperspektiv 2,5 hp
Kvalietesutveckling av palliativ vård 2,5 hp
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna analysera hörnstenarna inom den palliativa vårdfilosofin: symtomkontroll, kommunikation och relation, närståendestöd och teamarbete
- kunna analysera innebörden av begreppen integritet och autonomi samt dess betydelse i palliativ vård och omvårdnad av äldre
- kritiskt kunna granska och analysera styrdokument inom palliativ vård och omvårdnad av äldre
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten
- självständigt kunna identifiera, bedöma, analysera och värdera komplexa symtombilder och uttryck hos äldre patienter utifrån den palliativa vårdfilosofin
- självständigt kunna identifiera, planera, utföra och utvärdera lämpliga omvårdnadsåtgärder vid vård av äldre, såväl traditionella som komplementära
- självständigt kunna handleda och undervisa studenter och medarbetare i palliativ vård och omvårdnad
- kunna stödja och informera närstående
- kritiskt kunna granska och tillämpa gällande styrdokument inom palliativ vård och omvårdnad av äldre
- kunna uppvisa en fördjupad förmåga att självständigt söka, samla, kritiskt värdera, sammanställa och kunna presentera information till patient, närstående och medarbetare samt kritiskt granska kunskapsutvecklingen inom palliativ vård och omvårdnad av äldre
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- utifrån den palliativa vårdfilosofin, kunna bedöma, värdera, prioritera och hantera patientens individuella behov vid sjukdomstillstånd hos äldre där bot inte är möjligt.
- kunna visa insikt om det egna lärandet och skapa beredskap för nya erfarenheter genom att reflektera, kritiskt granska, analysera och diskutera eget och andras etiska förhållningssätt i omvårdnadsarbetet inom vård av äldre
- kunna visa förståelse för olika kulturella och existentiella uttryck hos patient och närstående i samband med vård i livets slutskede
- kunna analysera och reflektera över hur forskning inom omvårdnad av äldre kan tillämpas inom palliativ vård och omvårdnad
Genomförande
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) sker med organiserad handledning och färdighetsträning. Undervisning och studerandeaktiviteter syftar till att utveckla en fördjupad förståelse hos studenten och karakteriserad av aktivt kunskapssökande, problemlösning, reflektion och kritisk analys. Olika arbetsformer används, såsom individuellt arbete, färdighetsträning, gruppuppgifter, seminarier och föreläsningar.
Examination – prov och former
Numreringen av examinationsformerna motsvarar numreringen av provmomenten ovan.
1. Skriftlig individuell hemtentamen
2. Skriftlig individuell hemtentamen. Gruppdiskussion enligt fastställda kriterier, webbbaserad
3. Skriftlig individuell hemtentamen. Muntlig presentation i VFU, individuellt
Vid omtentamen kan gruppuppgifter ersättas av individuella uppgifter.
För godkänd kurs krävs att alla provmoment är godkända.
VFU: Bedömning sker individuellt utifrån kursens mål och provmoment samt utifrån kriterier enligt ett standardiserat formulär. För varje provmoment anordnas ett ordinarie verksamhetsförlagt utbildningstillfälle. Student som inte uppnår godkänt resultat vid första utbildningstillfälle erbjuds ytterligare ett utbildningstillfälle. Vid omprövning gäller samma regler som ordinarie verksamhetsförlagd utbildning . Antalet verksamhetsförlagda utbildningstillfällen är begränsat till totalt två. Student som underkänts två gånger får avbryta utbildningen.
Avbrott/examination av verksahetsförlagd utbildning kan ske i förtid om studenten beroende på bristande kunskaper och färdigheter begår allvarliga misstag på praktikplatsen. För student som måste avbryta VFU eller blir underkänd vid förtida examination skall en individuell plan upprättas. De brister som uppdagats skall förtecknas, de stöd som studenten kan få beskrias och tidpunkten för examination och eventuell reexamination av brister anges. Först när studenten visat att bristerna är åtgärdade kan verksamhetsförlagd utbildning ske.
Teori: För varje provmoment anordnas ett ordinarie och två omtentamenstillfällen. Student som inte uppnår godkänt resultat vid något av dessa tillfällen har möjlighet att genomgå förnyad examination vid senare tillfälle. Antalet examinationstillfällen är begränsat till totalt sex för varje provmoment. Student som underkänts vid examination för provmoment eller del av provmoment kan hos programdirektören begära att annan examinator utses. Student som underkänts sex gånger får avbryta utbildningen.
Betyg
Betyg sätts på genomgången kurs. Som betyg används sjugradig betygsskala (A-Fx). Student som godkänts i kurs skall på begäran få kursbevis av Högskolan.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2013-04-25. Giltig från och med 2013-04-25. Nedlagd 2025-01-28. Ersätts av: GE852Ä - Palliativ vård med inriktning äldre.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Övrigt
Kursen ges av Lunds Universitet, Medicinska fakulteten. Nämnden för omvårdnadsutbildning (NOU) Fastställd av NOU 2009-10-15 Gäller från vt 2010 Reviderad 2011-02-28 Gäller från vt2012 Dnr M 2009/1905
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Andersson, Magdalena (2007), Äldre personers sista tid i livet : livskvalitet, vård, omsorg och närståendes situation. Lund : Lund University (73 s). http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=547798&fileOId=547799
-
Davies, E., Higginson, I. J. (2004), Better palliative care for older people. Copenhagen : WHO Regional Office for Europe (40 s). http://www.euro.who.int
-
Redfern, Sally J.& Ross, Fiona Nursing older people. Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone (778 s). Anmärkning: Senast upplaga
-
Österlind, Jane (2009), När livsrummet krymper : vård och omsorg av äldre personer i livets slutskede. Örebro : Örebro universitet (97 s).
Vetenskapliga artiklar tillkommer.