Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Att vårda personer med demens
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Att vårda personer med demens
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Att vårda personer med demens
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Att vårda personer med...
  3. Kursplan

Att vårda personer med demens
7,5 hp

Kurskod: GE8623

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2013-06-05. Giltig från och med 2014-01-20. Nedlagd 2025-01-28.

Nivå: Avancerad nivå

Ämne/områdeskod: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap (OMA)

Utbildningsområde: Vårdområdet 100%

Huvudområde: Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

VFU-andel: -

Engelsk titel: Nursing Care of Persons with Dementia

Diarienummer: 2013-242-1103

Allmänna uppgifter

Kursen ges som fristående kurs. Studieform: Nätbaserad.

Fördjupningsnivå

A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Godkänt resultat på minst 135 hp varav minst 60 hp inom omvårdnad, kursen demenssjukdomar 7,5 hp samt legitimation som sjuksköterska eller motsvarande.

Syfte

Kursens syfte är att studenten utifrån aktuellt kunskapsläge ska utveckla fördjupade kunskaper inom omvårdnad av personer med demenssjukdom utifrån ett personcentrerat förhållningssätt.

Innehåll

  • Att leva med demenssjukdom
  • Att vara närstående
  • Att vara vårdare
  • Personcentrerad omvårdnad
  • Beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom (BPSD)

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna beskriva och konkretisera betydelsen av ett personcentrerat förhållningssätt i omvårdnaden till personer med demenssjukdom (1)

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna analysera och reflektera över individens och närståendes situation (2)
  • kunna analysera och reflektera över vårdarens betydelse i omvårdnaden till personer med demenssjukdom (3)
  • kunna söka, kritiskt granska och värdera forskning inom aktuellt område samt reflektera över hur detta kan omsättas i praxis (4)
  • kunna självständigt identifiera behov av och ge förslag till, förändring och kvalitetsutveckling av omvårdnad till personer med demenssjukdom ur ett individ och organisatoriskt perspektiv (5)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
  • kunna reflektera kring etiska ställningstaganden och eget förhållningssätt i relation till personen med demenssjukdom och närståendes komplexa livssituation (6)

Genomförande

Kursen bedrivs som en nätbaserad kurs vilket förutsätter tillgång till dator med Internetkoppling samt utrustning för interaktiv kommunikation. Studierna är upplagda utifrån pedagogiska modeller som stimulerar till aktivt kunskapssökande, kritisk analys, reflektion, problemlösning och dialog. Arbetsformer som ingår är litteraturstudier, föreläsningar och gruppdiskussioner.

Examination – prov och former

Delprov 1 (1,5 hp) Individens och närståendes situation. Aktivt deltagande i skriftlig gruppdiskussion. Förväntade läranderesultat 2 och 6 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.


Delprov 2 (2 hp) Vårdarens betydelse och personcentrerat förhållningssätt. Aktivt deltagande i skriftlig gruppdiskussion. Förväntade läranderesultat 1,3 och 6 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.


Delprov 3 (4 hp) Att vårda personer med demens. Individuell skriftlig hemtentamen som även omfattar kritisk granskning av andras tentamen. Förväntade läranderesultat 1,2,3,4,5 och 6 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd tillämpas på hel kurs.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl Godkänd krävs därutöver betyget Väl Godkänd på delprov 3.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2013-06-05. Giltig från och med 2014-01-20. Nedlagd 2025-01-28.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Edberg, Anna-Karin (2011), Att möta personer med demens. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (368 s).

  • Edberg, Anna-Karin, Moyle, Wendy & Chan, Sally (2012), The IPA Complete guides to behavioral and psychological symptoms of dementia (BPSD): Nurses Guide.. International Psychogeratric Association (IPA) (30 s). Anmärkning: tillhandahålls i kursen

  • Edvardsson, David (2010), Personcentrerad omvårdnad i teori och praktik. Lund : Studentlitteratur (136 s).

  • Kitwood, Thomas Marris (1997), Dementia reconsidered: the person comes first. Buckingham; Open University Press (160 s).

  • Läkemedelsverket (2008), Läkemedelsbehandling och bemötande vid Beteendemässiga och Psykiska Symtom vid Demenssjukdom – BPSD 2008: (19) 5. Uppsala: Läkemedelsverket (33 s). http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/RecommendationsPage___7730.aspx

  • Socialstyrelsen (2010), Nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom 2010: stöd för styrning och ledning. Stockholm: Socialstyrelsen (117 s). http://www.socialstyrelsen.se

  • Svenskt demenscentrum (2010), För vems skull? : om tvång och skydd i demensvården. Stockholm : Svenskt demenscentrum (111 s).

  • Östlinder, Gertrud, Söderberg, Siv & Öhlén, Joakim (red) (2009), Omvårdnad som akademiskt ämne : rapport från arbetande konferens. Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening (96 s). http://www.swenurse.se Anmärkning: sidorna 31-40 (10 sidor)

Vetenskapliga artiklar tillkommer omfattande ca 50 sid.

Kortadress: www.hkr.se/kge8623

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025