Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Fritidshemspedagogik och utvecklingsarbete - fördjupning
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Fritidshemspedagogik och utvecklingsarbete - fördjupning
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Fritidshemspedagogik och utvecklingsarbete -...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Fritidshemspedagogik och...
  3. Kursplan

Fritidshemspedagogik och utvecklingsarbete - fördjupning
15 hp

Kurskod: GF1500

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2024-06-12. Giltig från och med 2025-01-20.

Nivå: Avancerad nivå

Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: School-age Educare and development work - advanced course

Diarienummer: U2024-242-990

Allmänna uppgifter

Kursen ges som fristående kurs på distans med fyra digitala träffar/termin.

Fördjupningsnivå

A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav








Examen för grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem samt Svenska 3/Svenska nivå 3 eller motsvarande.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom fritidshemspedagogik och dess tillämpning i professionen. Kursens syftar även till att studenten ska utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som behövs för att bedriva pedagogiskt utvecklingsarbete inom fritidshemmets verksamhet.

Innehåll

Kursen behandlar:

Moment 1

  • Dokumentation, planering och utvärdering.
  • Barndomar – att möta elever i en komplex och föränderlig omvärld.
  • Värdepedagogik - barns och ungas livsvillkor och tillhörighet.
  • Lärarens kunskapssyn i fritidshemspedagogik.
  • Fritid och fritidshem som vardagliga samhällsarenor.

Moment 2

  • Pedagogiskt utvecklingsarbete.
  • Kvalitet i fritidshem.
  • Utveckling i samverkan.
  • Metoder för utvärdering i relation till fritidshemspedagogik.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna visa kunskap och förståelse inom fritidshemspedagogik, inbegripet såväl brett kunnande som fördjupade kunskaper inom centrala delar av området (1)
  • kunna visa förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer relevanta för professionen (2)
  • utifrån en fördjupad förståelse för fritidshemspedagogik kunna utveckla metoder för planering och dokumentation för såväl formella som informella lärandemiljöer i syftet att stimulera till elevers utveckling (3)
  • kunna visa fördjupad insikt i hur ovanstående kunskaper kan omsättas i utformningen av utvecklingsarbete (4)
  • med vetenskapligt förhållningssätt kunna planera, genomföra och redovisa ett utvecklingsarbete grundat i fritidshemmets praktik (5)
  • kunna beskriva och kritiskt reflektera kring undervisningens och det fritidshemspedagogiska utvecklingsarbetets etiska komplexitet och påverkan på elever (6).

Genomförande

I kursen möter studenten lärarledd undervisning i form av föreläsningar, seminarier och övningar. Kursuppgifter diskuteras och behandlas enskilt och i grupp. Fältstudier i pedagogisk verksamhet förekommer. Kursen genomförs som självstudier. Kursen förutsätter tillgång till dator, headset och internetuppkoppling samt tillgång till fritidshem. Kursen innehåller även en del text/artiklar på engelska.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Delprov 1 (4 hp) Värdepedagogik.
Två examinerande seminarier samt en enskild skriftlig inlämning. Lärandemål 1-2 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 2 (3,5 hp) Dokumentation, planering och utvärdering.
Enskild muntlig redovisning med tillhörande skriftlig dokumentation. Lärandemål 3 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 3 (7,5 hp) Pedagogiskt utvecklingsarbete.
Enskild skriftlig rapport av genomfört utvecklingsarbete som föregås av ett examinerande seminarium. I delprovet ingår även en kollegial granskning av det genomförda utvecklingsarbetet med fokus på utvecklingsarbetets framtida betydelser för fritidshemmet. Lärandemål 4-6 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på delprov 2 och 3.

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2024-06-12. Giltig från och med 2025-01-20.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Övrigt

Uppdatering av förkunskaps- och behörighetskrav enligt rektorsbeslut dnr: 2025- 112-186. Datum för uppdatering 2025-03-10.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Andersson, Erik, Rudsberg, Karin, Sundhäll, Marcus & Teledahl, Anna (2022), Kollegialt lärande för skol- och undervisningsförbättring – ett helhetsperspektiv. Lund: Studentlitteratur (249 s).

  • Bae, Sang Hoon., Mahoney Joseph L., Maschke, Sabine. & Stecher, Ludwig. (red.) (2019), International development in Research on extended education. Leverkusen: Verlag Barbara Budrich (300 s).

  • Bergnehr, Disa (2019), Barnperspektiv, barns perspektiv och barns aktörskap – en begreppsdiskussion. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 5, 49-61 (13 s). https://doi.org/10.23865/ntpk.v5.1373

  • Carlström, Inge & Carlström Hagman, Lena-Pia (2006), Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering. 5 upplagan. Lund: Studentlitteratur (447 s). Övrigt: 5., [omarb.] uppl.

  • Einarsdottir, Johanna, Juutinen, Jaana, Emilson, Anette, Ólafsdóttir, Sara M, Zachrisen, Berit & Meuser, Sarah (2022), Children’s perspectives about belonging in educational settings in five European countries. European Early Childhood Education Research Journal 30 (3), 330-343 (14 s). https://doi.org/10.1080/1350293x.2022.2055099

  • Johannesson, Peter & Olin, Anett (2023), Teachers’ action research as a case of social learning: Exploring learning in between research and school practice. Scandinavian Journal of Educational Research 68(4), 735-749 (15 s). https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2175253

  • Karlsson, Ove (1999), Utvärdering - mer än metod: tankar och synsätt i utvärderingsforskning: en översikt. Stockholm: Svenska kommunförbundet (96 s). Övrigt: Tillgänglig på Internet: https://www.soch.lu.se/sites/soch.lu.se/files/o-karlsson-utvardering.pdf

  • Lager, Karin (2024), Children’s experiences: The institutional grip of evaluation in Swedish school-age educare. Journal of Childhood, Education and Society 5(1), 61-71 (11 s). https://doi.org/10.37291/2717638X.202451334

  • Rönnerman, Karin, Edwards-Groves, Christine & Grootenboer, Peter (2018), Att leda från mitten: lärare som driver professionsutveckling. 1 upplagan. Stockholm: Lärarförlaget (127 s).

  • Rönnerman, Karin, Grootenboer, Peter & Edwards-Groves, Christine (2017), The practice architectures of middle leading in early childhood education. International Journal of Child Care and Education Policy (Seoul) 11(1), 1-20 (20 s). https://doi.org/10.1186/s40723-017-0032-z

  • Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se

  • Thornberg, Robert (2004), Värdepedagogik. Pedagogisk Forskning i Sverige 9(2), 99-114 (16 s).

  • Artiklar tillkommer om ca 200 sidor.

Kursperiod: v4 2025 - v3 2026
Studietakt: 25%
Studieform: Distans , 0 obligatoriska träffar
Ort: Internet
Språk: Svenska
Urval: Avklarade HP 30-285 sista anmälningsdag - utbildning på av.nivå
Anmälningskod: HKR-09ELA
Anmälan senast: 2024-10-15

Stängd för anmälan

Kortadress: www.hkr.se/kgf1500

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025