Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Matematik med didaktisk inriktning för grundlärare (GT) II
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Matematik med didaktisk inriktning för grundlärare (GT) II
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Matematik med didaktisk inriktning för...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Matematik med didaktisk...
  3. Litteraturlista

Matematik med didaktisk inriktning för grundlärare (GT) II
15 hp

Kurskod: GTM22L

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2022-06-07. Giltig från och med 2022-11-07.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()

Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Mathematics and Mathematics Education for Primary Teachers (GT) II

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Carpenter, Thomas P, Loef Franke, Megan, Levi, Linda (2003), Thinking mathematically: Integrating Arithmetic & Algebra in Elementary School. Portsmouth: Heinemann (160 s).

  • Heiberg Solem, Ida, Alseth, Bjornar och Nordberg, Gunnar (2011), Tal och tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur (392 s).

  • Kilborn, Wiggo (2014), Tal i bråk och decimalform - en röd tråd. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (36 s). http://ncm.gu.se

  • Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo (2003), Huvudräkning: en inkörsport till matematiken. Lund: Studentlitteratur (173 s).

  • McIntosh, Alistar (2020), Förstå och använda tal: En handbok. 2 upplagan. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (248 s). http://www.ncm.gu.se

  • Palmér, Hanna & Van Bommel, Jorryt (2019), Problemlösning som utgångspunkt: matematikundervisning i förskoleklass. 2 upplagan. Stockholm: Liber (125 s).

  • Rystedt, Elisabeth, Trygg, Lena (2010), Laborativ matematikundervisning: vad vet vi?. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (73 s).

  • Skolverket Skolverket. Aktuella styrdokument.. Stockholm: Skolverket http://www.skolverket.se

  • Smith, Margret S. & Stein, Mary K. (2014), 5 undervisningspraktiker i matematik: för att planera och leda rika matematiska diskussioner. Stockholm: Natur och kultur (160 s).

  • Stein, Mary K., Engle, Rand A., Smith, Margaret S., & Hughes, Elizabeth K. (2008), Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical Thinking and Learning. Philadelphia : Taylor & Francis

  • Sterner, Görel (2015), Tal, resonemang och representation – en interventionsstudie i matematik i förskoleklass. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (112 s). https://gupea.ub.gu.se

  • Sterner, Görel, Helenius, Ola & Wallby, Karin (2014), Tänka, resonera och räkna i förskoleklass. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (201 s). https://gupeo.ub.gu.se

  • Sullivan, Peter (2011), Teaching Mathematics: Using research-informed strategies. Australian Education Review nr. 59, Melbourne: ACER Press (80 s). Läsanvisningar s. 31-39.

  • Sullivan, Peter & Lilburn, Pat (2020), Good questions for math teaching. Why ask them and what to ask. Sausalito, CA: Math Solutions Publications (224 s).

Kompletterande material om högst 100 sidor tillkommer. Relevanta styrdokument, läroplan samt relaterade dokument. http://www.skolverket.se

Kortadress: www.hkr.se/kgtm22l

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025