Matematik med didaktisk inriktning för grundlärare (GT) II
15 hp
Kurskod: GTM22L
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2022-06-07. Giltig från och med 2022-11-07.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()
Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Mathematics and Mathematics Education for Primary Teachers (GT) II
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Carpenter, Thomas P, Loef Franke, Megan, Levi, Linda (2003), Thinking mathematically: Integrating Arithmetic & Algebra in Elementary School. Portsmouth: Heinemann (160 s).
-
Heiberg Solem, Ida, Alseth, Bjornar och Nordberg, Gunnar (2011), Tal och tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur (392 s).
-
Kilborn, Wiggo (2014), Tal i bråk och decimalform - en röd tråd. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (36 s). http://ncm.gu.se
-
Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo (2003), Huvudräkning: en inkörsport till matematiken. Lund: Studentlitteratur (173 s).
-
McIntosh, Alistar (2020), Förstå och använda tal: En handbok. 2 upplagan. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (248 s). http://www.ncm.gu.se
-
Palmér, Hanna & Van Bommel, Jorryt (2019), Problemlösning som utgångspunkt: matematikundervisning i förskoleklass. 2 upplagan. Stockholm: Liber (125 s).
-
Rystedt, Elisabeth, Trygg, Lena (2010), Laborativ matematikundervisning: vad vet vi?. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (73 s).
-
Skolverket Skolverket. Aktuella styrdokument.. Stockholm: Skolverket http://www.skolverket.se
-
Smith, Margret S. & Stein, Mary K. (2014), 5 undervisningspraktiker i matematik: för att planera och leda rika matematiska diskussioner. Stockholm: Natur och kultur (160 s).
-
Stein, Mary K., Engle, Rand A., Smith, Margaret S., & Hughes, Elizabeth K. (2008), Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical Thinking and Learning. Philadelphia : Taylor & Francis
-
Sterner, Görel (2015), Tal, resonemang och representation – en interventionsstudie i matematik i förskoleklass. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (112 s). https://gupea.ub.gu.se
-
Sterner, Görel, Helenius, Ola & Wallby, Karin (2014), Tänka, resonera och räkna i förskoleklass. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (201 s). https://gupeo.ub.gu.se
-
Sullivan, Peter (2011), Teaching Mathematics: Using research-informed strategies. Australian Education Review nr. 59, Melbourne: ACER Press (80 s). Läsanvisningar s. 31-39.
-
Sullivan, Peter & Lilburn, Pat (2020), Good questions for math teaching. Why ask them and what to ask. Sausalito, CA: Math Solutions Publications (224 s).
Kompletterande material om högst 100 sidor tillkommer. Relevanta styrdokument, läroplan samt relaterade dokument. http://www.skolverket.se