Ämnesintegration och estetiska lärprocesser för grundlärare (GT) I
7,5 hp
Kurskod: GTÄ11L
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2020-10-28. Giltig från och med 2021-01-18.
Nivå: Grundnivå
Utbildningsområden: Humanistiska området 25%, Naturvetenskapliga området 25%, Övriga områden 50%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Subject Education and Aesthetic Learning Processes for Primary Teachers (GT) I
Diarienummer: U2020-242-2017
Allmänna uppgifter
Kursen är campusförlagd och ingår i Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, år 1.
Fördjupningsnivå
G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt pågående Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 med minst 15 hp godkända inom denna eller motsvarande.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utifrån ett ämnesintegrerat förhållningssätt utvecklar kunnande att möta och stimulera elevers lärande och utveckling. Syftet är också att studenten utvecklar kunskap om estetiska lärprocessers betydelse för lärande och utvecklar förtrogenhet i estetiska uttrycksformer och hur de kan användas i en ämnesintegrerad undervisning.
Innehåll
Ett ämnesintegrerat arbetssätt på ämnesdidaktisk grund och med hjälp av estetiska uttrycksformer diskuteras i förhållande till undervisning och lärande i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Ämnesinnehållet är matematik och svenska och de estetiska uttrycksformerna är verktyg för lärande. Studenten ges en förstärkt inblick i estetiska lärprocesser.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna ge exempel på och förklara estetiska uttryckssätt och estetiskt innehåll i relation till barns lärande (1)
- kunna utifrån aktuella styrdokument planera en ämnesintegrerad undervisningssituation med utgångspunkt i estetiska lärprocesser (2)
- kunna praktisera estetiska uttryck och estetiskt ledarskap (3)
- kunna ämnesdidaktiskt diskutera val av uttrycksform samt vilket lärande som den valda estetiska formen erbjuder (4).
Genomförande
I kursen möter studenten varierande arbetsformer såsom seminarier, gruppstudier, självständiga studier, praktiska moment, diskussioner och reflektioner samt en fältdag.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Delprov 1 (2,5 hp) Estetiskt utforskande.
Delprovet utgörs av en serie med tre examinerande seminarier, med tillhörande reflektion. Lärandemål 1 och 4 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (5 hp) Ämnesintegrerad undervisning.
Muntlig estetisk redovisning i grupp med efterföljande enskild skriftlig inlämning. Samtliga lärandemål examineras. Betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delproven. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 2.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2020-10-28. Giltig från och med 2021-01-18.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Heiberg Solem, Ida, Alseth, Bjornar och Nordberg, Gunnar (2011), Tal och tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur (392 s).
-
Malmström, Elisabet (red.) (2021), Estetikens möjligheter: om konstnärligt utforskande, estetisk pedagogik och semiotiska perspektiv. 1 upplagan. Lund: Studentlitteratur (204 s).
-
Rasmusson, Viveka &, Erberth, Bodil (2016), Undervisa i pedagogiskt drama: från dramaövningar till utvecklingsarbete. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (275 s).
Artiklar om cirka 100 sidor tillkommer.