Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Ämnesintegration och estetiska lärprocesser för grundlärare (GT) I
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Ämnesintegration och estetiska lärprocesser för grundlärare (GT) I
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Ämnesintegration och estetiska lärprocesser för grundlärare (GT) I
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  1. HKR
  2. Ämnesintegration och estetiska lärprocesser för...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Ämnesintegration och...
  3. Kursplan

Ämnesintegration och estetiska lärprocesser för grundlärare (GT) I
7,5 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2024-11-10)
Tidigare version (till 2024-01-14)

Kurskod: GTÄ11L

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2020-10-28. Giltig från och med 2021-01-18.

Nivå: Grundnivå

Utbildningsområden: Humanistiska området 25%, Naturvetenskapliga området 25%, Övriga områden 50%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Subject Education and Aesthetic Learning Processes for Primary Teachers (GT) I

Diarienummer: U2020-242-2017

Allmänna uppgifter

Kursen är campusförlagd och ingår i Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, år 1.

Fördjupningsnivå

G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav









Grundläggande behörighet samt pågående Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 med minst 15 hp godkända inom denna eller motsvarande.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utifrån ett ämnesintegrerat förhållningssätt utvecklar kunnande att möta och stimulera elevers lärande och utveckling. Syftet är också att studenten utvecklar kunskap om estetiska lärprocessers betydelse för lärande och utvecklar förtrogenhet i estetiska uttrycksformer och hur de kan användas i en ämnesintegrerad undervisning.

Innehåll

Ett ämnesintegrerat arbetssätt på ämnesdidaktisk grund och med hjälp av estetiska uttrycksformer diskuteras i förhållande till undervisning och lärande i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Ämnesinnehållet är matematik och svenska och de estetiska uttrycksformerna är verktyg för lärande. Studenten ges en förstärkt inblick i estetiska lärprocesser.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna ge exempel på och förklara estetiska uttryckssätt och estetiskt innehåll i relation till barns lärande (1)
  • kunna utifrån aktuella styrdokument planera en ämnesintegrerad undervisningssituation med utgångspunkt i estetiska lärprocesser (2)
  • kunna praktisera estetiska uttryck och estetiskt ledarskap (3)
  • kunna ämnesdidaktiskt diskutera val av uttrycksform samt vilket lärande som den valda estetiska formen erbjuder (4).

Genomförande

I kursen möter studenten varierande arbetsformer såsom seminarier, gruppstudier, självständiga studier, praktiska moment, diskussioner och reflektioner samt en fältdag.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Delprov 1 (2,5 hp) Estetiskt utforskande.
Delprovet utgörs av en serie med tre examinerande seminarier, med tillhörande reflektion. Lärandemål 1 och 4 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 2 (5 hp) Ämnesintegrerad undervisning.
Muntlig estetisk redovisning i grupp med efterföljande enskild skriftlig inlämning. Samtliga lärandemål examineras. Betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) tillämpas.

För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delproven. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 2.

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2020-10-28. Giltig från och med 2021-01-18.

Revideringar

2024-05-23
Revidering av litteratur.
Revidering giltig från och med 2024-11-11.
2023-11-13
Revidering av litteraturlista.
Revidering giltig från och med 2024-01-15.

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Heiberg Solem, Ida, Alseth, Bjornar och Nordberg, Gunnar (2011), Tal och tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur (392 s).

  • Malmström, Elisabet (red.) (2021), Estetikens möjligheter: om konstnärligt utforskande, estetisk pedagogik och semiotiska perspektiv. 1 upplagan. Lund: Studentlitteratur (204 s).

  • Rasmusson, Viveka &, Erberth, Bodil (2016), Undervisa i pedagogiskt drama: från dramaövningar till utvecklingsarbete. 4 upplagan. Lund: Studentlitteratur (275 s).

Artiklar om cirka 100 sidor tillkommer.

Senaste version
Tidigare version (till 2024-11-10)
Tidigare version (till 2024-01-14)
Kortadress: www.hkr.se/kgtä11l

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025