Musik I för undervisning i åk 1-6
15 hp
Kurskod: GVM101
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2013-02-19. Giltig från och med 2013-02-19. Nedlagd 2024-11-04. Ersätts av: GVM102 - Musik I för undervisning i åk 1-6.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Musik (MUA)
Utbildningsområde: Övriga områden 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Music I: Teaching in grades 1-6
Diarienummer: U2013-242-401
Allmänna uppgifter
Kursen, som är högskoleförlagd, läses som första del av tillvalet musik i grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i fritidshem eller grundskolans årskurs 4-6, termin 3. Kursen ges även som fristående kurs.
Fördjupningsnivå
G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt lärarutbildning eller pågående lärarutbildning med minst 45 hp godkända inom denna.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna dels ska utveckla sina egna förmågor i musicerande, rörelse till musik och musikteori, dels utveckla sina ämnesdidaktiska kunskaper och sina förmågor att skapa omväxlande och stimulerande lärandesituationer i ämnet musik.
Innehåll
I kursen utvecklar studenterna sina kunskaper i både praktiskt musicerande, musikteori och ämnesdidaktik. Ämnesdidaktiken utvecklas och anpassas för elevgruppen årskurs 1-6 med utgångspunkt från styrdokument och det centrala innehållet för ämnet musik i grundskolan.
Ackompanjemangsspel på företrädesvis gitarr men också grunder i enkelt pianospel är delar av innehållet i kursen. Studenterna utvecklar olika former av sång, rörelse, improvisation och grundläggande former för ensemblespel samt användning av digitala verktyg för ljud- och musikskapande. Utifrån musiklyssnande och eget musicerande diskuterar och analyserar studenterna musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna identifiera och problematisera musikens funktion och betydelse för barn/ungdomar i dagens samhälle (1)
- kunna beskriva och synliggöra aktuell forskning i ämnet musik och musikpedagogik (2)
- kunna beskriva kunskapskraven i ämnet musik utifrån aktuella styrdokument för grundskolan årskurs 1-6 (3)
- kunna förklara grundläggande ämnes- och ämnesdidaktiska begrepp i ämnet musik (4).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna visa färdighet och förmåga i praktiskt gitarr- och pianospel (5)
- kunna visa färdighet och förmåga i olika former av sång (6)
- kunna demonstrera olika former av rörelse, improvisation och grundläggande former för ensemblespel (7)
- kunna tillämpa musikteori för att utveckla elevers lärande i musik (8)
- kunna använda digitala verktyg för ljud- och musikskapande (9)
- utifrån aktuella styrdokument kunna planera, iscensätta och utvärdera lärandesituationer i ämnet musik för årskurs 1-6 med syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling i ämnet (10).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna reflektera kring, dokumentera och värdera sin egen musikaliska utveckling och kunskapsinhämtning (11)
- kunna analysera, kritiskt granska, värdera och välja ämnesstoff utifrån aktuell didaktisk forskning och styrdokument (12).
Genomförande
Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar, studiebesök, grupparbeten och workshops. Kopplingen mellan teori och praktik om barns musikaliska utveckling, lärande och uttrycksformer synliggörs och exemplifieras i undervisningen. Stora delar av kursen är praktiskt laborativ och förutsätter personlig färdighetsträning.
Examination – prov och former
Delprov 1 (3 hp) Ackompanjemangsspel. Praktisk gruppexamination av ackompanjemangsspel på gitarr och piano. Lärandemål 5 och 10 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2 (2 hp) Sång. Praktisk gruppexamination av sång i olika former såsom unison sång, stämsång och kanon. Lärandemål 6 och 10 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 3 (2 hp) Rörelse till musik. Gruppredovisning av en rörelseform som utgår från lyssnande, musikanalys och eget skapande. Lärandemål 7 och 10 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 4 (2 hp) Ämnesdidaktik i praktik och teori. En praktisk gruppuppgift där man planerar och iscensätter en lärandesituation i musik och en därpå följande individuell skriftlig uppgift. Lärandemål 1-4 och 10-12 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 5 (2 hp) Litteraturseminarier och ämnesdidaktik. Två skriftliga, individuella uppgifter i samband med litteraturseminarier. Lärandemål 2, 3, 11 och 12 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 6 (1 hp) Ensemblespel. En praktisk gruppuppgift som innefattar användandet av musikteori och enkel arrangering. Lärandemål 7 och 8 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 7 (1 hp) IKT och musik. En praktisk, individuell uppgift där studenten redovisar kunskaper i att skapa ljud och musik med hjälp av dator. Lärandemål 1 och 9 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 8 (2 hp) Individuell, personlig kursportfölj. En digital och muntligt presenterad uppgift som synliggör studentens färdighetsutveckling och ämnesdidaktiska kunskapsutveckling under kursen. Lärandemål 1-4, 11 och 12 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov tillsammans omfattande 8 hp där delprov 4 eller 5 och delprov 8 måste ingå.
För delprov 1, 2, 3 och 6 äger studenten rätt att examineras vid högst 3 examinationstillfällen.
Begränsningen införs på grund av att delprovet kräver extraresurser för att kunna genomföras.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2013-02-19. Giltig från och med 2013-02-19. Nedlagd 2024-11-04. Ersätts av: GVM102 - Musik I för undervisning i åk 1-6.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Bergman, Å. (2009), Att växa upp med musik. Göteborg: Skrifter från musikvetenskap, Göteborgs universitet, nr 93 (diss)
-
Bjørkvold, Jon-Roar (2005), Den musiska människan. 2 upplagan. Stockholm: Runa (351 s).
-
Ericsson, Claes & Lindgren, Monica (2010), Musikklassrummet i blickfånget. Högskolan i Halmstad. Forskningsrapport 2010:1
-
Ericsson, Claes & Lindgren, Monica (red) (2011), Perspektiv på populärmusik och skola. Lund: Studentlitteratur (181 s).
-
Fagius, Gunnel, red (2007), Barn och sång – om rösten, sångerna och vägen dit. Lund: Studentlitteratur (175 s).
-
Folkestad, Göran, red (2009), A Decade of Research in Music Education Studies in music and music eduation no 9. Malmö Academy of Music
-
Gottberg, Jessica (2009), Musiken och rytmiken i praktiken. Sveriges utbildningsradio AB
-
Gren, Katarina & Nilsson, Birger (red.) (1997), Musik-Skatten. Mölndal: Lutfisken (160 s).
-
Gren, Katarina & Nilsson, Birger (1990), Kompa enkelt på gitarr del 1. Mölndal: Lutfisken (64 s).
-
Gren, Katarina & Nilsson, Birger (1991), Kompa enkelt på gitarr del 2. Mölndal: Lutfisken (64 s).
-
Kempe, Anna-Lena & West, Tore (2010), Design för lärande i musik. Stockholm: Norstedts förlag (208 s).
-
Markström Å. B., Sjöbom, M. & Bodin, D. (2000), Musikens nycklar: Handbok i musik. Stockholm: Almqvist & Wiksell (160 s).
-
Nivbrant Wedin. Eva. (2012), Spela med hela kroppen: rytmik och motorik i undervisningen. Stockholm: Gehrmans musikförlag (312 s).
-
Pramling, S. I. (2008), Konsten att lära barn estetik: En utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans. Norstedts akademiska förlag (160 s).
-
Wiklund, Ulla (2009), När kulturen knackar på skolans dörr. Stockholm: Sveriges utbildningsradio (112 s).
-
Styrdokument. http://www.skolverket.se
Vetenskapliga artiklar om ca 150 sidor tillkommer.