Från Berlinmurens fall till ett splittrat och polariserat Europa
7,5 hp
Kurskod: HSH10F
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2024-06-12. Giltig från och med 2025-01-20.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Samhällskunskap (SHA)
Utbildningsområden: Humanistiska området 50%, Samhällsvetenskapliga området 50%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: From the fall of the Berlin Wall to a divided and polarized Europe
Diarienummer: U2024-242-988
Allmänna uppgifter
Fristående kurs. Campusförlagd.
Fördjupningsnivå
G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Syfte
Syftet med kursen är att utveckla kunskaper om centrala politiska, ekonomiska, sociala och kulturella processer i det historiskt sentida Europa, och därtill en förmåga att analysera Europas samtid och framtid.
Innehåll
Kursen behandlar:
- Grundläggande politiska, ekonomiska, sociala och kulturella processer i Europas historia efter 1989.
- Den historiska förklaringen till och den samhälleliga betydelsen av Berlinmurens fall och samhällsomstörtningen 1989.
- De återkommande kriser som präglat Europa efter 1989: finanskriser, demokratins och politikens kris, miljö- och klimatkriser, pandemier och hälsokriser, EUs kris, migrationskris, national- och välfärdsstatens kris.
- Senmoderniteten som teoretiskt begrepp, i relation och jämförelse med moderniteten och det förmoderna samhället.
- Den makroorienterade frågan om Europa som civilisation, dess innebörd, utmaningar och framtid, i relation till andra civilisationer och samhällsformationer, historiska och samtida.
- Splittringen i Europa: den politiska mellan det nationella och EU, den ideologiska mellan det frihetliga och auktoritära, den geografiska mellan stad och land och mellan olika regioner och nationer, den kulturella mellan öst och väst, samt den ekonomiska.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna visa kunskap om de grundläggande politiska, ekonomiska, sociala och kulturella processer i Europas historia efter 1989 (1)
- kunna visa kunskap om orsakerna till Berlinmurens fall 1989, och förståelse för dess samhälleliga efterverkningar och betydelse (2)
- kunna visa kunskap om de begrepp och teoribildningar som förklarar och analyserar den Europeiska historien efter 1989 (3)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna visa på en sammanhängande analys av de historiska orsakerna till och de samhälleliga konsekvenserna av Berlinmurens fall 1989 (4)
- kunna visa på en förmåga att i en historisk analys av Europa efter 1989 hantera centrala begrepp och teoribildningar (5)
- kunna visa på en förmåga att analytiskt förhålla sig till bestämningen av Europa som en civilisation (6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna värdera och förhålla sig till olika etiska och politiska positioner kopplade till historisk förändring (7)
- kunna värdera och förhålla sig till olika etiska och politiska positioner kopplade till samhälleliga, sociala och politiska kriser och konflikter (8)
- kunna urskilja den liberala demokratin och dess principer i en komplicerad historisk process (9).
Genomförande
Föreläsningar och seminarium.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Delprov 1 (5 hp) Europas historia efter 1989.
Individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 1-6 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2 (2,5 hp) Analys av Europas historia efter 1989.
Examinerande seminarium. Lärandemål 4-9 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på delprov 1.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2024-06-12. Giltig från och med 2025-01-20.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Fukuyama, Francis (2020), The End of History. The Last Man. London: Penguin Books Ltd. (464 s).
-
Goodhart, David (2017), The Road to Somewhere. The New Tribes Shaping British Politics. London: Penguin Books Ltd. (304 s).
-
Huntington, Samuel P. & Nordin, Svante (2023), Civilisationernas kamp : mot en ny världsordning. Stockholm: Bokförlaget Stolpe (417 s).
-
Karlsson, Klas-Göran (2003), Europa och världen under 1900-talet. 2 upplagan. Stockholm: Liber (279 s).
-
Artiklar tillkommer med ca 400 sidor.