Idrott och hälsa II
30 hp
Kurskod: IIH23L
Beslut: Fastställd i nämnden 2010-09-03. Giltig från och med 2010-09-03 till och med 2012-08-29. Ersätts av: IIH24L - Idrott och hälsa II.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Idrott (IDA)
Utbildningsområden: Idrottsliga området 75%, Undervisningsområdet 25%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: 7,5 hp
Engelsk titel: Physical Education and Health II
Diarienummer: 1550/333-10
Allmänna uppgifter
Kursen ingår i lärarutbildningen, inriktning Idrott och hälsa. Kursen innehåller 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU) varav 6 hp utgör 4 veckors sammanhängande period med handledning i yrkesrollen och 1,5 hp utgör 5 fältdagar.
Fördjupningsnivå
G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Antagen till lärarutbildningen, inriktning Idrott och hälsa. Minst 15 hp godkända inom inriktning Idrott och hälsa I eller motsvarande. För övrigt hänvisas till utbildningsplanens bilaga “Spärrar i lärarutbildningen“.
Innehåll
Delmoment 1. Kost - levnadsvanor – hälsa
Sambandet mellan kost, levnadsvanor och hälsa samt hälsans betydelse ur ett samhällsperspektiv studeras. De studerande får kunskap om hur kosten ska vara sammansatt för att uppfylla näringsfysiologiska behov hos personer i olika åldrar, av olika kön och med olika aktivitetsmönster. Matspjälkningsapparatens fysiologi och anatomi samt muskelarbetets energiomsättning behandlas. Begreppet hälsa tas upp både ur individ- och samhällsperspektiv, i synnerhet diskuteras skolan som hälsofrämjande arena. I delmomentet ingår även arbetsmiljöfrågor med skolan som arbetsplats utifrån både elev- och lärarperspektiv, rygghälsa, stress och stresshantering samt avspänning.
Delmoment 2. Hälsa och hälsoarbete
Hälsans betydelse studeras och diskuteras. Begreppet hälsa tas upp både ur individ- och samhällsperspektiv, i synnerhet diskuteras skolan som hälsofrämjande arena. I delmomentet ingår även arbetsmiljöfrågor med skolan som arbetsplats utifrån både elev- och lärarperspektiv, rygghälsa, stress och stresshantering samt avspänning.
Delmoment 3. Idrottsdidaktisk tillämpning.
Olika former av dans, nätspel och idrott praktiseras och relateras till skolans mål för undervisning i ämnet idrott och hälsa. Tonvikten ligger på att utveckla elever i grundskolans senare år genom medveten rörelseträning, lek och spel. Metoder i hur man lär ut olika idrottsliga aktiviteter står i fokus. Några exempel på kursmoment är: Gymnastik och friidrott för elever i grundskolans senare år, teknik och metodik för islekar och spel, nätspel med volleyboll, badminton, tennis och bordtennis, traditionella nationella och internationella danser.
Traditionella nationella och internationella danser praktiseras och dans i skolan diskuteras både som ett mål och medel i undervisningen och i förhållande till målen i läroplanen.
Delmoment 5. Friluftsliv
Kursen innehåller även olika former av praktiskt friluftsliv som relateras till målen för grundskolans undervisning i ämnet Idrott och hälsa. Kursen behandlar friluftsteknik, lägerliv, vandring och orientering. Olika simsätt och nödsituationer vid vatten samt livräddande första hjälp praktiseras. Instruktörskurs i hjärt-lungräddning (HLR) ingår.
Delmoment 6. Humanbiologi och praktisk träningslära.
Kursen ger vidare kunskaper om människokroppens fysiologi med särskild tonvikt på dess anpassning till fysiskt arbete. Praktisk idrottsundervisning genomförs i direkt anslutning till teoretisk fysiologiundervisning och tonvikten ligger på grundläggande träningslära, träningsplanering, träningsformer, metoder och praktiska exempel. Åtgärder vid olycksfall och skador som kan inträffa i samband med idrottsutövande är moment som behandlas.
Delmoment 7. VFU med ämnesdidaktik.
Under den 4 veckor långa VFU-perioden praktiserar studenterna sin kunskaper från högskolan i nära samarbete med sin lärarutbildare på fältet. Ämnet Idrott och hälsa som kunskapsområde diskuteras liksom hur teori omsätts till praktisk verksamhet. I anslutning till ämnesdidaktiska moment aktualiseras begreppet "anpassad fysisk aktivitet". Ämnesperspektivet är centralt under den handledda praktiken och val av innehåll, metod och organisation i förhållande till målen i läroplanen är i fokus. Vidare diskuteras huvuddragen i det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet samt skillnaderna i förhållande till det föregående normrelaterade betygssystemet och hur detta påverkar bedömning och betygssättning i ämnet Idrott och hälsa.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna redogöra för hur människokroppen anpassas under vila och under fysiskt arbete
- ha kunskap och förståelse om hur livsstil och levnadsvanor påverkar människors hälsa, i synnerhet barn och ungdomars hälsa.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha förmåga att självständigt kunna planera, organisera och genomföra undervisning i ämnet idrott och hälsa
- kunna redogöra för och diskutera betydelsen av barn och ungdomars individuella behov, kunna utvärdera och omsätta detta i en positiv bildningsmiljö
- kunna använda sina personliga praktiska färdigheter i grundläggande moment inom ämnet Idrott och hälsa för att kunna iscensätta goda lärandesituationer.
- kunna söka och sammanställa forskningslitteratur inom hälsoområdet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa insikt och förståelse för rollen som lärare i ämnet Idrott och hälsa och kritiskt kunna reflektera kring idrottsundervisning utifrån genus, miljö och etiska aspekter såväl som utifrån kulturella perspektiv.
- kunna förhålla sig kritisk till val av metod, innehåll och organisation i sin undervisning och visa insikt och intresse för att bredda och fördjupa sina ämneskunskaper.
Genomförande
Undervisningen sker i form av demonstrationer, föreläsningar, grupparbeten, laborationer och seminarier. Den verksamhetsförlagda utbildningen består av fyra veckors sammanhängande period med handledning i yrkesrollen samt en veckas fältstudier. Diskussioner kring kursspecifika frågor och säkerhet är ett återkommande moment vid samtliga praktiska moment. Stora delar av kursen är praktiskt laborativa.
Examination – prov och former
Kursen examineras genom:
Delprov 1: Kost, levnadsvanor - hälsa (7 hp). En individuell hemtentamen i näringsfysiologi, 2 hp, samt en salstentamen, 2 hp. En muntlig redovisning i hälsa med IKT-inslag samt ett paper på redovisningen, 2 hp. Praktisk gruppredovisning samt ett individuellt paper i ergonomi, 1 hp.
Delprov 2: Idrottsdidaktisk tillämpning (5,5 hp). Individuell praktisk examination i dans och gymnastik motsvarande 2 hp vardera. Kontinuerlig praktisk examination i momenten friidrott, nätspel och isspel. Tillkommer genomförd IKT-uppgift, 1,5 hp
Delprov 3: Friluftsliv (4 hp). Individuell inlämningsuppgift samt gruppredovisning i momentet friluftsliv inklusive orientering motsvarande 3 hp samt genomförd tre dagars vandring, 1 hp.
Delprov 4: Praktiskt prov i hjärt-lungräddning samt instruktörsprov (1 hp)
Delprov 5: Humanbiologi och praktisk träningslära (5 hp). En individuell salstentamen i humanbiologi/träningslära motsvarande 3 hp. I delprovet ingår dessutom individuella skriftliga tentamina samt praktiska demonstrationer i simlärarassistentutbildning motsvarande 2 hp.
Delprov 6: VFU med ämnesdidaktik (7,5 hp). VFU-perioden examineras genom besök av lärare från högskolan, en skiftlig VFU-rapport samt två seminarier med gruppredovisningar samt ett individuellt paper, 7,5 hp.
Betygsgraderna för kursen är Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på alla delprov. För att erhålla Väl godkänd på hela kursen krävs det att minst 4 av 6 delprov får Väl godkänd samt att resterande delprov får minst Godkänd.
Kursutvärdering
Kursen utvärderas i enlighet med fastställda direktiv för utvärdering och kvalitetssäkring vid Högskolan Kristianstad.
Beslut
Fastställd i nämnden 2010-09-03. Giltig från och med 2010-09-03 till och med 2012-08-29. Ersätts av: IIH24L - Idrott och hälsa II.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.
Övrigt
Kursplanen är giltig fr.o.m. 2010-08-30
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Bangsbo, Jens & Michalsik, Lars (2004), Aerob och anaerob träning. Stockholm: SISU idrottsböcker (261 s).
-
Budowick, Michael m.fl (1996), Anatomisk atlas. Stockholm: Liber utbildning (315 s).
-
Brügge, Britta, Glantz, Matz & Sandell, Klas (2007), Friluftslivets pedagogik: För kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber (288 s).
-
Haug, Egil, Sand, Olav & Sjaastad, Øystein V (2004), Människans fysiologi. Stockholm: Liber (600 s).
-
Hävelid, Magnus (2001), Ishockey för barn upp till 13 år. Farsta: SISU idrottsböcker (112 s).
-
Johansson, Ulla (2004), Näring och hälsa: Med speciella hänvisningar till vegetarisk kost. Lund: Studentlitteratur (309 s).
-
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red) (2007), Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (304 s).
-
Raustorp, Anders (2006), Fysisk självkänsla. Uppsala: Kunskapsföretaget (58 s).
-
Raustorp, Anders (2004), Att lära fysisk aktivitet: Bildning i rörelse: Livsstil och hälsa. 2 upplagan. Uppsala: Kunskapsföretaget (133 s).
-
Winroth, J., Rydqvist, L. & Gylldorff, L (2008), Hälsa & hälsopromotion: Med fokus på individ-, grupp- och organisationsnivå. Stockholm: SISU Idrottsböcker (217 s).
-
Schäfer Elinder, L. Faskunger, J (2006), Fysisk aktivitet och folkhälsa. Stockholm: Statens folhälsoinstitut http://www.fhi.se/upload/ar2006/rapporter/r200613_fysisk_aktivitet_och_folkhalsa
-
Skoglund, Gösta (red.) (1994), Utebildning naturligtvis!. 4 upplagan. Stockholm: Friluftsfrämjandet: Stift. Håll Sverige rent (67 s).
-
Utbildningsdepartementet (2004), Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet: Lpo 94, anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Utbildningsdepartementet (19 s).
-
(2001), Friidrott för ungdom: 10-14 år. Farsta: SISU idrottsböcker (247 s).
-
(2003), Friidrott för ungdom: 14-17 år. Farsta: SISU idrottsböcker (265 s).
-
Instruktörsboken för HLR. http://www.stiftelsenforhlr.se/art
-
Svenska gymnastikförbundet (1989), Metodik i redskap. Farsta: Svenska gymnastikförbundet (47 s).
-
Svenska gymnastikförbundet (1980), Metodik i matta & hopp. Farsta: Svenska gymnastikförbundet
-
SLS simlärarutbildning. Steg 1, simlärarassistent.
-
(1999), Racketskolan. Farsta: SISU (47 s).
-
1:a Steget, CD-material för dans.
-
Utbildningspaket MiniAnne beställes via www.hlr.nu.