Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
NO för lärare åk 1-3, 7,5 hp (1-7,5). Ingår i Lärarlyftet II.
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
NO för lärare åk 1-3, 7,5 hp (1-7,5). Ingår i Lärarlyftet II.
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. NO för lärare åk 1-3, 7,5 hp (1-7,5). Ingår i...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. NO för lärare åk 1-3,...
  3. Kursplan

NO för lärare åk 1-3, 7,5 hp (1-7,5). Ingår i Lärarlyftet II.
7,5 hp

Kurskod: LFB301

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2014-03-26. Giltig från och med 2014-09-01.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Naturvetenskap i ett skolperspektiv (NAO)

Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Science for Teachers in the early school years, 7.5 credits. Continuing Professional Development

Diarienummer: U2014-242-673

Allmänna uppgifter

Kursen vänder sig till lärare som undervisar i årskurs 1-3 och ges på distans. Kursen ger utökad behörighet för undervisning i grundskolans åk 1-3 i NO. Kursen innehåller undervisnings- och/eller examinationstillfällen förlagda till Högskolan Kristianstad eller annan bestämd plats.

Kursen är en uppdragsutbildning som endast får sökas av lärare som deltar i
lärarfortbildningen enligt förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare.
Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se

Fördjupningsnivå

G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Lärarexamen och huvudmannens godkännande

Syfte

Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla och fördjupa sina kunskaper i naturvetenskap samt naturvetenskapernas didaktik för att bli behörig att undervisa i skolans tidigare åk 1-3.

Innehåll

Innehållet tar sin utgångspunkt i studenternas erfarenheter och kunskaper inom den egna verksamheten. Kursen har ett kritiskt förhållningssätt till kunskap och lärande och innehållet baseras på aktuell forskning. Under kursen behandlas naturvetenskap utifrån elevnära exempel hämtade från vardag och samhälle. Naturvetenskapens karaktär, föränderlighet och gränser problematiseras. Det naturvetenskapliga innehållet relateras till olika didaktiska angreppssätt och arbetssätt samt det innehåll som beskrivs i kursplanerna i Lgr11. I kursen ingår att urskilja och granska naturvetenskap i omvärlden. Dessutom ingår att, med ämnesdidaktisk forskning som utgångspunkt, planera, genomföra och utvärdera den egna undervisningen i naturvetenskap. Olika typer av bedömning, med särskilt fokus på formativ bedömning och reflektion över den egna undervisningen ingår som viktig del. I kursen behandlas även olika uttrycksformer för att kommunicera naturvetenskap och kollegialt lärande som en metod för att utveckla sin undervisning. Förstahandsupplevelser utomhus i närområdet och i laborativ miljö ligger till grund för diskussioner och analyser om hur man kan möta aktuella kursplanemål och är ett centralt innehåll i kursen. Med styrdokument som utgångspunkt diskuteras undervisning som kan utveckla och stimulera elevers lärande i naturvetenskap. Kursen utvecklar även studentens förmåga att bedöma elevers kunnande i naturvetenskap samt ger en inblick i de synsätt och teorier som ligger bakom.

Kursen behandlar förståelsen för centrala samband mellan naturvetenskap, människa, samhälle och natur i aktuella och historiska sammanhang med exempel från Biosfärområde Kristianstad Vattenrike som är ett modellområde för Hållbar utveckling och som omfattar Högskolan Kristianstad och dess rika och varierade närnatur. Partikelbegreppet och dess tillämpning som förklaringsmodell för olika naturvetenskapliga processer är centralt. Begreppet återkommer i kursen vid flera tillfällen och belyses från ett variationsteoretiskt perspektiv. Ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på de olika kursplanemålen belyses samtidigt och i stor utsträckning direkt i anslutning till praktiska moment i fält eller inomhus.

Studenterna genomför pedagogiska undersökningar med fokus på undervisning i naturvetenskap. Undersökningarna bildar utgångspunkt för diskussioner om lärares möjligheter att skapa utvecklande och varierade aktiviteter för alla elever.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna visa förståelse för naturvetenskap i vardag och samhälle och använda den som utgångspunkt för lärande (1).

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna använda formativ och summativ bedömning för att utveckla undervisning och lärande (2).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten

  • utifrån nationella styrdokument reflektera över olika didaktiska val och använda ämnesdidaktiska forskningsresultat för att organisera lärandesituationer som kan stimulera elevers intresse och frågande (3)
  • kunna utveckla elevers förmåga att kommunicera naturvetenskap med olika uttrycksformer (4)
  • kunna resonera om betydelsen av naturvetenskapligt kunnande i förhållande till hållbar utveckling (5)
  • kunna generalisera partikelbegreppet på olika sätt och i olika kontexter för att illustrera naturvetenskapliga processer (6)
  • kunna förhålla sig kritiskt till olika lärsituationer i naturvetenskap (7).

Genomförande

I kursen möter de studerande lärarledd undervisning i form av föreläsningar, seminarium och utomhusbaserad undervisning i högskolans närområde. Undervisningsformerna präglas av en tydlig didaktisk grundsyn där studenterna får möjlighet att studera hur teorier de mött under kursen kan komma till uttryck i grundskolans åk 1-3. Utgångspunkt för diskussioner vid de högskoleförlagda träffarna är undersökningar och fältuppgifter genomförda i elevgrupper. Kursen förutsätter därför att den studerande har tillgång till elevgrupper i åk 1-3.

Examination – prov och former

Delprov 1 (3 hp) Individuell skriftlig tentamen.
Lärandemål 1, 3, 5 och 6 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 2 (3 hp) Individuell skrivuppgift.
Samtliga lärandemål examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 3 (1,5 hp) Gruppuppgifter.
Samtliga lärandemål examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 1 och 2.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2014-03-26. Giltig från och med 2014-09-01.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan, dock längst till och med januari 2017.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt, Rosberg, Maria (2013), Naturvetenskapens bärande idéer: för lärare F-6. Malmö: Gleerups (229 s).

  • Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina (2008), Barn och naturvetenskap: Upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber (178 s).

  • Helldén, Gustav m.fl. (2010), Vägar till naturvetenskapens värld: Ämneskunskaper i didaktisk belysning. 2 upplagan. Stockholm: Liber (224 s).

  • Jönsson, Anders (2011), Lärande bedömning. 2 upplagan. Malmö: Gleerup (180 s).

  • Styrdokument. http://www.skolverket.se

Litteratur till valbara uppgifter i överenskommelse med lärarna tillkommer med max 200 s.

Kortadress: www.hkr.se/klfb301

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025