Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Matematik för lärare åk 1-3, 30 hp (1-30). Ingår i Lärarlyftet II.
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Matematik för lärare åk 1-3, 30 hp (1-30). Ingår i Lärarlyftet II.
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Matematik för lärare åk 1-3, 30 hp (1-30). Ingår i Lärarlyftet II.
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  1. HKR
  2. Matematik för lärare åk 1-3, 30 hp (1-30). Ingår...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Matematik för lärare åk...
  3. Litteraturlista

Matematik för lärare åk 1-3, 30 hp (1-30). Ingår i Lärarlyftet II.
30 hp

Kurskod: LFB311

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2012-03-26. Giltig från och med 2012-08-20.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Matematik ()

Ämne/områdeskod: Matematik med inr på problemlösning (MAI)

Utbildningsområden: Undervisningsområdet 50%

Huvudområde: Matematikdidaktik

VFU-andel: -

Engelsk titel: Mathematics for Teachers year 1-3, 30 credits (1-30). Continuing Professional Development Programme for Teachers.

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Anghileri, Julia (2006), Teaching number sense. 2 upplagan. New York: Continuum (153 s).

  • Bergqvist, Ewa (2010), Matematikutbildningens mål och undervisningens ändamålsenlighet: Grundskolan våren 2009. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet (63 s). http://ncm.gu.se/media/ncm/forskning/kunskapsoversikt_ncm_ufm_gr.pdf

  • Hagland, Kerstin, Hedrén, Rolf & Taflin, Eva (2005), Rika matematiska problem: Inspiration till variation. Stockholm: Liber (236 s).

  • Heiberg Solem, Ida, Alseth, Bjornar och Nordberg, Gunnar (2011), Tal och tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur (392 s).

  • Hodgen, J., Wiliam, D. & Oscarsson, M. (2011), Mathematics inside the black box: Bedömning för lärande i matematikklassrummet. Stockholm: Stockholms universitets förlag (41 s).

  • Jess, K., Skott, J., Hansen, H. C. & Retzlaff, J. (2011), Matematik för lärare. Malmö: Gleerups (68 s).

  • McIntosh, Alistair (2008), Förstå och använda tal: En handbok. 2 upplagan. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet (244 s).

  • Pettersson, Astrid m.fl (2010), Bedömning av kunskap: För lärande och undervisning i matematik. Stockholm: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet (104 s).

  • Skolverket (2011), Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Lgr 11. (281 s). http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2011), Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. Stockholm: Skolverket (36 s).

  • Skolverket (2011), Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen: För grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket (45 s).

  • Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., Lundin, S. & Retzloff, J. (2010), Matematik för lärare: Delta Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning (501 s).

  • Sullivan, Peter & Lilburn, Pat (2002), Good questions for math teaching. Sausalito, CA: Math Solutions Publications (103 s).

Forskningsartiklar och stencilmaterial max 100 s. tillkommer.

Kortadress: www.hkr.se/klfb311

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025