Matematik för lärare åk 1-3, 30 hp (1-30). Ingår i Lärarlyftet II.
30 hp
Kurskod: LFB311
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2012-03-26. Giltig från och med 2012-08-20.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Matematik ()
Ämne/områdeskod: Matematik med inr på problemlösning (MAI)
Utbildningsområden: Undervisningsområdet 50%
Huvudområde: Matematikdidaktik
VFU-andel: -
Engelsk titel: Mathematics for Teachers year 1-3, 30 credits (1-30). Continuing Professional Development Programme for Teachers.
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Anghileri, Julia (2006), Teaching number sense. 2 upplagan. New York: Continuum (153 s).
-
Bergqvist, Ewa (2010), Matematikutbildningens mål och undervisningens ändamålsenlighet: Grundskolan våren 2009. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet (63 s). http://ncm.gu.se/media/ncm/forskning/kunskapsoversikt_ncm_ufm_gr.pdf
-
Hagland, Kerstin, Hedrén, Rolf & Taflin, Eva (2005), Rika matematiska problem: Inspiration till variation. Stockholm: Liber (236 s).
-
Heiberg Solem, Ida, Alseth, Bjornar och Nordberg, Gunnar (2011), Tal och tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur (392 s).
-
Hodgen, J., Wiliam, D. & Oscarsson, M. (2011), Mathematics inside the black box: Bedömning för lärande i matematikklassrummet. Stockholm: Stockholms universitets förlag (41 s).
-
Jess, K., Skott, J., Hansen, H. C. & Retzlaff, J. (2011), Matematik för lärare. Malmö: Gleerups (68 s).
-
McIntosh, Alistair (2008), Förstå och använda tal: En handbok. 2 upplagan. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet (244 s).
-
Pettersson, Astrid m.fl (2010), Bedömning av kunskap: För lärande och undervisning i matematik. Stockholm: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet (104 s).
-
Skolverket (2011), Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Lgr 11. (281 s). http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2011), Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. Stockholm: Skolverket (36 s).
-
Skolverket (2011), Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen: För grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket (45 s).
-
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., Lundin, S. & Retzloff, J. (2010), Matematik för lärare: Delta Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning (501 s).
-
Sullivan, Peter & Lilburn, Pat (2002), Good questions for math teaching. Sausalito, CA: Math Solutions Publications (103 s).
Forskningsartiklar och stencilmaterial max 100 s. tillkommer.