{{ courseInfo.namn }}
{{ courseInfo.poang }}
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen. Kursen syftar till att ge utökad behörighet i enlighet med förordning (2011:326) om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare och utnämning till lektor (behörighetsförordningen). Läs mer på Skolverkets webbplats, länk finns här.
En förutsättning för att du efter avklarad kurs ska kunna erhålla utökad behörighet i det aktuella ämnet, är att du har en examen som enligt behörighetsförordningen ger behörighet att undervisa i den skolform och på den nivå, för vilken kursen är avsedd.
Antal poäng
90 hp
Anmälningskod
HKR-76859
Kurskod
LFB369
Målgrupp
Lärare som har en behörighetsgivande lärarexamen för undervisning i gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning i naturkunskap utan att vara ämnesbehörig. Huvudmannens godkännande krävs, blankett som kan sparas ner och fyllas i finns här. (pdf, 67 kB)
Lärare som saknar behörighetsgivande examen och som undervisar i fristående skola med waldorfpedagogisk inriktning kan läsa ämneskurser. Kurserna leder inte till behörighet i ämne, årskurs eller skolform. För deltagande gäller inte kravet på behörighetsgivande examen, men kursernas övriga förkunskapskrav måste vara uppfyllda. Huvudmannens godkännande krävs, blankett finns här. (pdf, 76 kB)
Blanketten samt eventuella kursplaner, utbildningsplaner och kursintyg för att styrka förkunskapskrav kan skannas och bifogas på www.antagning.se eller postas till Antagningsservice, R 312,106 53 Stockholm.
Studieform
Helfart, campus/distans. Undervisningen sker via en Internetbaserad kursplattform. Kursen har fysiska träffar på campus samt exkursioner, se planerade datum för träffarna här (pdf, 23 kB). Resterande tid utgör själv-, fält- och gruppstudier med nätbaserad kommunikation. Obs! Litteratur kan komma att ändras fram till en månad före kursstart så köp inte litteraturen för tidigt!
Validering
Deltagare inom Lärarlyftet kan efter att de antagits till kurs ansöka om tillgodoräknande av tidigare akademiska studier och om validering av reell kompetens för att möjliggöra tillgodoräknande av motsvarande kunskaper och färdigheter som förvärvats i yrkesverksamhet. Med validering avser Skolverket i detta sammanhang kartläggning och bedömning av deltagarens kunskaper och färdigheter/kompetens i förhållande till lärandemål i den kurs inom Lärarlyftet som deltagaren är antagen till.
Självskattning
Alla som ska läsa en Lärarlyftskurs genomgår en självskattning. Här ska du i förhållande till vart och ett av kursens lärandemål ange om du önskar tillgodoräkning utifrån läst högskolekurs, övriga kunskaper och kompetenser eller om du inte vill göra någon tillgodoräkning. Till din hjälp att tydliggöra den kunskap och kompetens som du har erbjuds självskattningsfrågor. Ifyllt självskattningsschema skickas till kursansvarig
Kurstid
2018-09-03 - 2020-01-19
Kursbeskrivning
Länk till kursbeskrivning finns här. (pdf, 156 kB)
Tentamensregler, fusk mm
Här kan du läsa mer om vad som gäller under dina studier. Det finns skillnader inom några områden kring vad som gäller för dig som läser en kurs i Lärarlyftet II. Om du har frågor, vänd dig i första hand till kontaktpersonerna.
Studietakt: {{paceVal}} %.Flera alternativ, läs mer under rubriken Anmälningsalternativ.
Studieform: {{typeVal}}Flera alternativ, läs mer under rubriken Anmälningsalternativ, {{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_sammankomster }} obligatorisk träff{{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar + {{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatorisk träff online{{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatoriska träffar online{{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar. Antal obligatoriska träffar se rubriken Anmälningsalternativ.