Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Naturkunskap för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet II.
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Naturkunskap för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet II.
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Naturkunskap för lärare i gymnasieskolan, 90 hp...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Naturkunskap för lärare...
  3. Litteraturlista

Naturkunskap för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet II.
90 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2019-02-03)
Tidigare version (till 2018-09-02)

Kurskod: LFB369

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2017-03-09. Giltig från och med 2017-08-28.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()

Ämne/områdeskod: Naturvetenskap i ett skolperspektiv (NAO)

Utbildningsområden: Naturvetenskapliga området 50%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Natural Science for Teachers Gy, 90 credits (1-90). Continuing Professional Development Programme for Teachers.

Revideringar

2019-02-04

Kursplanen har reviderats under rubriken Övergångsbestämmelser

2018-05-30

Ändring i litteraturlistan

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

Moment 1

  • Begon, M, Howarth, R. W & Townsend, C. R (2014), Essentials of ecology. 4 upplagan. Hoboken: John Wiley & Sons (480 s).

Moment 2

  • Alberts, Bruce (2014), Essential cell biology. 4 upplagan. Garland Science: Taylor & Francis (726 s).

Moment 3

  • Riksförbundet för sexuell upplysning (2013), Den onaturliga naturen: kunskapsmaterial om sexualitet och kön för lärare i naturkunskap och biologi på gymnasiet. Stockholm: Riksförbundet för sexuell upplysning (174 s). http://www.rfsu.se/Bildbank/Dokument/Metod-Handledning/Den%20onaturliga%20naturen_MQ2.pdf?epslanguage=sv

  • Sand, Olav, Sjaastad, Øysten V, Haug, Egil & Bjålie, Jan G (2007), Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 2 upplagan. Stockholm: Liber (544 s).

  • Skolverket (2013), Sex- och samlevnadsundervisning i gymnasieskolan: sexualitet, relationer och jämställdhet i de gymnasiegemensamma ämnena. Stockholm: Skolverket (114 s). http://www.skolverket.se/publikationer?id=3012

  • Wester, M. (2009), En granskning av metodböcker i sex- och samlevnadsundervisningen: Metoden får inte bli ett självändamål. Stockholm: Skolverket http://www.skolverket.se/publikationer?id=2245

Moment 5

  • Masterton, William L. & Hurley, Cecile N (2015), Chemistry Principles and Reactions. 8 upplagan. CENGAGE Learning Custom Publishing (635 s).

  • Blackman, Allan & Gahan, Lawrie (2013), Aylward and Findlay‘s SI Chemical Data. 7 upplagan. John Wiley & Sons (240 s).

Moment 6

  • McMurry, John (2010), Fundamentals of organic chemistry. 7 upplagan. Belmont, CA: Brooks/Cole (672 s).

Moment 7

  • Baird, C., Cann, M. C. (2012), Environmental Chemistry. 5 upplagan. New York: W.H. Freeman (776 s).

  • Simonsen, Flemming (2005), Analysteknik: instrument och metoder. Lund: Studentlitteratur

  • Sterner, O., Lyons, L. (2010), Förgiftningar och miljöhot. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (384 s).

Moment 9

  • Jackson, Andrew R. W. & Jackson, Julie M. (2007), Forensic Science. 2 upplagan. Harlow: Prentice Hall (496 s).

  • McGee, Harold (2004), On food and cooking: The science and lore of the kitchen. New York: Scribner (884 s).

Moment 10

  • Areskoug, Mats & Eliasson, Per (2012), Energi för hållbar utveckling: Ett historiskt och naturvetenskapligt perspektiv. Lund: Studentlitteratur (361 s).

  • Baird, C., Cann, M. C. (2012), Environmental Chemistry. 5 upplagan. New York: W.H. Freeman (776 s). Övrigt: Äldre upplaga fungerar också bra.

  • Bernes, C. & Holmgren P (2009), Meteorologernas nya väderbok. (272 s).

  • Grotzinger, John & Jordan, Thomas H (2014), Understanding Earth. 7 upplagan. New York, NY: W.H. Freeman and Co (672 s).

Moment 11

  • Bennett, Jeffrey O & Shostak, Seth (2011), Life in the universe. 3 upplagan. Upper Saddle River: Pearson (544 s).

Moment 4 & 8

  • Didaktisk litteratur.

  • Andersson, Björn (2003), Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till kemi: sex “workshops“. Göteborg: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs univirsitet (162 s). http://hdl.handle.net/2077/10628

  • Andersson, Björn (2008), Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur (392 s).

  • Helldén, Gustav, Lindahl, Britt & Redfors, Andreas (2005), Lärande och undervisning i naturvetenskap – en forskningsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet http://www.forskning.se/download/18.3038c74f116e7ac80e78000583/vr_rapp2005_2.pdf

  • Israelsson, Marie, Jönsson, Anders, Grettve, Anna (2014), Att bedöma och sätta betyg. Stockholm: Natur & kultur (212 s).

  • Lundin, Mattias & Gunnarsson, Gunilla (2010), Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen: Redskap för en didaktisk analys. Stockholm: Liber (124 s).

  • Project 2061 (1993), Benchmarks for science literacy. New York: Oxford University Press (418 s). http://www.project2061.org/publications/bsl/

  • Sjøberg, Svein (2010), Naturvetenskap som allmänbildning: En kritisk ämnesdidaktik. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (544 s).

  • Skolverket (2011), Läroplan för de frivilliga skolformerna – reviderad 2011. http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2011), Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr 11. http://www.skolverket.se

  • Arbetsmiljöverket (2013), Så arbetar du med kemikalier i skolan. 5 upplagan. Solna: Arbetsmiljöverket (137 s).

  • Övrigt Val av en doktorsavhandling från det Na-didaktiska forskningsfältet.

Forskningsartiklar och webmaterial enligt lärares anvisningar.

Senaste version
Tidigare version (till 2019-02-03)
Tidigare version (till 2018-09-02)

Uppdaterad: 2025-01-02 av Sofie Hardö

Sidansvarig: Pia Thornberg

Kortadress: www.hkr.se/klfb369

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025