Naturkunskap för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet II.
90 hp
Kurskod: LFB369
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2017-03-09. Giltig från och med 2017-08-28.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()
Ämne/områdeskod: Naturvetenskap i ett skolperspektiv (NAO)
Utbildningsområden: Naturvetenskapliga området 50%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Natural Science for Teachers Gy, 90 credits (1-90). Continuing Professional Development Programme for Teachers.
Revideringar
Kursplanen har reviderats under rubriken Övergångsbestämmelser
Ändring i litteraturlistan
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Moment 1
-
Begon, M, Howarth, R. W & Townsend, C. R (2014), Essentials of ecology. 4 upplagan. Hoboken: John Wiley & Sons (480 s).
Moment 2
-
Alberts, Bruce (2014), Essential cell biology. 4 upplagan. Garland Science: Taylor & Francis (726 s).
Moment 3
-
Riksförbundet för sexuell upplysning (2013), Den onaturliga naturen: kunskapsmaterial om sexualitet och kön för lärare i naturkunskap och biologi på gymnasiet. Stockholm: Riksförbundet för sexuell upplysning (174 s). http://www.rfsu.se/Bildbank/Dokument/Metod-Handledning/Den%20onaturliga%20naturen_MQ2.pdf?epslanguage=sv
-
Sand, Olav, Sjaastad, Øysten V, Haug, Egil & Bjålie, Jan G (2007), Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 2 upplagan. Stockholm: Liber (544 s).
-
Skolverket (2013), Sex- och samlevnadsundervisning i gymnasieskolan: sexualitet, relationer och jämställdhet i de gymnasiegemensamma ämnena. Stockholm: Skolverket (114 s). http://www.skolverket.se/publikationer?id=3012
-
Wester, M. (2009), En granskning av metodböcker i sex- och samlevnadsundervisningen: Metoden får inte bli ett självändamål. Stockholm: Skolverket http://www.skolverket.se/publikationer?id=2245
Moment 5
-
Masterton, William L. & Hurley, Cecile N (2015), Chemistry Principles and Reactions. 8 upplagan. CENGAGE Learning Custom Publishing (635 s).
-
Blackman, Allan & Gahan, Lawrie (2013), Aylward and Findlay‘s SI Chemical Data. 7 upplagan. John Wiley & Sons (240 s).
Moment 6
-
McMurry, John (2010), Fundamentals of organic chemistry. 7 upplagan. Belmont, CA: Brooks/Cole (672 s).
Moment 7
-
Baird, C., Cann, M. C. (2012), Environmental Chemistry. 5 upplagan. New York: W.H. Freeman (776 s).
-
Simonsen, Flemming (2005), Analysteknik: instrument och metoder. Lund: Studentlitteratur
-
Sterner, O., Lyons, L. (2010), Förgiftningar och miljöhot. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (384 s).
Moment 9
-
Jackson, Andrew R. W. & Jackson, Julie M. (2007), Forensic Science. 2 upplagan. Harlow: Prentice Hall (496 s).
-
McGee, Harold (2004), On food and cooking: The science and lore of the kitchen. New York: Scribner (884 s).
Moment 10
-
Areskoug, Mats & Eliasson, Per (2012), Energi för hållbar utveckling: Ett historiskt och naturvetenskapligt perspektiv. Lund: Studentlitteratur (361 s).
-
Baird, C., Cann, M. C. (2012), Environmental Chemistry. 5 upplagan. New York: W.H. Freeman (776 s). Övrigt: Äldre upplaga fungerar också bra.
-
Bernes, C. & Holmgren P (2009), Meteorologernas nya väderbok. (272 s).
-
Grotzinger, John & Jordan, Thomas H (2014), Understanding Earth. 7 upplagan. New York, NY: W.H. Freeman and Co (672 s).
Moment 11
-
Bennett, Jeffrey O & Shostak, Seth (2011), Life in the universe. 3 upplagan. Upper Saddle River: Pearson (544 s).
Moment 4 & 8
-
Didaktisk litteratur.
-
Andersson, Björn (2003), Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till kemi: sex “workshops“. Göteborg: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs univirsitet (162 s). http://hdl.handle.net/2077/10628
-
Andersson, Björn (2008), Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur (392 s).
-
Helldén, Gustav, Lindahl, Britt & Redfors, Andreas (2005), Lärande och undervisning i naturvetenskap – en forskningsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet http://www.forskning.se/download/18.3038c74f116e7ac80e78000583/vr_rapp2005_2.pdf
-
Israelsson, Marie, Jönsson, Anders, Grettve, Anna (2014), Att bedöma och sätta betyg. Stockholm: Natur & kultur (212 s).
-
Lundin, Mattias & Gunnarsson, Gunilla (2010), Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen: Redskap för en didaktisk analys. Stockholm: Liber (124 s).
-
Project 2061 (1993), Benchmarks for science literacy. New York: Oxford University Press (418 s). http://www.project2061.org/publications/bsl/
-
Sjøberg, Svein (2010), Naturvetenskap som allmänbildning: En kritisk ämnesdidaktik. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (544 s).
-
Skolverket (2011), Läroplan för de frivilliga skolformerna – reviderad 2011. http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2011), Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr 11. http://www.skolverket.se
-
Arbetsmiljöverket (2013), Så arbetar du med kemikalier i skolan. 5 upplagan. Solna: Arbetsmiljöverket (137 s).
-
Övrigt Val av en doktorsavhandling från det Na-didaktiska forskningsfältet.
Forskningsartiklar och webmaterial enligt lärares anvisningar.