Hem- och konsumentkunskap för lärare åk 1-3, 30 hp (1-30). Ingår i Lärarlyftet II.
30 hp
Kurskod: LFB446
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2016-03-11. Giltig från och med 2016-08-29.
Nivå: Grundnivå
Utbildningsområden: Naturvetenskapliga området 75%, Samhällsvetenskapliga området 25%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Home and Consumer Studies for Teachers year 1-3, 30 credits (1-30).
Diarienummer: U2016-242-484
Allmänna uppgifter
Kursen vänder sig till lärare som undervisar i åk 1-3 och ger utökad behörighet för undervisning i grundskolans åk 1-3 i hem- och konsumentkunskap och ges på distans. Kursen innehåller undervisnings- och/eller examinationstillfällen förlagda till Högskolan Kristianstad eller annan bestämd plats. Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) som består av en fältuppgift genomförd i elevgrupper. Kursen förutsätter därför att den studerande har tillgång till elevgrupper i åk 1-3.
Kursen är en uppdragsutbildning som endast får sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se
Fördjupningsnivå
G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Lärarexamen som kan ge behörighet att undervisa i årskurs 1-3 samt huvudmannens godkännande.
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna ges möjlighet till förberedelse för en framtida yrkesverksamhet som lärare i hem- och konsumentkunskap i grundskolans åk 1-3.
Innehåll
Centralt i samtliga moment är lärarrollen inom ämnet hem- och konsumentkunskap i relation till planering, genomförande och utvärdering av lektioner i förhållande till styrdokumenten och ämnesdidaktiska frågeställningar. Ämnesdidaktiken utvecklas och anpassas för elevgruppen år 1-3 med utgångspunkt från det centrala innehållet för ämnet hem- och konsumentkunskap i grundskolan, år 1-3. Under de fysiska träffarna på campus ges studenterna möjlighet att koppla momentets innehåll till didaktiska övningar genom laborationer, samtal och diskussioner som förankras i gällande styrdokument.
Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp)
Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom att utgå från att livet i hem och familj är beroende av samspelet mellan individer, samhället och den omgivande miljön. Rollen som lärare inom hem- och konsumentkunskap behandlas i relation till planering och värdering av lektioner i förhållande till styrdokumenten och ämnesdidaktiska frågeställningar. Momentet tar även upp IKT som en del av undervisningen i hem- och konsumentkunskap.
Moment 2: Mat, måltider och hälsa (10 hp)
Momentet behandlar grundläggande kunskaper i mat och hälsa med särskilt fokus på barns måltidsvanor och välbefinnande. Näringslära, livsmedelskunskap och kunskap om maten som ett pedagogiskt verktyg ingår. Olika livsmedelsgruppers egenskaper, näringsinnehåll, funktion och hälsomässiga betydelse behandlas. Vidare tas relevant lagstiftning samt hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel upp. Momentet behandlar även Sapere och utomhusmatlagning.
Moment 3: Konsumtion och livsstil (10 hp)
Momentet ska leda till förståelse för sambanden mellan hem och samhälle och konsekvenserna av individens konsumtion. Att kritiskt granska och analysera reklam och övrig massmedial påverkan med fokus på ungas konsumtion ingår. Momentet behandlar även ungas ekonomi, sparande och konsumtion ur ett hållbarhetsperspektiv. Momentet behandlar grundläggande kunskap för att förstå betydelsen av mat och måltid som sociala och kulturbundna företeelser. Momentet behandlar även hur vår livsstil påverkar miljön i ett lokalt och globalt perspektiv och hur unga konsumenter kan göra medvetna val. Olika begrepp och styrmedel kring miljömärkningar klargörs. Avfallshantering och material- och energianvändningen i hushållet behandlas ur ett hållbarhetsperspektiv.
Moment 4: Att undervisa i hem- och konsumentkunskap (5 hp)
Momentet behandlar vad som krävs i rollen som lärare inom hem- och konsumentkunskap. Via observationer studeras och diskuteras lärarrollen och elevers sätt att arbeta med olika moment. Genom att planera, leda, organisera, genomföra och utvärdera den pedagogiska verksamheten diskuteras ledarskapets möjligheter och svårigheter. Olika undervisningssituationer kommer speciellt att beakta och problematisera ett inkluderande förhållningssätt, genusperspektiv och bemötande av elever med olika kulturella bakgrunder. Bedömning av elevers lärande och skapande i ämnet hem- och konsumentkunskap utifrån kursplanens kunskapskrav problematiseras.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för grundläggande begrepp inom hem- och konsumentkunskap och resonera omkring samspelet mellan individer i hushållet, samhället och den omgivande miljön (1)
- kunna redogöra för de energigivande näringsämnenas funktioner samt de viktigaste mineralerna och vitaminerna samt tillämpa Nordiska näringsrekommendationer för att komponera och värdera måltider (2)
- kunna redogöra för livsmedelsgruppernas övergripande egenskaper och hur enskilda livsmedel kan förvaras och hanteras (3)
- kunna beskriva ungas ekonomi, sparande och konsumtion (4)
- kunna med egna ord beskriva aktuella forskningsresultat om reklam och konsumtion bland barn och unga (5)
- kunna förklara maten och måltidens kulturella och symboliska värde i olika sociala och geografiska sammanhang (6)
- kunna redogöra för energi- och materialanvändning utifrån en hållbar utveckling (7)
- kunna reflektera över kopplingen mellan teoretisk kunskap och praktisk handling inom det ämnesdidaktiska området (8).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna planera, genomföra, dokumentera och värdera undervisning i hem- och konsumentkunskap för åk 1-3 med syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling i ämnet med utgångspunkt i styrdokument (9)
- kunna välja och hantera råvaror, motivera matlagningsmetoder, tillämpa god hygien och rengöring samt dokumentera arbetsprocesser (10)
- kunna skilja på reklam och konsumentinformation samt kunna jämföra olika märkningar i relation till miljö, ekonomi och hälsa (11)
- kunna praktisera, organisera, tillaga och arrangera måltider samt relatera måltidens betydelse till hälsa, miljö och ekonomi (12).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna reflektera över det egna lärandet och identifiera vad som krävs i lärarprofessionen för att hantera ämnesstudierna i ett didaktiskt perspektiv (13)
- kunna värdera måltidens näringskvalitet, pris och miljöbelastning (14)
- kunna dokumentera och bedöma elevers lärande i ämnet hem- och konsumentkunskap i förhållande till aktuella styrdokument (15).
Genomförande
Undervisningen sker i form av föreläsningar, laborationer, matlagning, seminarier och fältdagar. Undervisningsformerna präglas av en tydlig forskningsbaserad grund samt en didaktisk grundsyn där studenterna får möjlighet att studera hur teorier de mött under kursen kan komma till uttryck i grundskolans åk 1-3. Som en del, utgör utgångspunkt för diskussioner vid de högskoleförlagda träffarna VFU i form av fältuppgifter genomförda i elevgrupper. Kursen förutsätter därför att den studerande har tillgång till elevgrupper i åk 1-3. Kursen examineras genom enskilda inlämningsuppgifter, skriftliga rapporter och dokumentation samt muntliga redovisningar som behandlas i seminarium samt hemtentamen. Undervisningen sker huvudsakligen på distans via lärplattform. Antalet campusförlagda träffar är 4 och omfattar 2 dagar vid varje träff (sammanlagt 8 dagar), träffarna fördelar sig på två träffar per termin.
Examination – prov och former
Delprov 1 (5 hp) Introduktion till Hem- och konsumentkunskap.
Individuell skriftlig rapport med IKT-redovisning. Lärandemål 1 och 9 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2 (4 hp) Näringslära.
Individuell skriftlig hemtentamen. Lärandemål 2 och 10 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 3 (4 hp) Livsmedelskunskap.
Individuell skriftlig rapport. Lärandemål 3, 10 och 14 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 4 (2 hp) Muntlig didaktisk reflektion och presentation av matlagning.
Lärandemål 3 och 8-10 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 5 (2 hp) Konsumtion och ekonomi.
Individuell skriftlig hemtentamen. Lärandemål 4, 5 och 11 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 6 (2 hp) Unga konsumenter.
Fältstudier med datainsamling som redovisas vid seminarium. Lärandemål 4, 5, 9 och 11 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 7 (0,5 hp) Miljö och livsstil.
Studiebesök med individuell skriftlig redovisning. Lärandemål 7, 9 och 13 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 8 (3,5 hp) Konsumtionsmönster Miljö och livsstil.
Individuell skriftlig rapport med IKT-redovisning. Lärandemål 7, 11 och 14 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 9 (2 hp) Muntlig didaktisk reflektion och gestaltning av matlagning.
Lärandemål 6 och 12 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 10 (5 hp) VFU. Individuell skriftlig rapport med muntlig redovisning.
Lärandemål 8, 9, 13 och 15 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov tillsammans omfattande minst 16 hp.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2016-03-11. Giltig från och med 2016-08-29.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma till och med 2019-12-31, om inte annat meddelas av Skolverket.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Moment 1
-
Benn, Jette (2011), Fra almendidaktik til fagdidaktik - hjemkundskab et eksempel. Aarhus:Danmarks pedagogiske Universitetsskole (8 s). Övrigt: Pdf-fil tillhandahålles vid kursstart.
-
Hjälmeskog, Karin & Grönqvist, Margareta (2011), Humanekologisk teori. Arbetsrapport.. (18 s).
-
Hjälmeskog, Karin (2006), Lärarprofession i förändring: Från “skolkök“ till hem- och konsumentkunskap. Uppsala: Föreningen för svensk undervisningshistoria (236 s). Övrigt: Pdf-fil tillhandahålles vid kursstart.
-
Höijer, Karin (2013), Contested food: the construction of home and consumer studies as a cultural space. Uppsala: Uppsala universitet (102 s). Övrigt: Pdf-fil tillhandahålles vid kursstart. Anmärkning: Diss. ( sammanfattning)
-
Petersson, Monica (2007), Att genuszappa på säker eller minerad mark: Hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis (223 s). Övrigt: Pdf-fil tillhandahålles vid kursstart.
-
Slater, Joyce (2013), Is cooking dead? The state of Home Economics Food and Nutrition education in a Canadian province.. International Journal of Consumer Studies, 37(6) 617-624 (8 s). Övrigt: Pdf-fil tillhandahålles vid kursstart.
-
Venäläinen, Salla (2010), Interaction in the multicultural classroom: Towards Culturally Sensitive Home Economics Education. Home Economics and Craft Studies Research Reports 25. University of Helsinki Faculty of Behavioural Sciences Department of Teacher (140 s). Övrigt: Pdf-fil tillhandahålles vid kursstart.
Moment 2
-
Abrahamsson, Lillemor (2013), Näringslära för högskolan: från grundläggande till avancerad nutrition. 6 upplagan. Stockholm: Liber (480 s).
-
Nylander, Annica, Jonsson, Lena, Marklinder, Ingela & Nydahl, Margaretha (2014), Livsmedelsvetenskap. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (382 s).
-
Sepp Hanna (2013), Måltidspedagogik—Mat- och måltidskunskap i förskolan. Lund: Studentlitteratur (187 s).
Moment 3
-
Andersson, Anita (2010), Matens märkesvaror: Rättvisemärkta förpackningar - medier för politisk konsumtion. I Torell, U., Qvarsell, R. och Lee, J. (red.) Burkar, påsar och paket. Förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer. Stockholm: Nordiska museets förlag Anmärkning: s. 239-260
-
Anving, Terese (2012), Måltidens paradoxer (Elektronisk resurs): om klass och kön i vardagens familjepraktiker. Lund: Lunds universitet
-
Ekström, L. & Sandberg, H (2010), Reklam funkar inte på mig: Unga, marknadsföring och internet. Köpenhamn: Nordiska ministerrådet (220 s).
-
Hagberg, Mattias (2008), Skräp. Stockholm: Atlas (152 s).
-
Naturvårdsverket (2012), Från avfallshantering till resurshållning. Sveriges avfallsplan 2012-2017. Läsanvisningar 50 s.. http://www.naturvardsverket.se
-
Persson, Christel & Persson, Torsten (2011), Hållbar utveckling: människa, miljö och samhälle. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (215 s).
-
Pihl, Håkan (2007), Ekonomi från början: En samhällsekonomisk introduktion. Lund: Studentlitteratur (235 s).
-
Sparrman, Anna (2010), Coco Pops, Kalas Puffar och leksaker: En visuell analys av barntilltalet på flingförpackningar. I Torell, U., Qvarsell, R. och Lee, J. (red.) Burkar, påsar och paket. Förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer. Stockholm: Nordiska museets förlag Anmärkning: s. 208-233
-
(2007), Söt reklam och feta ungar. Köpenhamn: Nordiska ministerrådet http://www.norden.org
Moment 4
-
De Ron, Lena & Feldt, Maria (2013), Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr 11: att utveckla och synliggöra förmågor i undervisningen. (72 s).
-
Höijer, Karin (2013), Contested food: the construction of home and consumer studies as a cultural space. Uppsala: Uppsala universitet (102 s). Övrigt: Pdf-fil tillhandahålles vid kursstart. Anmärkning: Diss. ( sammanfattning)
-
Selghed, Bengt (2011), Betygen i skolan: kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis. 2 upplagan. Stockholm: Liber (220 s).
-
I moment 4 ingår även all litteratur från moment 1.
Kompendier, artiklar, rapporter tillkommer omfattande cirka 100 sidor per respektive moment samt aktuell lagtext och andra relevanta rättskällor ingår som kurslitteratur.