Kemi för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1-90). Ingår i Lärarlyftet
90 hp
Kurskod: LFB56U
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2025-01-27. Giltig från och med 2025-01-27.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Kemi (KEA)
Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Chemistry for Teachers gy, 90 credits (1-90). Continuing Professional Development Programme for Teachers
Diarienummer: U2025-242-264
Allmänna uppgifter
Kursen vänder sig till lärare som undervisar i gymnasieskolan eller i kommunal vuxenutbildning utan att vara ämnesbehörig. Kursen ger utökad behörighet för undervisning i gymnasieskolan eller i kommunal vuxenutbildning i kemi. Kursen ges på distans med sammankomster. Kursen är en uppdragsutbildning som endast får sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt förordning (2023:144) om statsbidrag för fortbildning av lärare.
Fördjupningsnivå
G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Lärarexamen som kan ge behörighet att undervisa i gymnasieskolan samt huvudmannens godkännande.
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla kunskaper i kemi samt kemiämnets didaktik, för att bli behörig att undervisa i gymnasieskolan.
Innehåll
Kursen består av 11 delmoment.
Delmoment 1: Kemins grunder I, 7,5 hp
- atomteori och periodiska systemet
- molbegreppet och kemisk beräkning
- kemisk bindning och molekylgeometri
- kemiska reaktionstyper och formelskrivning
- gaslagar
- säkerhetsfrågor i relation till skolans kemiundervisning.
Delmoment 2: Kemins grunder II, 7,5 hp
- syror, baser och pH
- jämviktslära
- komplexkemi
- termokemi
- termodynamik
- kinetik
- elektrokemi.
Delmoment 3: Organisk kemi, 7,5 hp
- funktionella grupper och ämnesklasser
- nomenklatur
- konformationsanalys
- stereokemi
- samband mellan struktur och reaktivitet
- reaktionslära
- analysmetoder för organiska föreningar.
Delmoment 4: Grundläggande biokemi, 7,5 hp
- kolhydrater
- proteiner
- lipider
- nukleinsyror
- myoglobin och hemoglobin
- enzymer, enzymkinetik och enzymfunktion.
Delmoment 5: Kemi i vår vardag med fokus på hälsa 7,5 hp
- livsmedelskemi
- livsmedelstillsatser
- matspjälkning
- energiomsättning
- bioteknik
- myoglobin och hemoglobin
- läkemedelskemi
- kemikalier i hemmet
- aktuella debatter om kemiska ämnen i vardagliga produkter/material, i relation till funktion, hälsa och miljö.
Delmoment 6: Kemididaktik 7,5 hp
- kurs- och ämnesplaner samt läromedel för kemiämnet
- elevers lärande och föreställningar om begrepp och modeller i kemi; relationer mellan observationer av fenomen respektive kemiska modeller i skolans kemiundervisning
- kommunikation av relationer mellan makronivå, submikronivå och olika sorters representationer som används inom kemi och kemiundervisning; kemins språk och dess relation till vardagsspråk
- perspektiv på naturvetenskapens/kemins karaktär och elevers bilder av kemi
- demonstrationer, laborationer och inquiry-undervisning som lärandesituationer i skolans kemiundervisning
- planering av forskningsbaserade undervisningsinslag i kemi för gymnasieskolan
- kemiundervisning i relation till elevers attityder och intresse, genus samt deras kulturella, språkliga bakgrund samt elever i behov av särskilt stöd
- hur digitala verktyg och IKT kan användas i undervisningen och hur det kan främja lärandeprocessen
- mål, bedömning och betygsättning i enlighet med styrdokument och aktuell forskning
- historiska perspektiv på kemiundervisning.
Delmoment 7: Biokemi, fördjupning, 7,5 hp
- biomolekylers struktur och funktion – en fördjupning
- cellmembranets struktur och funktion
- metabolismen och dess reglering
- replikation, transkription och translation
- genreglering
- fotosyntesen
- biokemisk metodik.
Delmoment 8: Miljökemi, 7,5 hp
- exponering och omsättning av kemikalier
- energifrågan med fokus på hållbar utveckling
- luftföroreningar
- vattenkemi, föroreningar och reningsmetoder
- läkemedel i miljön
- persistenta organiska föreningar och metaller
- avfallshantering och kemikaliehantering
- klimatförändringar
- toxicitet och riskbedömningar.
Delmoment 9: Analytisk kemi, 7,5 hp
- allmänna analytiska grundbegrepp och metoder
- spektrofotometri
- elektrokemiska analysmetoder
- kromatografiska metoder
- masspektrometri
- provhantering inkluderande provtagning, provberedning och provupparbetning
- planering och genomförande av analys samt hantering av analysresultat
- kvalitetssäkring och metodvalidering
- praktiska statistiska tillämpningar.
Delmoment 10: Kemins historia med didaktiska perspektiv, 7,5 hp
- kemins historiska utveckling från förhistorisk tid fram till modern tid
- kemiforskningens villkor i ett historiskt perspektiv
- hur och varför centrala begrepp och modeller uppkommit och förändrats
- kemins historia i ett samhälls- och genusperspektiv
- att undervisa om kemins historia i skolan
- historiska perspektiv på kemiundervisning.
Delmoment 11: Aktuell kemi, kemins arbetssätt och laborationer i skolan med didaktiska perspektiv, 15 hp
- aktuella forskningsområden i kemi
- kemiforskningens villkor i ett nutida perspektiv
- kemins/naturvetenskapens karaktär och arbetssätt med didaktiska aspekter
- datorstöd i forskning och skola
- demonstrationer, laborationer och inquiry-undervisning som lärandesituationer i skolans kemiundervisning
- analys av skollaborationer
- utarbetande av forskningsbaserad, individanpassad undervisningsplanering som fokuserar på att utveckla och bedöma olika elevers förmåga att genomföra autentiska undersökningar på kemiområdet
- självständig utveckling och utvärdering av lämpliga laborationer i gymnasieskolan
- säkerhet vid laborativt arbete i skolan.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska deltagaren
- kunna definiera och förklara grundläggande begrepp inom respektive delmoment (1)
- kunna redogöra för det centrala innehållet i respektive delmoment (2)
- kunna utföra kemiska beräkningar (3)
- kunna redogöra för vilka parametrar som har betydelse för en reaktions spontanitet och hastighet (4)
- kunna redogöra för samband mellan kemiska föreningars struktur och egenskaper (5)
- kunna redogöra för indelningen av organiska föreningar och deras reaktivitet (6)
- kunna redogöra för biomolekylernas struktur och funktion (7)
- kunna ge exempel på ämnen och reaktioner som är av betydelse för vår hälsa (8)
- kunna redogöra för centrala biokemiska processer i cellen och hur de regleras (9)
- kunna ge exempel på hur olika miljöproblem uppstått och följderna av dessa (10)
- kunna beskriva hur processen från provtagning till resultatrapportering vid kemiska analyser går till (11)
- kunna redogöra för utvecklingen av kemiska begrepp, modeller och teorier samt deras användbarhet och begränsningar i vardag och samhällsfrågor (12)
- kunna redogöra för elevers sätt att förklara och förstå kemiska begrepp (13)
- kunna redogöra för ämnesplanen för kemiämnet (14).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska deltagaren
- kunna visa laborativa färdigheter och förmåga att dra slutsatser från laborativa resultat samt att redovisa dem skriftligt och muntligt (15)
- kunna identifiera, bedöma och minimera riskerna vid hantering av kemikalier och undervisning i kemi (16)
- kunna visa fördjupad förmåga att självständigt söka, sammanställa och presentera information inom ämnet kemi (17)
- kunna visa förmåga att koppla kemiska begrepp och skeenden till fenomen i vardagen (18)
- kunna skapa och utvärdera laborationer och andra lärandesituationer som utvecklar elevers lärande och intresse för kemi (19)
- kunna analysera och motivera undervisningsinnehållet med styrdokumentens intentioner som utgångspunkt (20)
- kunna använda sig av kemididaktisk forskning för att diskutera och ge förslag på hur man kan uppnå en mer inkluderande kemiundervisning (21)
- kunna planera och utveckla forskningsbaserade undervisningsinslag med fokus på de mål som uttrycks i ämnesplanen (22).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska deltagaren
- kunna analysera och bedöma elevers lärande i kemi i förhållande till aktuella styrdokument (23)
- kunna värdera och reflektera över undervisnings- och bedömningsformer med fokus på att utveckla elevers lärande i kemi (24)
- kunna argumentera kring och ta ställning i samhällsfrågor som rör kemi (25)
- kunna visa ett vetenskapligt, analytiskt och reflekterande förhållningssätt (26).
Genomförande
Kursen är upplagd som en distanskurs med ett fåtal träffar. Undervisningen sker via en internetbaserad lärplattform. Antal träffar kan variera beroende på vilket delmoment som läses. Varje delmoment har en campusförlagd träff som omfattar tre dagar med teorigenomgång och obligatoriska laborationer och seminarier. Kursen förutsätter tillgång till dator, headset och internetuppkoppling.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Kemins grunder I, 7,5 hp
Delprov 1 (2,5 hp) Kemins grunder I: Laborationer
Redovisning av genomförda laborationer och uppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 15, 16 och 26 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (5 hp) Kemins grunder I.
Salstentamen. Lärandemål 1, 2, 3 och 5 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Kemins grunder II, 7,5 hp
Delprov 3 (2,5 hp) Kemins grunder II: Laborationer.
Redovisning av genomförda laborationer och uppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 15, 16 och 26 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 4 (5 hp) Kemins grunder II.
Salstentamen. Lärandemål 1, 2, 3, 5 och 18 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Organisk kemi, 7,5 hp
Delprov 5 (2,5 hp) Organisk kemi: Laborationer.
Redovisning av genomförda laborationer och uppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 15, 16 och 26 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 6 (5 hp) Organisk kemi.
Salstentamen. Lärandemål 1, 2, 4, 5 och 6 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Grundläggande biokemi, 7,5 hp
Delprov 7 (2,5 hp) Grundläggande biokemi: Laborationer.
Redovisning av genomförda laborationer och uppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 15, 16 och 26 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 8 (5 hp) Grundläggande biokemi.
Salstentamen. Lärandemål 1, 2, 4, 5 och 7 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Kemi i vår vardag med fokus på hälsa, 7,5 hp
Delprov 9 (2,5 hp) Kemi i vår vardag med fokus på hälsa: Laborationer.
Redovisning av genomförda laborationer och uppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 15, 16 och 26 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 10 (5 hp) Kemi i vår vardag med fokus på hälsa.
Salstentamen. Lärandemål 1, 2, 5, 18 och 25 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Kemididaktik, 7,5 hp
Delprov 11 (2 hp) Elevers föreställningar och lärande.
Redovisning av individuella didaktiska projektuppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 12, 13, 14, 20, 21, 22, 23 och 24 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 12 (1,5 hp) Laborationer i skolans kemiundervisning.
Redovisning av individuella didaktiska projektuppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 19, 20, 21, 22, 23 och 24 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 13 (4 hp) Samhälls-, miljö- och hållbarhetsfrågor i kemiundervisningen.
Redovisning av individuella didaktiska projektuppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 12, 13, 14, 20, 21, 22 och 24 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Biokemi fördjupning, 7,5 hp
Delprov 14 (2,5 hp) Biokemi fördjupning: Laborationer.
Redovisning av genomförda laborationer och uppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 15, 16, 17 och 26 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 15 (5 hp) Biokemi fördjupning.
Salstentamen. Lärandemål 1, 2, 5, 7, 8 och 9 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Miljökemi, 7,5 hp
Delprov 16 (2,5 hp) Miljökemi: Laborationer.
Redovisning av genomförda laborationer och uppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 10, 15, 16, 17, 25 och 26 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 17 (5 hp) Miljökemi.
Salstentamen. Lärandemål 1, 2, 3, 5, 8 och 10 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Analytisk kemi, 7,5 hp
Delprov 18 (2,5 hp) Analytisk kemi: Laborationer.
Redovisning av genomförda laborationer och uppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 3, 15, 16, 17 och 26 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 19 (5 hp) Analytisk kemi.
Salstentamen. Lärandemål 1, 2, 3, 5 och 11 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Kemins historia med ett didaktiskt perspektiv, 7,5 hp
Delprov 20 (2,5 hp) Kemins historia med ett didaktiskt perspektiv: Laborationer.
Redovisning av genomförda laborationer och uppgifter i den form examinator beslutar. Lärandemål 15, 16, 17, 19 och 26 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 21 (5 hp) Kemins historia med ett didaktiskt perspektiv.
Hemtentamen och muntlig redovisning i den form examinator beslutar. Lärandemål 1, 2, 12, 17 och 26 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Aktuell kemi, kemins arbetssätt och laborationer i skolan med didaktiska perspektiv, 15 hp
Delprov 22 (5 hp) Aktuell kemi och kemins arbetssätt.
Individuella skriftliga och muntliga gruppredovisningar i den form examinator beslutar. Lärandemål 1, 2, 20, 21, 22 och 26 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 23 (10 hp) Laborationer i skolan.
Individuell skriftlig och muntlig redovisning av självständigt arbete. Lärandemål 14-17, 19-24 och 26 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl Godkänd på delprov tillsammans omfattande minst 45 hp.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student
Om deltagaren har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta deltagaren genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2025-01-27. Giltig från och med 2025-01-27.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Deltagare antagen enligt denna kursplan har möjlighet att examineras enligt densamma under avtalsperioden inom ramen för Lärarlyftet, om inte annat meddelas av Skolverket.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Andersson, Björn (2003), Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till kemi: sex “workshops“. Göteborg: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs univirsitet (162 s). http://hdl.handle.net/2077/10628
-
Berg, Jeremy M, Tymoczko, John L & Stryer, Lubert (2015), Biochemistry. 8 upplagan. New York, NY: Freeman Läsanvisningar Kapitel 1-14 (425 s.). Anmärkning: (alt. 7 uppl.)
-
Blackman, Allan & Gahan, Lawrie (2013), Aylward and Findlay‘s SI Chemical Data. 7 upplagan. John Wiley & Sons (240 s).
-
Brock, W. H. (2000), The Cemical Tree: A History of Chemistry. London: W.W. Norton & Company (744 s).
-
Eilks, Ingo & Hofstein, Avi (2013), Teaching chemistry - a studybook: a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers. Rotterdam: Sense Publishers (336 s).
-
Hattie, John & Timberley, Helen (2007), The power of feedback. Review of Educational Research, 77 (1). (31 s). Läsanvisningar s. 81-112.
-
Jönsson, A. (2011), Att bedöma förmågan att genomföra systematiska undersökningar i kemi. I: Lindström, L., Lindberg, V., red. 2 upplagan. Stockholm: Stockholms universitets förlag
-
Lundin, Mattias & Gunnarsson, Gunilla (2010), Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen: Redskap för en didaktisk analys. Stockholm: Liber (124 s). Läsanvisningar Delar av.
-
Masterton, William L. & Hurley, Cecile N (2015), Chemistry Principles and Reactions. 8 upplagan. CENGAGE Learning Custom Publishing (635 s).
-
McGee, Harold (2004), On food and cooking: The science and lore of the kitchen. New York: Scribner (884 s).
-
McMurry, John (2010), Fundamentals of organic chemistry. 7 upplagan. Belmont, CA: Brooks/Cole (672 s).
-
Reinhardt, C. (red.) (2001), Chemical sciences in the 20th century: bridging boundaries. Weinheim: Wiley-VCH Anmärkning: e-bok via hkr:s bibliotek
-
Simonsen, Flemming (2005), Analysteknik: instrument och metoder. Lund: Studentlitteratur (375 s).
-
Sjøberg, Svein (2010), Naturvetenskap som allmänbildning: En kritisk ämnesdidaktik. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (544 s). Läsanvisningar Delar av.
-
Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se
-
Sterner, Olov (2010), Förgiftningar och miljöhot. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (384 s).
-
Arbetsmiljöverket (2013), Så arbetar du med kemikalier i skolan. 5 upplagan. Solna: Arbetsmiljöverket (137 s).
Forskningsartiklar och webmaterial enligt lärares anvisningar.