Lärande, kompetensinventering och kompetensutveckling
7,5 hp
Kurskod: LK101P
Beslut: Fastställd i nämnden 2009-02-06. Giltig från och med 2009-05-04 till och med 2011-05-03. Ersätts av: LK102P - Lärande, kompetensinventering och kompetensutveckling.
Nivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Learning and Human Resource Development
Diarienummer: 292/333-09
Allmänna uppgifter
Kursen ges på första året inom Personal- och arbetslivsprogrammet. Studieform: campusförlagd.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Antagen till Personal och arbetslivsprogrammet samt godkänt resultat på kurserna Arbetsmarknad, arbetsliv och PA-rollen 7,5 hp och Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp eller motsvarande.
Innehåll
Kursen tar upp grundläggande pedagogiska/vuxenpedagogiska teoribildningar och begrepp som livslångt lärande och tyst kunskap samt individuellt, kollektivt och organisatoriskt lärande. Teorier och begrepp diskuteras och kopplas samman med kompetensförsörjningens uppgift och då med särskilt fokus på kompetensutvecklingen och dess betydelse för individer, grupper och organisationer.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- visa kunskaper om grundläggande pedagogiska/vuxenpedagogiska begrepp och teoribildningar
- kunna visa såväl möjligheter som hinder för individer och grupper i både det formella och informella lärandet
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- ha förmåga att diskutera kompetensförsörjningens uppgift
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna kritiskt värdera kompetensutvecklande åtgärder och deras betydelse för individer, grupper och organisationer
- kunna kritiskt värdera pedagogisk/vuxenpedagogisk teoribildning till kompetensutvecklande åtgärder
Genomförande
Kursen genomförs med föreläsningar, litteraturseminarier och grupparbeten som har som primärt syfte att vara strukturerande och inspirerande moment i lärandeprocessen.
Examination – prov och former
Delprov 1 (3 hp) Obligatoriska övningar, som består av deltagande vid schemalagda obligatoriska moment och genomförande av förelagda uppgifter i form av grupparbete. Betygsskala: Underkänd, Godkänd.
Delprov 2 (4,5 hp) Individuell skriftlig tentamen, som omfattar kursens kunskapsgivande moment och där studenten visar sin förmåga att kunna förstå, analysera och diskutera lärprocessers betydelse för individer, grupper och organisationer. Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd. För att erhålla betyget Godkänd ska den studerande visa att den uppfyller de förväntande läranderesultaten.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på delprov 2.
För delprov 1 äger studenten rätt till minst 2 examinationstillfällen. Begränsningen införs på grund av att examinationen är resurskrävande.
För delprov 2 äger studenten rätt till minst 5 examinationstillfällen.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd i nämnden 2009-02-06. Giltig från och med 2009-05-04 till och med 2011-05-03. Ersätts av: LK102P - Lärande, kompetensinventering och kompetensutveckling.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum (se beslut ovan). Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.
Övrigt
Gäller t o m 2011-05-03
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Döös, Marianne & Wilhelmsson, Lena (2005), Kollektivt lärande. Om betydelsen av interaktion i handling och gemensam handlingsarena. Göteborgs universitet. Pedagogisk forskning i Sverige, Årg 10, nr 3-4, sid 209-226 Anmärkning: Sökbar i Google Scholar.
-
Ellström, Per-Erik (2005), Arbetsplatslärandets janusansikte. Pedagogisk forskning, Årg 10, nr 3-4, sid. 182-194 (13 s). Anmärkning: Sökbar i Google Scholar.
-
Ellström, Per-Erik; Löfberg, Arvid & Svensson, Lennart (2005), Pedagogik i arbetslivet: ett historiskt perspektiv. Pedagogisk forskning i Sverige. Årg 10, Nr 3-4, sid. 162-181 (20 s). Anmärkning: Sökbar i Google Scholar.
-
Evans, Karen & Kersh, Natasha (2004), Recognition of tacit skills and knowledge. Sustaining learning outcomes in workplace envioronments. Journal of Workplace Learning. Vol. 16 No. 1-2, pp. 63-74 (12 s). Anmärkning: Sökbar i bibliotekets databaser.
-
Granberg, Otto (2004), Lära eller läras: Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur (225 s).
-
Granberg, Otto (2003), PA, OU : personaladministration och organisationsutveckling. 7 upplagan. Stockholm : Natur och kultur (638 s). Läsanvisningar Kap 8-9, 11-13. (123 sid).
-
Jarvis, Peter, Griffin, Colin & Holford, John (2003), The Theory and Practice of Learning. 2 upplagan. London: Kogan (224 s).
-
Lundmark, Annika (1998), Utbildning i arbetslivet: utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning. Lund : Studentlitteratur (176 s).
-
Sandberg, Jörgen & Targama, Axel (1998), Ledning och förståelse: ett kompetensperspektiv på organisationer. Lund: Studentlitteratur (181 s).