Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Lärande, kompetensinventering och kompetensutveckling
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Lärande, kompetensinventering och kompetensutveckling
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Lärande, kompetensinventering och...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Lärande,...
  3. Kursplan

Lärande, kompetensinventering och kompetensutveckling
7,5 hp

Kurskod: LK101P

Beslut: Fastställd i nämnden 2009-02-06. Giltig från och med 2009-05-04 till och med 2011-05-03. Ersätts av: LK102P - Lärande, kompetensinventering och kompetensutveckling.

Nivå: Grundnivå

Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Learning and Human Resource Development

Diarienummer: 292/333-09

Allmänna uppgifter

Kursen ges på första året inom Personal- och arbetslivsprogrammet. Studieform: campusförlagd.

Förkunskaps- och behörighetskrav


Antagen till Personal och arbetslivsprogrammet samt godkänt resultat på kurserna Arbetsmarknad, arbetsliv och PA-rollen 7,5 hp och Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp eller motsvarande.

Innehåll

Kursen tar upp grundläggande pedagogiska/vuxenpedagogiska teoribildningar och begrepp som livslångt lärande och tyst kunskap samt individuellt, kollektivt och organisatoriskt lärande. Teorier och begrepp diskuteras och kopplas samman med kompetensförsörjningens uppgift och då med särskilt fokus på kompetensutvecklingen och dess betydelse för individer, grupper och organisationer.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • visa kunskaper om grundläggande pedagogiska/vuxenpedagogiska begrepp och teoribildningar
  • kunna visa såväl möjligheter som hinder för individer och grupper i både det formella och informella lärandet

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • ha förmåga att diskutera kompetensförsörjningens uppgift

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna kritiskt värdera kompetensutvecklande åtgärder och deras betydelse för individer, grupper och organisationer
  • kunna kritiskt värdera pedagogisk/vuxenpedagogisk teoribildning till kompetensutvecklande åtgärder

Genomförande

Kursen genomförs med föreläsningar, litteraturseminarier och grupparbeten som har som primärt syfte att vara strukturerande och inspirerande moment i lärandeprocessen.

Examination – prov och former

Delprov 1 (3 hp) Obligatoriska övningar, som består av deltagande vid schemalagda obligatoriska moment och genomförande av förelagda uppgifter i form av grupparbete. Betygsskala: Underkänd, Godkänd.

Delprov 2 (4,5 hp) Individuell skriftlig tentamen, som omfattar kursens kunskapsgivande moment och där studenten visar sin förmåga att kunna förstå, analysera och diskutera lärprocessers betydelse för individer, grupper och organisationer. Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd. För att erhålla betyget Godkänd ska den studerande visa att den uppfyller de förväntande läranderesultaten.

För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på delprov 2.

För delprov 1 äger studenten rätt till minst 2 examinationstillfällen. Begränsningen införs på grund av att examinationen är resurskrävande.
För delprov 2 äger studenten rätt till minst 5 examinationstillfällen.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd i nämnden 2009-02-06. Giltig från och med 2009-05-04 till och med 2011-05-03. Ersätts av: LK102P - Lärande, kompetensinventering och kompetensutveckling.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum (se beslut ovan). Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.

Övrigt

Gäller t o m 2011-05-03

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Döös, Marianne & Wilhelmsson, Lena (2005), Kollektivt lärande. Om betydelsen av interaktion i handling och gemensam handlingsarena. Göteborgs universitet. Pedagogisk forskning i Sverige, Årg 10, nr 3-4, sid 209-226 Anmärkning: Sökbar i Google Scholar.

  • Ellström, Per-Erik (2005), Arbetsplatslärandets janusansikte. Pedagogisk forskning, Årg 10, nr 3-4, sid. 182-194 (13 s). Anmärkning: Sökbar i Google Scholar.

  • Ellström, Per-Erik; Löfberg, Arvid & Svensson, Lennart (2005), Pedagogik i arbetslivet: ett historiskt perspektiv. Pedagogisk forskning i Sverige. Årg 10, Nr 3-4, sid. 162-181 (20 s). Anmärkning: Sökbar i Google Scholar.

  • Evans, Karen & Kersh, Natasha (2004), Recognition of tacit skills and knowledge. Sustaining learning outcomes in workplace envioronments. Journal of Workplace Learning. Vol. 16 No. 1-2, pp. 63-74 (12 s). Anmärkning: Sökbar i bibliotekets databaser.

  • Granberg, Otto (2004), Lära eller läras: Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur (225 s).

  • Granberg, Otto (2003), PA, OU : personaladministration och organisationsutveckling. 7 upplagan. Stockholm : Natur och kultur (638 s). Läsanvisningar Kap 8-9, 11-13. (123 sid).

  • Jarvis, Peter, Griffin, Colin & Holford, John (2003), The Theory and Practice of Learning. 2 upplagan. London: Kogan (224 s).

  • Lundmark, Annika (1998), Utbildning i arbetslivet: utgångspunkter och principer för planering och genomförande av personalutbildning. Lund : Studentlitteratur (176 s).

  • Sandberg, Jörgen & Targama, Axel (1998), Ledning och förståelse: ett kompetensperspektiv på organisationer. Lund: Studentlitteratur (181 s).

Kortadress: www.hkr.se/klk101p

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025