Kunskapsutveckling i professioner och organisationer
15 hp
Kurskod: MSU53L
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2015-01-20. Giltig från och med 2015-08-31. Ersätts av: MSU55L - Kunskapsutveckling i professioner och på arbetsplatser.
Nivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Utbildningsvetenskap
VFU-andel: 2,5 hp
Engelsk titel: Human Resource Development in the Workplace and Professions
Diarienummer: U2015-242-164
Allmänna uppgifter
Kursen, som ges på distans, ingår som obligatorisk kurs i Masterprogrammet i Utbildningsvetenskap och som valbar kurs i Masterprogrammet i Hälsovetenskap. Kursen innehåller undervisnings- och/eller examinationstillfällen förlagda till Högskolan Kristianstad eller annan bestämd plats. Kursen kan även läsas som fristående kurs. I kursen ingår 2,5 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Fördjupningsnivå
A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Godkänt resultat om minst 180 hp varav minst 60 hp inom utbildningsvetenskapligt relevant område. Dessutom krävs 45 hp på avancerad nivå inom utbildningsvetenskapligt relevant område inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i studentens valda fördjupningsområde inom utbildningsvetenskap samt ge färdighet i att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller arbeta i andra kvalificerade sammanhang.
Innehåll
Kursen har i fokus verksamhetsutveckling vid arbetsplatser där grupper med professionella eller semiprofessionella ingår i personalstyrkan. Arbetsplatsers struktur och komplexitet jämförs med de professionellas yrkesutövande i förhållande till krav på kontroll och styrning. Frågor om utbildningssystem, forskningssamhälle och yrkeskårers kunskapsproduktion studeras främst som bakgrund till olika former av lokal kunskapsproduktion i organisationer. Följande två punkter är centrala:
- Lärande i arbetslivet med fokus på utvecklingsarbete
- Distinktionen mellan utförandets och utvecklingens logik samt professionsforskning med fokus på utvecklingen av yrkeskårers kunskapssystem.
Introduktionen till studier på masternivå behandlar bl.a. frågor om hur man bygger upp sin masterutbildning, om relationen till handledaren, om vilka utvecklingsfaser livet som studerande ofta för med sig och om grundläggande villkor för det akademiska livet.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för hur kunskapsfältet utbildningsvetenskap kan definieras och hur området vuxit fram (1)
- kunna förklara organisationslärande som reflektiva processer hos individ och grupp i organisationssammanhang (2)
- kunna värdera och förhålla sig kritiskt i diskussioner om forskning, forsknings- och utbildningspolitik och professionsutveckling (3)
- på en fördjupad nivå kunna reflektera över och förklara hur kunskaper utvecklas på arbetsplatser, i organisationer och inom yrken, samt vilka samhälleliga och institutionella villkor som kan underlätta utvecklingen (4)
- kunna analysera betydelsen av samhälleliga och lokala besluts- och inflytandeprocesser kring utbildningsfrågor kopplade till det egna intresseområdet (5).
- kunna relatera lokal kunskapsutveckling till vetenskaplig kunskapsproduktion (6).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kritiskt, underbyggt och kreativt kunna diskutera och analysera frågor som rör begreppen komplexitet och verksamhets- och lokal kunskapsutveckling (7)
- kunna analysera och kritiskt resonera kring kunskapsläget på en arbetsplats och behov av kunskapsutveckling kopplat till relevant referenslitteratur inom studentens intresseområde (8)
- kunna planera och genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar (9).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna föra en dialog med utgångspunkt från egna analyser av möjligheter och begränsningar för lokal kunskap (10).
Genomförande
Kursen består av föreläsningar, seminarier/övningar, självständiga studier och ett arbete i form av en fallstudie. Fallstudien innebär att studenten ska studera en arbetsplats inom det vetenskapliga fält, där det egna forskningsintresset hör hemma. Arbetsplatsen studeras för att få underlag till att analysera möjligheter och svårigheter för lokal kunskapsutveckling när det gäller att bistå arbetsplatsen i deras utvecklingsarbete. Under kursens delmoment teoretiserar och fördjupar studenten sina kunskaper om lokal kunskapsutveckling och relaterar dessa till studien på arbetsplatsen. Kursen avslutas med att studenten genomför en presentation och dialog om innehåll och design av ett projekt för att utveckla verksamheten på arbetsplatsen.
Examination – prov och former
Delprov 1 (2,5 hp) Individuell skriftlig examination 1.
Lärandemål 1 och 4 examineras.
Delprov 2 (10 hp) Individuell skriftlig examination 2.
Examinationen riktas särskilt mot det område där studentens intresseområde finns. Lärandemål 2-8 examineras.
Delprov 3 (2,5 hp) Presentation och diskussion av fallstudie.
Studenten presenterar och diskuterar sin fallstudie med personal på den studerade arbetsplatsen. Lärandemål 9 och 10 examineras.
Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 1 och 2.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2015-01-20. Giltig från och med 2015-08-31. Ersätts av: MSU55L - Kunskapsutveckling i professioner och på arbetsplatser.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Abbot, A (1988), The systems of Professions - An Essay on the Division of Expert Labour. Chicago: The University of Chicago Press (421 s). Läsanvisningar 200 sidor väljs beroende på studentens intresseområde.
-
Ellström, Per-Erik (2004), Reproduktivt och utvecklingsinriktat lärande i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur (22 s). Anmärkning: Ellström, Per-Erik & Hultman, Glenn. Red. Lärande och förändring i organisationer. Om pedagogik i arbetslivet.
-
Filstad, Cathrine (2012), Organisationslärande: från kunskap till kompetens. Lund: Studentlitteratur (313 s).
-
Laursen, Erik (2011), Organizational learning through development projects. International Journal of Manpower 32(5/6)567-580
-
Lilja, Peter (2014), Negotiating teacher professions. On the Symbolic Politics of Sweden´s Teacher Unions. Malmö: Malmö studies in educational science No 72. Doctoral diss (136 s).
-
Osberg, Deborah & Biesta, Gert (2010), Complexity theory and the politics of education. Rotterdam: Sense Publishers (165 s).
-
Otto, Hans_ Uwe m.fl (2009), Reflexive professionalism as a second generation of evidence-based practice. Reseach on Social Work Practice 19(4). 472-478 Läsanvisningar 472-478.
-
Ringarp, Johanna (2011), Professionens problematik: Lärarkårens kommunalisering och välfärdsstatens förvandling. Stockholm: Makadam (231 s).
-
Sandin, Bengt & Säljö, Roger (2006), Utbildningsvetenskap - ett kunskapsområde under formering. Stockholm: Carlsson (380 s). Anmärkning: Studenten väljer ca 100 s av relevans för dennes intresseområde.
-
Stenlås, Niklas (2009), En kår i kläm: läraryrket mellan professionella ideal och statliga reformideologier. Stockholm: Finansdepartementet, Regeringskansliet