Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Vetenskapsteori och metodologiska överväganden
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Vetenskapsteori och metodologiska överväganden
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Vetenskapsteori och metodologiska överväganden
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Vetenskapsteori och...
  3. Kursplan

Vetenskapsteori och metodologiska överväganden
15 hp

Kurskod: MSU61E

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2013-10-08. Giltig från och med 2013-10-08.

Nivå: Avancerad nivå

Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 80%, Naturvetenskapliga området 20%

Huvudområde: Utbildningsvetenskap

VFU-andel: -

Engelsk titel: The Philosophy of Science and Methodological Considerations

Diarienummer: U2013-242-1820

Allmänna uppgifter

Kursen ges inom programmen för masterutbildningarna "Integrerad hälsovetenskap" och "Utbildningsvetenskap" samt som fristående kurs. Undervisningsspråket är engelska.

Fördjupningsnivå

A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Magisterexamen inom utbildningsvetenskapligt relevant område varav minst 45 hp på avancerad nivå inom utbildningsvetenskapligt relevant område eller motsvarande.

Syfte

Studenten ska utveckla kompetenser i att kritiskt analysera vetenskaplig kunskapsproduktion utifrån centrala vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Vidare syftar kursen till att utveckla färdigheter att kunna göra relevanta metodologiska överväganden. Studenterna ska inom kursens ramar utveckla ett kritiskt perspektiv på forskning och vetenskaplig kunskap.

Innehåll

Moment 1
Fokus ligger på 1900-talets vetenskapsteoretiska perspektiv. Diskussionen om olika vetenskapliga paradigm har en central plats i detta moment och behandlar relationerna mellan ontologi, epistemologi och metodologiska överväganden och vad som kännetecknar vetenskapligt tänkande.

Moment 2
Studenten ska självständigt söka, granska och redovisa ett forskningsläge inom ett välavgränsat forskningsfält. I denna del av kursen ska studenten argumentera för behov av vidare forskning och granska andra forskares metodologiska överväganden och relatera dem till sitt eget empiriska intresseområde. Vidare ska studenten försvara sin egen text och opponera på andras texter.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna förklara och problematisera vad som kännetecknar vetenskap och vetenskapliga förklaringsmodeller (1)
  • kunna definiera och reflektera kring centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv (2)
  • kunna förklara och diskutera skillnader mellan olika paradigms ontologiska och epistemologiska utgångspunkter (3)
  • kunna diskutera och problematisera relationen mellan ontologi, epistemologi, metodologiska utgångspunkter och etiska överväganden (4)
  • kunna diskutera och värdera olika metodologiska utgångspunkter och konsekvenser av dessa för vetenskaplig kunskapsproduktion (5)
  • kritiskt kunna förhålla sig till vetenskaplig kunskapsproduktion och relatera sådana frågor till sitt eget empiriska intresseområde (6)
  • kunna söka, analysera och jämföra tidigare forskning inom ett avgränsat forskningsfält (7)
  • kunna argumentera för behov av ytterligare forskning inom ett avgränsat forskningsfält (8)
  • kunna argumentera för vissa metodologiska och teoretiska överväganden i relation till tidigare forskning (9)
  • kunna kommentera andra studenters arbeten, försvara sitt eget arbete och implementera relevanta ändringar i arbetet (10).

Genomförande

Moment 1 och 2 genomförs genom internetbaserat lärande, individuella uppgifter och internetbaserade seminarier. Moment 2 är en handledd läskurs. I moment 2 förväntas studenterna presentera och analysera tidigare forskning och argumentera för sina val av forskningsområdet. Studenterna arbetar självständigt och handledning sker i begränsad omfattning. Litteraturen bestående av tidigare forskning ska omfatta minst 800 sidor och innehålla internationella forskningsartiklar, avhandlingar och/eller böcker. Handledning och seminarieverksamhet sker i huvudsak på engelska.

Examination – prov och former

Delprov 1 (3 hp) Vetenskapsteorins historia och vetenskapliga paradigm. Självständigt författande av paper. Lärandemål 1-3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 2 (4,5 hp) Vetenskaplig kunskapsbildning och metodologiska överväganden. Självständigt författande av paper. Lärandemål 4 och 5 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 3 (6 hp) Metodologiska och teoretiska ställningstaganden utifrån ett fördjupningsområde. Självständigt författande av paper. Lärandemål 6-9 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 4 (1,5 hp) Försvar och opponering. Lärandemål 10 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 2 och 3.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2013-10-08. Giltig från och med 2013-10-08.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Alvesson, M., Sköldberg, K. (2009), Reflexive methodology: new vistas for qualitative research. 2 upplagan. Los Angeles: SAGE (350 s).

  • eller.

  • Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2008), Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur (590 s).

  • Hermerén, G (2011), Good Research Practice. Stockholm: Vetenskapsrådet (129 s). http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/2011_03.pdf

  • Ladyman, J (2002), Understanding philosophy of science. London: Routledge (290 s).

  • Artiklar motsvarande ca 800 sidor tillkommer (moment 3).

Kortadress: www.hkr.se/kmsu61e

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025