Vetenskapsteori och metodologiska överväganden
15 hp
Kurskod: MSU61E
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2013-10-08. Giltig från och med 2013-10-08.
Nivå: Avancerad nivå
Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 80%, Naturvetenskapliga området 20%
Huvudområde: Utbildningsvetenskap
VFU-andel: -
Engelsk titel: The Philosophy of Science and Methodological Considerations
Diarienummer: U2013-242-1820
Allmänna uppgifter
Kursen ges inom programmen för masterutbildningarna "Integrerad hälsovetenskap" och "Utbildningsvetenskap" samt som fristående kurs. Undervisningsspråket är engelska.
Fördjupningsnivå
A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Magisterexamen inom utbildningsvetenskapligt relevant område varav minst 45 hp på avancerad nivå inom utbildningsvetenskapligt relevant område eller motsvarande.
Syfte
Studenten ska utveckla kompetenser i att kritiskt analysera vetenskaplig kunskapsproduktion utifrån centrala vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Vidare syftar kursen till att utveckla färdigheter att kunna göra relevanta metodologiska överväganden. Studenterna ska inom kursens ramar utveckla ett kritiskt perspektiv på forskning och vetenskaplig kunskap.
Innehåll
Moment 1
Fokus ligger på 1900-talets vetenskapsteoretiska perspektiv. Diskussionen om olika vetenskapliga paradigm har en central plats i detta moment och behandlar relationerna mellan ontologi, epistemologi och metodologiska överväganden och vad som kännetecknar vetenskapligt tänkande.
Moment 2
Studenten ska självständigt söka, granska och redovisa ett forskningsläge inom ett välavgränsat forskningsfält. I denna del av kursen ska studenten argumentera för behov av vidare forskning och granska andra forskares metodologiska överväganden och relatera dem till sitt eget empiriska intresseområde. Vidare ska studenten försvara sin egen text och opponera på andras texter.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna förklara och problematisera vad som kännetecknar vetenskap och vetenskapliga förklaringsmodeller (1)
- kunna definiera och reflektera kring centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv (2)
- kunna förklara och diskutera skillnader mellan olika paradigms ontologiska och epistemologiska utgångspunkter (3)
- kunna diskutera och problematisera relationen mellan ontologi, epistemologi, metodologiska utgångspunkter och etiska överväganden (4)
- kunna diskutera och värdera olika metodologiska utgångspunkter och konsekvenser av dessa för vetenskaplig kunskapsproduktion (5)
- kritiskt kunna förhålla sig till vetenskaplig kunskapsproduktion och relatera sådana frågor till sitt eget empiriska intresseområde (6)
- kunna söka, analysera och jämföra tidigare forskning inom ett avgränsat forskningsfält (7)
- kunna argumentera för behov av ytterligare forskning inom ett avgränsat forskningsfält (8)
- kunna argumentera för vissa metodologiska och teoretiska överväganden i relation till tidigare forskning (9)
- kunna kommentera andra studenters arbeten, försvara sitt eget arbete och implementera relevanta ändringar i arbetet (10).
Genomförande
Moment 1 och 2 genomförs genom internetbaserat lärande, individuella uppgifter och internetbaserade seminarier. Moment 2 är en handledd läskurs. I moment 2 förväntas studenterna presentera och analysera tidigare forskning och argumentera för sina val av forskningsområdet. Studenterna arbetar självständigt och handledning sker i begränsad omfattning. Litteraturen bestående av tidigare forskning ska omfatta minst 800 sidor och innehålla internationella forskningsartiklar, avhandlingar och/eller böcker. Handledning och seminarieverksamhet sker i huvudsak på engelska.
Examination – prov och former
Delprov 1 (3 hp) Vetenskapsteorins historia och vetenskapliga paradigm. Självständigt författande av paper. Lärandemål 1-3 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (4,5 hp) Vetenskaplig kunskapsbildning och metodologiska överväganden. Självständigt författande av paper. Lärandemål 4 och 5 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 3 (6 hp) Metodologiska och teoretiska ställningstaganden utifrån ett fördjupningsområde. Självständigt författande av paper. Lärandemål 6-9 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 4 (1,5 hp) Försvar och opponering. Lärandemål 10 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 2 och 3.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2013-10-08. Giltig från och med 2013-10-08.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Alvesson, M., Sköldberg, K. (2009), Reflexive methodology: new vistas for qualitative research. 2 upplagan. Los Angeles: SAGE (350 s).
-
eller.
-
Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2008), Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur (590 s).
-
Hermerén, G (2011), Good Research Practice. Stockholm: Vetenskapsrådet (129 s). http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/2011_03.pdf
-
Ladyman, J (2002), Understanding philosophy of science. London: Routledge (290 s).
-
Artiklar motsvarande ca 800 sidor tillkommer (moment 3).