Substansbrukssyndrom – biopsykosocial modell med personcentrerat perspektiv och evidensbaserade insatser
7,5 hp
Kurskod: OM8957
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2018-12-10. Giltig från och med 2019-09-02. Nedlagd 2025-01-28.
Nivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
Huvudområde: Omvårdnad
VFU-andel: -
Engelsk titel: Substance use disorders (SUD) – Biopsychosocial model in relation to Person-centred Care and Evidence-based Intervention
Diarienummer: U2018-242-2472
Allmänna uppgifter
Kursen ges som fristående kurs. Studieform: nätbaserad.
Fördjupningsnivå
A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Godkänt resultat på minst 135 hp varav minst 60 hp inom omvårdnad, samt legitimation som sjuksköterska eller motsvarande.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om substansbrukssyndrom utifrån en biopsykosocial modell i relation till ett helhetsperspektiv och personcentrerad vård. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla kunskaper om intersektionalitet samt evidensbaserad hälso- och sjukvård, behandling och stöd.
Innehåll
Moment 1
- Substansbrukssyndrom utifrån ett biopsykosocialt perspektiv, dess orsaker och konsekvenser samt preventionsinsatser
- Hållbarhetsbegreppet
- Evidensbegreppet
- Personcentrerad hälso- och sjukvård
- Intersektionalitet
Moment 2 Utifrån moment 1 behandlas följande innehåll relaterat till substansbrukssyndrom:
- Lagar som styr hälso- och sjukvården
- Organisation och styrning av hälso- och sjukvård
- Evidensbaserad hälso- och sjukvård, behandling samt stödinsatser
- Samverkan mellan välfärdsaktörer såsom exempelvis SiP (samordnad individuell plan)
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna med adekvata ord och begrepp återge samt diskutera följande begrepp i relation till substansbrukssyndrom; biopsykosocial modell, hållbarhet/hållbar utveckling, evidens, personcentrerad hälso- och sjukvård samt intersektionalitet (1)
- kunna identifiera och redogöra för hälso- och sjukvårdens organisatoriska komplexitet samt lagar som styr och reglerar hälso- och sjukvården vid substansbrukssyndrom (2)
- kunna redogöra för, reflektera om och argumentera för personcentrerad vård, intersektionalitet och evidensbaserade insatser vid substansbrukssyndrom (3)
- kunna redogöra för och diskutera relationen mellan substansbrukssyndrom som diagnostiskt begrepp och socialt problem i relation till personcentrerad vård (4)
- kunna utifrån ett intersektionellt perspektiv identifiera mönster av beroende i olika socioekonomiska och kulturella kontexter (5)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna beskriva olika perspektiv på substansbrukssyndrom samt i text demonstrera hur olika perspektiv kan påverka hälso- och sjukvård, behandling samt stöd till personer med substansbrukssyndrom (6)
- kunna konkret, precist och kritiskt argumentera om evidensbaserad och personcentrerad hälso- och sjukvård, behandling samt stöd till personer med substansbrukssyndrom (7)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna utifrån personcentrerad och evidensbaserad vård av personer med substansbrukssyndrom förhålla sig till begreppet hållbarhet (8)
- kunna utifrån ett intersektionellt perspektiv relatera till hur biologiska, psykologiska, sociala, ekonomiska och kulturella aspekter kan förhindra respektive möjliggöra ett substansberoende (9)
Genomförande
Kursen genomförs som nätbaserad kurs uppdelad i två moment. Studenten ska självständigt arbeta med moment 1 med stöd av kurslitteratur, nätbaserade föreläsningar och genom diskussioner i reflektionsforum. Studenten ska självständigt och tillsammans med annan student arbeta med moment 2 med stöd av kurslitteratur, nätbaserade föreläsningar och genom diskussioner i reflektionsforum. Kursen förutsätter tillgång till dator och internetuppkoppling.
Examination – prov och former
Betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) tillämpas på kursen.
Delprov 1 (3 hp) Adekvata begrepp i behandling och stöd vid substansbrukssyndrom.
Individuell examination genom aktivt deltagande i diskussionsforum samt genom en skriftlig essä. Lärandemål 1, 6, och 8 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2 (4,5 hp) Vårdens organisering och innehåll.
Examineras individuellt eller i par, i samråd med examinator, genom aktivt deltagande i diskussionsforum samt genom en skriftlig essä. Lärandemål 2, 3, 4, 5, 7 och 9 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänt på hela kursen krävs minst betyget Godkänt på båda delproven. För betyget Väl godkänt krävs betyget Väl godkänt på båda delproven.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2018-12-10. Giltig från och med 2019-09-02. Nedlagd 2025-01-28.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Patientlag (SFS 2017:615).
-
Patientsäkerhetslagen (SFS 2018: 402).
-
Socialtjänstlagen (SoL).
-
Socialstyrelsen (2012), Föräldraskap och missbruk – att ta upp frågor om föräldraskap i missbruks- och beroendevården.. (48 s). Anmärkning: Artikelnummer: 2012-1-3
-
Socialstyrelsen (2017), Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende – Stöd för styrning och ledning. (133 s). Anmärkning: Artikelnummer: 2017-12-23
-
Lagen om omhändertagande av berusade personer (LOB).
-
Lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT).
-
Lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).
-
Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).
-
Hälso- och Sjukvårdslagen (HSL).
-
Franck, Johan., Nylander, Ingrid. (2015), Beroendemedicin. 2 upplagan. Lund : Studentlitteratur (370 s).
-
Johnson, Björn, & Richert, Torkel & Svensson, Bengt (2017), Alkohol- och narkotikaproblem. Lund: Studentlitteratur (381 s).
-
Mattsson, Tina (2015), Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis. 2 upplagan. (232 s).
-
Storbjörk, Jessica (2012), Samhället, alkoholen och drogerna : politik, konstruktioner och dilemman. Stockholm : Stockholms universitets förlag (253 s). http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:515004/FULLTEXT01.pdf
-
Svensson Jonsson, Frida (2016), Min bror tog drogerna. Stockholm: Vulkan (150 s).
-
Thrang, Anna (2012), Vardagslivet och vårdandet för kvinnor och män med alkoholberoende: En studie om alkoholberoende kvinnor och mäns levda erfarenhet av att leva med och vårdas för alkoholberoende.. Växjö: Linnaeus University Dissertations Nr 81 (74 s).
Vetenskapliga artiklar om maximalt 100 sidor tillkommer.