Organisation och ledarskap
30 hp
Kurskod: PA1331
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2013-05-14. Giltig från och med 2013-09-02. Ersätts av: PA1332 - Organisering och ledning.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Ledarskap och organisation (LOA)
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Organisation and Leadership
Diarienummer: U2013-242-966
Allmänna uppgifter
Kursen ges som fristående kurs och inom Lean programmet. Studieform: nätbaserad
Fördjupningsnivå
G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om begreppen byråkrati, komplexitet och meningsskapande samt arbetsrätt i förhållande till praktikens organisering och ledning. Syftet är att studenten med stöd i evidensbaserad forskning om organisering och ledning ges en grund för att förbättra prestationer, utveckla lärande ledarskap och utveckla hållbar organisering.
Innehåll
I kursen tas upp begreppen byråkrati, komplexitet och meningsskapande samt former för lärande för utveckling av organisering och ledning. I kursen vidgas begreppet byråkrati för förståelse av organisationskartor i form av strategier, måldokument och kvalitetssäkring i förhållande till vardagens komplexitet. Kursen tar också upp förutsättningar för hälsoutveckling i arbetet samt grundläggande juridisk metodik och arbetsrättens olika områden relaterade till chefskap i vardagen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för innehållet i begreppen byråkrati och komplexitet i relation till vad som sker i organisationer inom ramen för organisering och ledning (1)
- kunna beskriva meningsskapande och hur detta kan stödjas inom ramen för organisering och ledning (2)
- kunna redogöra för vad lärande ledarskap är och hur ledarskap lärs i praktiken (3)
- kunna beskriva vad som kännetecknar organisering och ledning som bidrar till en positiv hälsoutveckling i organisationer (4)
- kunna redogöra för grundläggande kunskaper i rättsreglernas funktion, juridisk metod och
systematik (5) - kunna redogöra för grundläggande kunskaper i civilrätt samt individuell och kollektiv
arbetsrätt (6)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten - kunna illustrera relationen mellan en organisations byråkrati och komplexitet (7)
- utifrån en berättelse om en egenupplevd ledarskapssituation kunna diskutera hur ledarskap och sammanhang kan anpassas för att underlätta meningsskapande och meningsgivande (8)
- kunna ge exempel på hur ledarskap kan läras (9)
- kunna illustrera komplexitet som en resurs för hållbar organisering (10)
- kunna identifiera olika sätt att hantera och balansera mänskliga och organisatoriska behov och resurser (11)
- självständigt kunna identifiera och analysera juridiska problem inom individuell och kollektiv arbetsrätt (12)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten - kunna värdera och jämföra skillnader mellan byråkrati och komplexitet (13)
- kunna argumentera för skillnader mellan ett meningsskapande som är lärande och positivt för hälsan till skillnad från negativa sådana (14)
- kunna analysera och argumentera för vad komplexitet betyder för vardagens lärande av ledarskap (15)
- kunna värdera vad som är ett ledarskap som gynnar en hållbar organisation och positiv hälsoutveckling med fokus på prestationer (16)
- kunna sätta juridiska problem inom individuell och kollektiv arbetsrätt samt arbetsmiljörätt i relation till organisation och ledarskap (17)
Genomförande
Kursen genomförs som nätbaserad kurs. Erbjudande ges om vissa högskoleförlagda träffar. Nätbaserade övningar kommer att genomföras där konst och kultur ingår. Föreläsningar, seminarier, fallbeskrivningar, film, konst och grupparbetsuppgifter används. Kursen förutsätter tillgång till dator och internetuppkoppling.
Examination – prov och former
Delprov 1 (1,0 hp). Byråkrati och komplexitet 1. Individuellt författande av paper. Förväntadelärande resultat 1, 7 och 13 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (6,5 hp) Byråkrati och komplexitet 2. Författande av paper i grupp. Förväntade läranderesultat 1, 7 och 13 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 3 (7,5 hp). Meningsskapande och hälsa. Individuellt författande av paper. Förväntade läranderesultat 2, 8 och 14 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 4 (5,0 hp). Ledarskapets lärande och utveckling. Aktivt deltagande i seminarium med konst och kultur som form. Förväntade läranderesultat 3, 9 och 15 examineras.
Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 5 (2,5 hp). Hållbar organisering och prestationer. Individuellt författande av paper. Förväntade läranderesultat 4, 10, 11 och 16 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 6 (7,5 hp). Arbetsrätt. Individuell skriftlig tentamen. Förväntade läranderesultat 5, 6, 12 och 17 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyg Godkänd på hela kursen krävs betyg Godkänd på samtliga delprov. För betyg Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyg Väl godkänd på delprov 2, 5 och 6.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2013-05-14. Giltig från och med 2013-09-02. Ersätts av: PA1332 - Organisering och ledning.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Augustinsson, Sören (2011), IFO - Organisering för röresle eller rörelse som organisering: Re-thinking organization. Kommunförbundet Skåne (65 s). Anmärkning: Kommer att finnas att ladda ner från nätet.
-
Augustinsson, Sören, Brynolf, Margrethe (2012), Rektors ledarskap: komplexitet och förändring. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (271 s).
-
Augustinsson, Sören, Ericsson, Ulf & Pettersson, Pär (2012), On the organisation of sustainable prerequisites for the sublective well-being and growth of individuals.. Vulnerable Groups & Inclusion. Vol 3 (15 s). http://dx.doi.org/10.3402/vgi.v3i0.18938
-
Ericsson, Ulf (2010), Om organisering av det regenerativa arbetet: Samtal om roll, process och interaktivt meningsskapande. Stockholm: Skolan för industriell teknik och management, Kungliga Tekniska högskolan (230 s). Anmärkning: http://kth.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:322103
-
Haaland, Frode Hubertz & Dale, Frode (2006), På randen av ledelse: en veiviser i førstegangsledelse. Oslo: Gyldendal akademisk (206 s). Anmärkning: ISBN: 13:978-82-05-33917-0
-
Mowles, Chris (2011), Rethinking management : radical insights from the complexity sciences. Farnham : Gower (275 s).
-
Seddon, John (2010), Bort från styrning och kontroll: omvärdering av Lean service. Lund : Studentlitteratur (288 s).
-
Sigeman, Tore Arbetsrätten: en översikt. Stockholm: Wolters Kluwer Anmärkning: Senaste upplagan rekommenderas.
-
Stacey, Ralph & Griffin, Douglas (red) (2006), Complexity and the Experience of Managing in Public Sector Organizations. London: Routledge (198 s).
-
Steinberg, Maria (2013), Skyddsombuds- och arbetsmiljöombudsrätt. 4 upplagan. Stockholm : Norstedts juridik (312 s).
Aktuella lagtexter och andra relevanta rättskällor som studie- och referensmaterial ingår.