Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Utomhuspedagogik med matematiska ögon II
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Utomhuspedagogik med matematiska ögon II
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Utomhuspedagogik med matematiska ögon II
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Utomhuspedagogik med...
  3. Kursplan

Utomhuspedagogik med matematiska ögon II
7,5 hp

Kurskod: PE1433

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2012-06-13. Giltig från och med 2012-06-13. Nedlagd 2024-10-24.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Pedagogik (PEA)

Utbildningsområden: Naturvetenskapliga området 50%, Samhällsvetenskapliga området 50%

Huvudområde: Pedagogik

VFU-andel: -

Engelsk titel: Outdoor Education with a Mathematical Prospect II

Diarienummer: U2012-242-959

Allmänna uppgifter

Kursen ges som fristående kurs på distans.

Fördjupningsnivå

G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav






Grundläggande behörighet samt kursen Utomhuspedagogik med matematiska ögon I, 7,5 hp eller motsvarande.

Syfte

Kursens syfte är att utifrån aktuell forskning ge studenten möjlighet att utveckla fördjupad kunskap kring utomhuspedagogik grundat i autentiska situationer utanför skolans/förskolans väggar.

Innehåll

Utomhuspedagogik studeras som komplement till förskolans/skolans ordinarie undervisning i matematik och begreppet situerat lärande diskuteras och problematiseras i förhållande till undervisning och lärande. Olika miljöers betydelse för lärande identifieras och problematiseras i förhållande till olika sociala och kulturella faktorer.

Praktiska övningar i matematik planeras, analyseras och diskuteras utifrån kursens perspektiv på lärande. Detta ger studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att skapa lärandesituationer i matematik i alternativa miljöer med hänsyn tagen till elevers olika kulturella bakgrund. Genom att ta utgångspunkt i fenomen i vardagen fördjupas studentens förmåga att bidra till en kreativ matematisk utveckling och förståelse av matematiska begrepp hos barn i åldern 1-12 år.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna identifiera och på ett fördjupat vis kunna diskutera utomhuspedagogikens teoretiska utgångspunkter i förhållande till begreppet situerat lärande (1)
  • kunna identifiera och kritiskt granska olika miljöers betydelse för barns lärande i matematik (2).

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • utifrån ett utomhuspedagogiskt perspektiv kunna planera och analysera en kreativ lärandesituation i matematik i alternativa miljöer med hänsyn tagen till barns olika språkliga, sociala och kulturella bakgrund (3).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna problematisera utomhuspedagogikens möjligheter och begränsningar i matematik i förhållande till aktuella styrdokument (4)
  • med koppling till egen erfarenhet av verksamhet med barn/elever i förskolan/skolan kunna förhålla sig till och diskutera utomhuspedagogik i relation till barns/elevers språkliga, matematiska utveckling och lärande (5).

Genomförande

Undervisningen sker i varierande former som t.ex. föreläsningar, litteraturseminarier via Internet och praktiska moment utomhus. Kursdeltagarna förväntas kunna hämta praktiska exempel från skolans eller förskolans verksamhet.

Examination – prov och former

Projektarbete (7,5 hp) Enskild skriftlig uppgift samt praktisk redovisning. Samtliga förväntade läranderesultat examineras. Betygsgraderna Undergodkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2012-06-13. Giltig från och med 2012-06-13. Nedlagd 2024-10-24.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Dahlgren, Lars Owe m.fl. (2007), Utomhuspedagogik som kunskapskälla: Närmiljö blir lärmiljö. Lund: Studentlitteratur (205 s).

  • Eriksson, Eva Lek och kommunikation i uterummet. Hur leker och kommunicerar en grupp barn i byggd respektive naturlig utomhusmiljö?. Stockholm: Stockholms Universitet (magisteruppsats) http://su.diva-portal.org Anmärkning: Gäller för studenter som har anknytning till förskolan

  • Lave, Jean (1996), Teaching, as Learning, in Practice. Mind, Culture, and Activity. Vol 3:3 1996. Anmärkning: Tillhandahålles till självkostnadspris

  • Molander, Kajsa (2005), Att lära matematik ute. Halmstad: Naturskoleföreningen (135 s).

  • eller.

  • Molander, Kajsa (2007), Leka och lära matematik ute i förskolan. Halmstad: Naturskoleföreningen (88 s).

  • Nikolaisen Jordet, Arne (2010), Klasserommet utenfor: Yilpasset opplæring i et utvidet læringsrom. Oslo: Cappelen akademisk (395 s).

  • Nyman, Ingemar (2008), Att leta efter kännskap. Hur lärare ser på utemiljön som en miljö för lärande. Linköping: Linköpings Universitet (magisteruppsats) Anmärkning: Tillhandahålles till självkostnadspris (Gäller för studenter med anknytning till skolan)

  • Rönnberg, Irene & Rönnberg, Lennart (2001), Minoritetselever och matematikutbildning: En litteraturöversikt. Stockholm: Statens skolverk (131 s).

  • Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se

  • Artiklar om 30 sidor tillkommer. Anmärkning: Tillhandahålles till självkostnadspris

Kortadress: www.hkr.se/kpe1433

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025