Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Utvecklingspsykologi med familjen och skolan i fokus
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Utvecklingspsykologi med familjen och skolan i fokus
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Utvecklingspsykologi med familjen och skolan i...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Utvecklingspsykologi med...
  3. Kursplan

Utvecklingspsykologi med familjen och skolan i fokus
15 hp

Kurskod: PS1100

Beslut: Fastställd i nämnden 2007-10-26. Giltig från och med 2008-01-21. Nedlagd 2023-09-28.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Psykologi (PSA)

Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Developmental Psychology

Diarienummer: 2030-334/07

Allmänna uppgifter

Hur formas människan, hennes mentala och emotionella förmågor, hennes personlighet och relationer till andra människor? Kursens syfte är att studenten tillägnar sig utvecklingspsykologiskt tänkande så att studenten ska kunna forma såväl teoretiska resonemang som till sin profession relaterade handlingsplaner som reflekterar en förståelse av människans utveckling ur ett ekologiskt perspektiv.

Kursen ges som fristående kurs.

Förkunskaps- och behörighetskrav


Grundläggande behörighet.

Innehåll

Moment 1 Människans utveckling i ett ekologiskt perspektiv
Den övergripande ramen för delkursen omfattar en genomgång av människans utveckling ur ett ekologiskt perspektiv. I kursen studeras utvecklingspsykologiska teorier samt fundamentala aspekter av människans kognitiva, emotionella och sociala utveckling, särskilt under barndom och tonåren. Det ekologiska perspektivet är tongivande: vi belyser samspelet mellan individuell utveckling och egenskaper i sammanhanget i vilket denna utveckling sker. Särskilt fokuserar vi på familjen och skolan som utvecklingsmiljöer.

Moment 2 Speciella teman i utvecklingspsykologi
Vi fokuserar på hur familjen och skolan som utvecklingsmiljöer kan stödja optimal utveckling. Vi studerar särskilda teman i sociokognitiv utveckling (t.ex. utveckling av empatisk förmåga) samt utvecklingspsykopatologins principer och hur dessa kan tillämpas för en bättre förståelse av bl.a. utvecklingsstörningar.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • förmedla och förklara fundamentala begrepp och formuleringar i utvecklingspsykologiska teorier – psykoanalytiska, inlärningspsykologiska, kognitiva och socioemotiva, samt det ekologiska perspektivet
  • beskriva fakta och processer som kännetecknar spädbarnets, förskolebarnets samt skolbarnets normala kognitiva, sociala och psykiska utveckling samt familjens och skolans inverkan på dessa processer
  • diskutera utveckling under tonåren samt familjens och skolans inverkan på den
  • diskutera genusspecifik utveckling och genusroller
  • diskutera aspekter av familje- och föräldraskapsutveckling, särskilt i relation till barnets egen utveckling
  • redogöra för olika typer av familjemönster och faktorer som påverkar dessas problemhanteringsmöjligheter

Färdighet och förmåga
Studenten ska dessutom kunna:

  • resonera om aktuella och angelägna frågor relaterade till människans utveckling, baserat på en grundläggande förståelse av utvecklingspsykologins och familjepsykologins fundamenta;
  • formulera utvecklingsrelaterade forskningsfrågor och argumentera för deras relevans för sitt yrke, samt empiriskt undersöka dessa frågor och rapportera sina fynd
  • känna till och kunna använda bibliotekets fysiska och virtuella samlingar för att hitta önskad litteratur;

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Med den förvärvade kunskapen och förmågan efter avklarad kurs kommer studenten kunna:

  • tillägna sig en grundläggande insikt om kriterier för vetenskaplighet samt behovet av dessa;
  • i sin yrkesverksamhet bemöta människor i olika åldrar på ett lämpligt sätt med hänsyn tagen till deras ålder och psykologiska omständigheter.

Genomförande

Undervisningen på båda moment består av föreläsningar och grupp- och seminarieövningar, samt så kallade "experiential workshops".

Examination – prov och former

Examination sker i anslutning till respektive moment. Examination för både moment 1 (8hp) och moment 2 (7hp) sker genom skriftlig hemtentamen.
För varje fullgjort moment meddelas något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För slutbetyget VG på hela kursen krävs VG på båda examinationerna. Omtentamen sker i form av komplettering till hemtentamen och lämnas in senast tre veckor efter ordinarie tentamens deadline.

Student äger rätt att tentera vid fem tillfällen enligt denna kursplan, dock längst två år efter förstagångsregistreringen.

Regler för examination finns att läsa på www.hkr.se

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker både fortlöpande, vid schemalagda tillfällen, och vid kursens slut. Utfallet av denna ligger till grund för eventuella förbättringar av kursen.

Beslut

Fastställd i nämnden 2007-10-26. Giltig från och med 2008-01-21. Nedlagd 2023-09-28.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

Moment 1

  • Cole, Michael, Cole, Sheila R. & Lightfoot, Cynthia (2005), The development of children. 5 upplagan. New York: Worth Publishers (664 s).

  • Heaven, Patrick C.L (2001), The social psychology of adolescence. 2 upplagan. Basingstoke : Palgrave (297 s).

Moment 2

  • Brooks, Jane (2001), Parenting. 3 upplagan. Mountain View (CA): Mayfield Publishing Co (368 s). Läsanvisningar ca 250 s..

  • Hala, Suzanne, red (1997), The development of social cognition. Hove: Psychology Press (408 s). Läsanvisningar ca 330 s..

  • Wenar, Charles & Kerig, Patricia (2006), Developmental psychopathology : from infancy through adolescence. 5 upplagan. Boston : McGraw Hill (557 s). Läsanvisningar ca 300 s..

Kortadress: www.hkr.se/kps1100

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025