Att skriva och berätta för barn
7,5 hp
Kurskod: SK2130
Beslut: Fastställd i nämnden 2006-11-22. Giltig från och med 2007-08-27. Ersätts av: SK2131 - Att skriva och berätta för barn.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Svenska (SVA)
Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Writing and Storytelling for Children
Diarienummer: 1818/334-06
Allmänna uppgifter
Kursen ges som en fristående kurs.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Innehåll
Kursen är tänkt för den som vill utveckla eller inleda ett skönlitterärt skrivande och berättande för barn och unga. Kursen innefattar:
- praktiska skrivövningar, med syfte att stimulera det egna skrivandet;
- teoretiska kunskaper om berättandeteknik, skrivprocess och barnlitteratur.
Kursens uppgifter behandlar bland annat: perspektiv, stil, ton, rytm och innehåll och syftar till att ge kursdeltagarna möjlighet att öva sig i såväl skrivande som berättande.
De studerande skall även få erfarenhet av ett processinriktat arbetssätt och lära sig att granska och bedöma egna och andras texter.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall de studerande:
- ha grundläggande kunskaper om olika berättandetekniker,
- ha grundläggande verktyg för analys av skönlitteratur för barn och unga,
- kunna bedöma och ha förståelse för hur olika stilistiska faktorer påverkar skönlitterära barn- och ungdomstexters utformning,
- kunna framställa egna skönlitterära texter anpassade för barn och ungdom,
- kunna göra enklare analyser av olika typer av berättande och skrivande för barn och unga,
- kunna granska och bedöma egna och andras texter.
Genomförande
Kursen är nätbaserad och ges på kvartsfart. Tillgång till Internet och e-post krävs. Det är önskvärt att kursdeltagarna träffas vid ett eller två tillfällen på Högskolan Kristianstad. Kursdeltagarna arbetar dels med det egna skrivandet genom skrivövningar och skrivuppgifter, dels med analys av skönlitterärt material och kurslitteratur samt ger respons på andra kursdeltagares texter
Examination – prov och former
Kursen innehåller fortlöpande examinationer i form av olika skrivuppgifter och avslutas med en större examinationsuppgift. Kursen, som helhet, bedöms efter betygsskalan Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Kursutvärdering
Kursen utvärderas enligt de riktlinjer som fastställts av institutionsstyrelsen.
Beslut
Fastställd i nämnden 2006-11-22. Giltig från och med 2007-08-27. Ersätts av: SK2131 - Att skriva och berätta för barn.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser om sådana finns.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Andersson, Ami m.fl (2003), Att skriva för barn. Stockholm: Ordfront
-
Auraldsson, Kerstin m.fl (2004), Börja berätta! Om sagor och berättande samt sagotips i olika genrer. Lund: Bibliotekstjänst
-
Clod, Bente (2003), Skriv: En bok om att skriva. 4 upplagan. Stockholm: Alfabeta (174 s).
-
Fast, Carina (2001), Berätta! Inspiration och teknik. Stockholm: Natur och kultur (134 s).
-
Därtill tillkommer artiklar av eget eller lärarens val.