Individers och gruppers psykologiska utveckling
15 hp
Kurskod: SO835P
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2012-12-20. Giltig från och med 2013-01-21. Nedlagd 2025-03-03.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Socialt arbete och social omsorg ()
Ämne/områdeskod: Socialt arbete (SAA)
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Socialt arbete
VFU-andel: -
Engelsk titel: The Psychological Development of Individuals and Groups
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Gassne, Jan (2008), Salutogenes, Kasam och socionomer. Lund : Socialhögskolan, Lunds universitet (261 s). Läsanvisningar s.11-32.
-
Herlofsson, Jörgen, Ekselius, Lisa, Lundh, Lars-Gunnar, Lundin, Anders, Mårtensson, Björn & Åsberg, Marie (red) (2009), Transkulturell psykiatri och flyktingpsykiatri. ( Ekblad, Solvig & Roth, Göran) i Psykiatri. Lund: Studentlitteratur (746 s). Läsanvisningar s.702-710.
-
Howe, David (2011), Attachment across the lifecourse : a brief introduction. New York : Palgrave Macmilan (262 s).
-
Jerlang, Espen & Hagelthorn, Marika (2008), Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion. 5 upplagan. Stockholm : Liber (482 s). Läsanvisningar Kap. 1-5,7-9 samt 11.
-
Kåver, Anna (2006), KBT i utveckling : en introduktion till kognitiv beteendeterapi. 1 upplagan. Stockholm : Natur och kultur (367 s). Läsanvisningar s.27-314.
-
Lindencrona, Fredrik, Ekblad, Solvig & Hauff, Edvard (2008), Mental health of recently resettled refugees from the Middel East in Sweden: the impact of pre-resettlement trauma, resettlement stress and capacity to handle stress. Social Journal of Psychiatric Epidemiology, 43. Läsanvisningar s.121-131.
-
Lundsbye, Mats (2010), Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori. 4 upplagan. Stockholm : Natur & Kultur (425 s). Läsanvisningar s.25-249.
-
Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (2002), Psykodynamiska perspektiv på sociala problem (Lindén, Gunilla) i Perspektiv på social problem. Stockholm: Natur och Kultur (199 s). Läsanvisningar s.199-226.
-
Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (2002), Utvecklingsekologi och sociala problem. (Andersson, Gunvor) i Perspektiv på sociala problem. Stockholm : Natur och kultur (365 s). Läsanvisningar s.185-197.
-
Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (2002), Skam och sociala band - om social underordning och utdragna konflikter (Scheff, Thomas. J & Starrin, Bengt) i perspektiv på sociala problem.. Stockholm: Natur och Kultur (365 s). Läsanvisningar s.167-184.
-
Osborne, Randell, E, Lafuze, Joan & Perkins, David (2003), Att se bortom symtomen : fallexempel i klinisk psykologi. Lund : Studentlitteratur (283 s). Läsanvisningar Kap. 3-15.
-
Smith, Carolyn (1997), Stress, Coping and resilience in Children and youth, The social service review, 71.
-
Svedberg, Lars (2012), Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap. 5 upplagan. Lund : Studentlitteratur (359 s). Läsanvisningar Kap.4-15.
Vetenskapliga artiklar i omfattningen totalt 100 sidor tillkommer i samråd med kursansvarig lärare.