Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Individers och gruppers psykologiska utveckling
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Individers och gruppers psykologiska utveckling
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Individers och gruppers psykologiska utveckling
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Individers och gruppers...
  3. Litteraturlista

Individers och gruppers psykologiska utveckling
15 hp

Kurskod: SO835P

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2012-12-20. Giltig från och med 2013-01-21. Nedlagd 2025-03-03.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Socialt arbete och social omsorg ()

Ämne/områdeskod: Socialt arbete (SAA)

Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Socialt arbete

VFU-andel: -

Engelsk titel: The Psychological Development of Individuals and Groups

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Gassne, Jan (2008), Salutogenes, Kasam och socionomer. Lund : Socialhögskolan, Lunds universitet (261 s). Läsanvisningar s.11-32.

  • Herlofsson, Jörgen, Ekselius, Lisa, Lundh, Lars-Gunnar, Lundin, Anders, Mårtensson, Björn & Åsberg, Marie (red) (2009), Transkulturell psykiatri och flyktingpsykiatri. ( Ekblad, Solvig & Roth, Göran) i Psykiatri. Lund: Studentlitteratur (746 s). Läsanvisningar s.702-710.

  • Howe, David (2011), Attachment across the lifecourse : a brief introduction. New York : Palgrave Macmilan (262 s).

  • Jerlang, Espen & Hagelthorn, Marika (2008), Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion. 5 upplagan. Stockholm : Liber (482 s). Läsanvisningar Kap. 1-5,7-9 samt 11.

  • Kåver, Anna (2006), KBT i utveckling : en introduktion till kognitiv beteendeterapi. 1 upplagan. Stockholm : Natur och kultur (367 s). Läsanvisningar s.27-314.

  • Lindencrona, Fredrik, Ekblad, Solvig & Hauff, Edvard (2008), Mental health of recently resettled refugees from the Middel East in Sweden: the impact of pre-resettlement trauma, resettlement stress and capacity to handle stress. Social Journal of Psychiatric Epidemiology, 43. Läsanvisningar s.121-131.

  • Lundsbye, Mats (2010), Familjeterapins grunder : ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori. 4 upplagan. Stockholm : Natur & Kultur (425 s). Läsanvisningar s.25-249.

  • Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (2002), Psykodynamiska perspektiv på sociala problem (Lindén, Gunilla) i Perspektiv på social problem. Stockholm: Natur och Kultur (199 s). Läsanvisningar s.199-226.

  • Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (2002), Utvecklingsekologi och sociala problem. (Andersson, Gunvor) i Perspektiv på sociala problem. Stockholm : Natur och kultur (365 s). Läsanvisningar s.185-197.

  • Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (2002), Skam och sociala band - om social underordning och utdragna konflikter (Scheff, Thomas. J & Starrin, Bengt) i perspektiv på sociala problem.. Stockholm: Natur och Kultur (365 s). Läsanvisningar s.167-184.

  • Osborne, Randell, E, Lafuze, Joan & Perkins, David (2003), Att se bortom symtomen : fallexempel i klinisk psykologi. Lund : Studentlitteratur (283 s). Läsanvisningar Kap. 3-15.

  • Smith, Carolyn (1997), Stress, Coping and resilience in Children and youth, The social service review, 71.

  • Svedberg, Lars (2012), Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap. 5 upplagan. Lund : Studentlitteratur (359 s). Läsanvisningar Kap.4-15.

Vetenskapliga artiklar i omfattningen totalt 100 sidor tillkommer i samråd med kursansvarig lärare.

Kortadress: www.hkr.se/kso835p

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025