Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling i en skola för alla
30 hp
Kurskod: SP111S
Beslut: Fastställd i nämnden 2009-08-28. Giltig från och med 2009-08-31 till och med 2011-08-30. Nedlagd 2024-10-24. Ersätts av: SP112S - Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling i en skola för alla.
Nivå: Avancerad nivå
Ämne/områdeskod: Specialpedagogik (SQA)
Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
Huvudområde: Specialpedagogik
VFU-andel: -
Engelsk titel: Inclusive Education - Perspectives on learning and development
Diarienummer: 1430/333-09
Allmänna uppgifter
Kursen ingår som första kurs inom Specialpedagogiskaprogrammet och Speciallärarprogrammet, 90 hp. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med handledning i yrkesrollen samt fältstudiedagar omfattande 6 hp.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Antagen till Specialpedagogiska programmet alternativt Speciallärarprogrammet.
Innehåll
Moment 1:
Specialpedagogik – Yrkesroller och verksamhetsområden 15 hp, varav vetenskaplig metod, teori och forskningsetik 3 hp samt VFU, handledd praktik 3 hp.
Specialpedagogens och speciallärarens yrkesutövning problematiseras och undersöks.
Momentet behandlar några huvuddrag i pedagogikens historia kopplat till samhällsutveckling och syn på lärande med fokus på specialpedagogiska frågor. Vidare utvecklar studenten kunskap om specialpedagogiska begrepp och perspektiv. Utifrån aktuell forskning definieras olika sätt att möta elevers olikheter (eller: den naturliga variationen av barn och elever). Vidare behandlas förhållningssätt, värderingar och attityder i individens samspel med sin omgivning samt relationens betydelse för utveckling och lärande. Vetenskapsteori samt forskningsetik introduceras.
Moment 2:
Förutsättningar och hinder för lärande och utveckling 15 hp, varav vetenskaplig metod, teori och forskningsetik 2,5 hp samt VFU, handledd praktik 3 hp.
I detta moment analyseras specialpedagogens respektive speciallärarens ansvar och möjligheter att skapa optimala lärande- och utvecklingsbetingelser för barn och elever med olika bakgrund, förutsättningar och behov. Individens förutsättningar och behov analyseras på organisations-, grupp-, och individnivå. Studenten skall vidare utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt, dels genom källkritik, dels genom att fördjupa sina kunskaper om vetenskapliga metoder såsom observation och intervju. I momentet ingår även att genomföra en grundläggande pedagogisk kartläggning/utredning, upprätta ett åtgärdsprogram samt utvärdera detta.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna problematisera specialpedagogens respektive speciallärarens yrkesutövning utifrån beskrivningen i respektive examensordning och utifrån den verksamhet studenten möter i pedagogiska verksamheter på fältet (1)
- kunna beskriva och kritiskt granska utvecklingen av det specialpedagogiska ämnesområdet utifrån ett historiskt perspektiv (2)
- kunna redogöra för och kritiskt granska olika forskningsperspektiv inom det specialpedagogiska ämnesområdet samt kunna relatera dessa till den kommande yrkesrollen (3)
- kunna uppvisa förståelse för och förmåga att medverka i ett arbetslag och samverka med andra yrkesgrupper inom olika verksamheter (4).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna problematisera olika teorier om lärande utifrån ett specialpedagogiskt förhållningssätt och relatera dessa till lärmiljöer i olika verksamheter (5).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna analysera sambandet mellan barns, ungas och vuxnas livsvillkor och förutsättningar för lärande (6)
- kunna identifiera möjligheter och hinder för att utifrån varje elevs förutsättningar och behov kunna skapa goda lärmiljöer på såväl individ-, grupp- som organisationsnivå (7)
- kunna självständigt utforma, genomföra och utvärdera åtgärdsprogram i samverkan med berörda aktörer (8).
Genomförande
I kursen ingår arbetsformer som föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, handledning av fördjupningsarbeten enskilt och i mindre grupper, coachinggrupper och praktiska övningar. Dessutom ingår VFU med handledning i ykresrollen och fältstudiedagar. Vid kursstart fastställer kursansvarig och undervisande lärare i samråd med de studerande regler för närvaro och eventuella kompletteringar.
Examination – prov och former
Bedömning sker kontinuerligt under kursen och förutsätter självstudier och ett aktivt deltagande av de studerande.
Moment 1, Specialpedagogik – Yrkesroller och verksamhetsområden.
Delprov 1 (8 hp) Enskilda skriftliga reflektionsprotokoll 1 kring litteraturen med påföljande diskussion vid litteraturseminarium. Examinerar förväntade läranderesultat 2, 3 och 5.
Delprov 2 (7 hp) Rapport baserad på såväl litteraturdel som empirisk del kopplad till två veckors VFU. Examinerar förväntade läranderesultat 1, 3, 4 och 6.
Moment 2, Förutsättningar och hinder för lärande och utveckling.
Delprov 3 (6 hp) Enskilda skriftliga reflektionsprotokoll 2 kring litteraturen med påföljande diskussion vid litteraturseminarium. Examinerar förväntade läranderesultat 2, 3 och 5.
Delprov 4 (1,5 hp) VFU-rapport. Examinerar förväntade läranderesultat 1, 3 och 6.
Delprov 5 (7,5 hp) Skriftlig rapport baserad på identifiering av ett barns/en elevs förutsättningar och behov, och utifrån denna utforma, genomföra samt utvärdera ett åtgärdsprogram i samverkan med berörda aktörer. Denna uppgift kopplas till den andra VFU-veckan. Examinerar förväntade läranderesultat 7, 8.
Betygsgraderna för kursen är Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget Väl godkänd krävs att studenten uppvisar förmåga att självständigt och kritiskt problematisera och tillämpa sina kunskaper i anslutning till kursens innehåll. För att få betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på 75 % av delprovens totala antal högskolepoäng (30 hp), samt minst Godkänd på resterande. För slutbetyg Godkänd på hel kurs krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov.
Kursutvärdering
Kursen utvärderas i enlighet med de riktlinjer för utvärdering och kvalitetssäkring som fastställts av Högskolan Kristianstad.
Beslut
Fastställd i nämnden 2009-08-28. Giltig från och med 2009-08-31 till och med 2011-08-30. Nedlagd 2024-10-24. Ersätts av: SP112S - Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling i en skola för alla.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.
Övrigt
Denna kursplan är giltig t.o.m. 2011-08-30.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Moment 1
-
Bell, Judith (2006), Introduktion till forskningsmetodik. 4 upplagan. Studentlitteratur AB (265 s).
-
Bjerstedt, Åke (1997), Rapportens yttre dräkt: Några rekommendationer. Lund: Studentlitteratur (77 s).
-
Egelund, Niels, Haug, Peder & Persson, Bengt (2006), Inkluderande pedagogik i nordiskt perspektiv. Stockholm: Liber (192 s).
-
FN:s Standardregler. (37 s). http://www.handikappsombudsmannen.se/start.asp?sida=727
-
Hyldgaard, Kirsten (2008), Vetenskapsteori. Liber (272 s).
-
Lindstedt, Inger (2002), Textens hantverk: Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (146 s).
-
Nilholm, Claes & Björck-Åkesson, Eva, red (2007), Reflektioner kring specialpedagogik: Sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. Stockholm: Vetenskapsrådet (114 s). http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_05.pdf
-
Normell, Margareta (2008), Från lydnad till ansvar: Kunskapssyn, känslor och relationer i skolan. Studentlitteratur AB (125 s).
-
Skidmore, David (2002), Parents experiences of the struggle for inclusion. Paper presented at the Brittish Educational Research Association Conferense. Brittish Educational Research Association Conferense, Cardif University, UK (15 s).
-
Skolverket (2006), Läroplaner för förskoleklassen och fritidshemmet, det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. Lpfö 98, Lpo 94 och Lpf 94. http://www.skolverket.se/sb/d/468
-
Socialdepartementet (2007), Konventionen om rättigheter för personer med funktionshinder. (52 s). http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/85/27/49a6ecf6.pdf
-
Svenska unescorådet (1997), Salamanca-deklarationen och handlingsram för undervisning av elever med behov av särskilt stöd. Svenska unescorådets skriftserie 1996:4. (38 s). http://www.unesco-sweden.org/shared/pdf/material/salamanca%2007.pdf
-
Tideman, Magnus (2000), Normalisering och kategorisering: Om handikappideologi och välfärdspolitik i teori och praktik för personer med utvecklingsstörning. Lund: Studentlitteratur (358 s).
-
Tideman, Magnus (2004), Den stora utmaningen: Om att se olikhet som resurs i skolan: En studie om “elever i behov av särskilt stöd“ och definitionen av normalitet och avvikelse i skolan. Högskolan i Halmstad: Wigforssinstitutet för välfärdsforskning (348 s).
-
Persson, Bengt (2008), Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. 2 upplagan. Stockholm: Liber (184 s).
-
Specialpedagogik (2007), Pedagogisk forskning i Sverige.
-
Övrigt Därutöver ska studenten i samråd med handledare välja vetenskapliga artiklar, ca 200 sidor, i anknytning till fördjupningsarbete.
Moment 2
-
Ahlberg, Ann (2001), Lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur (173 s).
-
Asmervik, Sverre, Ogden, Terje & Rygvold, Anne-Lise, red (2001), Barn med behov av särskilt stöd: Grundbok i specialpedagogik. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (382 s).
-
Asp-Onsjö, Lisa (2008), Åtgärdsprogram i praktiken: Att arbeta med elevdokumentation i skolan. Lund: Studentlitteratur (155 s).
-
Bjar, Louise & Liberg, Caroline, red (2003), Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur (292 s). Läsanvisningar Kapitel 2, 6-7 (60 s.).
-
Danielsson, Lennart & Liljeroth, Ingrid (1998), Vägval och växande: Förhållningssätt, kunskap och specialpedagogik för yrkesverksamma hjälpare. 2 upplagan. Stockholm: Liber (240 s).
-
Eriksson, Björn (2002), Skolan - en arena för mobbning: En forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan. Stockholm: Skolverket (146 s). http://www.skolverket.se/publikatiioner?id=1028
-
Holmqvist, Mona, red (2004), En främmande värld: Om lärande och autism. Lund: Studentlitteratur (224 s).
-
Kullberg, Birgitta (2004), Etnografi i klassrummet. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (243 s).
-
Myndigheten för skolutveckling (2007), Att läsa och skriva – forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (115 s).
-
Skidmore, David (2004), Inclusion: the dynamic of school development. Maidenhead : Open University Press (140 s).
-
Skolverkets allmänna råd (2008), Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. (96 s). http://www.skolverket.se
-
Skolverkets allmänna råd (2008), Allmänna råd för arbetet med åtgärdsprogram. (28 s). http://www.skolverket.se
-
Vetenskapsrådet (2002), Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet (17 s). http://www.vr.se/download/18.668745410b37070528800029/
-
Övrigt Därutöver ska studenten i samråd med handledare välja vetenskapliga artiklar, ca 400 sidor, i anknytning till fördjupningsarbete.