Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Neuropsykiatri och kriminalitet I
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Neuropsykiatri och kriminalitet I
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Neuropsykiatri och kriminalitet I
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  1. HKR
  2. Neuropsykiatri och kriminalitet I
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Neuropsykiatri och...
  3. Litteraturlista

Neuropsykiatri och kriminalitet I
7,5 hp

Kurskod: SP1280

Beslut: Fastställd i nämnden 2009-03-05. Giltig från och med 2009-03-05 till och med 2011-03-04. Nedlagd 2024-10-24. Ersätts av: SP1281 - Neuropsykiatri och kriminalitet I.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Pedagogik ()

Ämne/områdeskod: Specialpedagogik (SQA)

Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Specialpedagogik

VFU-andel: -

Engelsk titel: Neuropsychiatry and Criminality I

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Beckman, Vanna, red (2007), ADHD/DAMP: En uppdatering. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (155 s).

  • Gerland, Gunilla (red) Jersild, P C (1998), På förekommen anledning: Om människosyn, “biologism“ och autism. Stockholm: Cura (223 s).

  • Gerland, Gunilla, Hartman, Göran & Larsson, Solveig (2003), Autism: Svårigheter och möjligheter. Umeå: SIH läromedel (70 s). Anmärkning: Samt tillhörande film.

  • Holmqvist, Mona, red (2004), En främmande värld: Om lärande och autism. Lund: Studentlitteratur (224 s).

  • Jakobsson, Gunnar (2005), Neuropsykiatriska funktionshinder hos vuxna. Stockholm: Forum för kunskap och gemensam utveckling, Stockholms läns landsting (64 s). http://www.webbhotell.sll.se/pagefiles/3126/fr_neuropsykiatr_for_vuxna.pdf

  • Kaland, Nils (2004), Aspergers syndrom: Historier från vardagslivet: Ett mentaliseringstest för personer med Aspergers syndrom eller högfungerande autism. Stockholm: Psykologiförlaget (163 s).

  • Mandre, Eve (1999), Från observation till specialpedagogisk design: Pedagogikens möte med psykiatrin. Lund: Certec, Lunds tekniska högskola (215 s). http://www.certec.lth.se/dok/franobservation/franobservation.pdf

  • Nordin, Viviann & Gillberg, Christopher (2005), Autism och autismliknande tillstånd: En översikt. Stockholm: Riksföreningen Autism (RFA) (46 s).

  • Nylander, Lena (2001), Autismspektrumstörningar hos vuxna: Några frågor och svar. Stockholm: Riksfören. Autism (36 s).

  • Pelphrey, K., Sasson, N., Reznick, S., Paul, G., & Goldman, Piven (2002), Visual Scanning of Faces in Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, vol 32, 4, 249-261 (12 s).

  • Scragg, P. & Shah, A (1994), Prevalence of Asperger´s Syndrome in a Secure Hospital. British Journal of Psychiatry, vol 165, 679-682 (4 s).

  • Siponmaa, L., Kristiansson, M., Jönsson, C., Nyden, A. & Gillberg, C (2001), Juvenile and Young Adult Mentally Disordered Offenders: The Role of Child Neuropsychiatric Disorders. Journal of the American Academy of Psychiatry and Law 29, 420-426 (6 s).

  • Söderholm, Carpelan Kerstin & Runquist, Weddig, red (2002), Ung med tung social problematik: Hur kan vi förstå, förutsäga och planera för framtida behandling?. Stockholm: Statens institutionsstyr. (SIS) (322 s). Läsanvisningar Gillberg, Christopher (2002) Barnneuropsykiatriska perspektiv bidrar till förståelsen av social utslagning. s.67-75 (10 s.).

  • Williams, D., Goldstein, G. & Minshew, N (2006), The Profile of Memory Function in Children with Autism. Neuropsychology, Vol 20, 1, 21-29 (10 s).

  • Referenslitteratur.

  • Beckman, Vanna (2000), En väg till fängelset? Om hyperaktivitet och aggressivitet. Stockholm: Cura (176 s). Övrigt: Har utgått från förlaget.

Artiklarna finns att beställa från biblioteket, Högskolan Kristianstad.

Kortadress: www.hkr.se/ksp1280

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025