Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner och handledare
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner och handledare
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Specialpedagogen som...
  3. Litteraturlista

Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner och handledare
30 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2015-08-30)

Kurskod: SP206S

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2015-01-21. Giltig från och med 2015-08-31. Nedlagd 2024-10-24. Ersätts av: SP207S - Specialpedagogens uppdrag som handledare och aktör i utveckling av lärmiljöer för alla barn och elever.

Nivå: Avancerad nivå

Ämnesgrupp: Pedagogik ()

Ämne/områdeskod: Specialpedagogik (SQA)

Utbildningsområden: Undervisningsområdet 75%

Huvudområde: Specialpedagogik

VFU-andel: 3 hp

Engelsk titel: The Special Educator as Professional Coach and Consultant

Revideringar

2015-06-16

Revidering av litteraturen

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Andreasson, Ingela & Carlsson Asplund, Maj (2009), Elevdokumentation – om textpraktiker i skolans värld. Stockholm: Liber AB (149 s).

  • Aspelin, J. (2010), Sociala relationer och pedagogiskt ansvar. Malmö: Gleerups (168 s).

  • Bladini, Kerstin & Naeser, Monica (2012), Det handlar om samtal. Karlstads Universitet, Ruc (131 s).

  • Crafoord, Clarence (2005), Människan är en berättelse: Tankar om samtalskonst. 2 upplagan. Stockholm: Natur och kultur (199 s).

  • Gustavsson Eriksson, A-L & Göransson, K & Nilholm, C (2011), Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan. (176 s).

  • Sandberg, Anette (2009), Med sikte på förskolan: Barn i behov av stöd. Lund: Studentalitteratur (304 s).

  • Gjems, Liv (1997), Handledning i professionsgrupper. Lund. Studentlitteratur (150 s).

  • Hakvoort, Ilse & Friberg, Birgitta (2011), Konflikthantering i professionellt lärarskap. Malmö: Gleerups

  • Hattie, John & Yates, Gregory (2014), Hur vi lär: synligt lärande och vetenskapen om våra lärprocesser. stockholm: Natur & Kultur

  • Hedman, Christina, Morgan, Eva, Salameh, Eva-Kristina m fl. (2012), Flerspråkighet i skolan: Språklig utveckling och undervisning. Stockholm: Natur och kultur (265 s).

  • Bunar,Nihad (red) (2015), Nyanlända och lärande. Stockholm: Natur och kultur

  • Hertz, Sören (2011), Barn och ungdomspsykiatri. Lund: studentlitteratur

  • Holmqvist, Mona (2006), Lärande i skolan: Learning study som skolutvecklingsmodell. Lund: Studentlitteratur (225 s).

  • Holmqvist O. M. (2013), Learning study i förskolan. Lund: Studentlitteratur (164 s).

  • Killén, Kari (2008), Professionell utveckling och handledning; Ett yrkesövergripande perspektiv. Lund: Studentlitteratur (271 s).

  • Kroksmark, Tomas & Åberg, Karin (2007), Handledning i pedagogiskt arbete. Studentlitteratur AB (461 s).

  • Lorentz, Hans (2013), Interkulturell pedagogisk kompetens: Integration i dagens skola. Lund. Studentlitteratur (200 s).

  • Mitchell, David (2007), What Really Works in Special and Inclusive Education. Routledge (240 s).

  • Skolverket (2013), Kränkningar i skolan – analyser av problem och lösningar. Skolverket (192 s).

  • Skolverket (2014), Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. (80 s). http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2014), Studiepaket till Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgårdsprogram. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3416

  • Skolverket (2014), Stödinsatser i utbildningen.. http://www.skolverketseol m-skolverk et/publikationer/visa-enskild­ publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fw s%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3362

  • Sundqvist, Christel (2012), Perspektivmöten i skola och handledning­ lärarens tankar om specialpedagogisk handledning. Åbo: åbo akademins förlag. http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/84814/sundqvist _chistel.pd f?sequence=2

  • Nisser, Désirée von Ahlenfeld (2009), Vad kommunikation vill säga: En iscensättande studie om specialpedagogers yrkesroll och kunskapande samtal. Stockholm: Stockholms universitet (266 s).

  • Thornberg, Robert (2013), Det sociala livet i skolan: socialpsykologi för lärare. 2 upplagan. Stockholm: Liber (378 s).

  • Timperley, Helen (2013), Det professionella lärandets inneboende kraft. Lund: Studentlitteratur

  • Henricsson, Lisbeth (2006), Krigare och oroade: Om barn med beteendeproblem och deras utveckling, skydds- och riskfaktorer. En studie över de första sex skolåren.. Uppsala Universitet http://fou.skolporten.com/art.aspx?id=a0A20000000DAz7&typ=art

  • Gerrbo, Ingemar (2013), Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken. Göteborgs Universitet https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/30583/1/gupea_2077_30583_1.pdf

  • Övrigt Därutöver ska studenten i samråd med handledare välja ca 400 sidor i anknytning till examinationsuppgift.

Senaste version
Tidigare version (till 2015-08-30)
Kortadress: www.hkr.se/ksp206s

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025