Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner och handledare
30 hp
Kurskod: SP206S
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2015-01-21. Giltig från och med 2015-08-31. Nedlagd 2024-10-24. Ersätts av: SP207S - Specialpedagogens uppdrag som handledare och aktör i utveckling av lärmiljöer för alla barn och elever.
Nivå: Avancerad nivå
Ämnesgrupp: Pedagogik ()
Ämne/områdeskod: Specialpedagogik (SQA)
Utbildningsområden: Undervisningsområdet 75%
Huvudområde: Specialpedagogik
VFU-andel: 3 hp
Engelsk titel: The Special Educator as Professional Coach and Consultant
Revideringar
Revidering av litteraturen
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Andreasson, Ingela & Carlsson Asplund, Maj (2009), Elevdokumentation – om textpraktiker i skolans värld. Stockholm: Liber AB (149 s).
-
Aspelin, J. (2010), Sociala relationer och pedagogiskt ansvar. Malmö: Gleerups (168 s).
-
Bladini, Kerstin & Naeser, Monica (2012), Det handlar om samtal. Karlstads Universitet, Ruc (131 s).
-
Crafoord, Clarence (2005), Människan är en berättelse: Tankar om samtalskonst. 2 upplagan. Stockholm: Natur och kultur (199 s).
-
Gustavsson Eriksson, A-L & Göransson, K & Nilholm, C (2011), Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan. (176 s).
-
Sandberg, Anette (2009), Med sikte på förskolan: Barn i behov av stöd. Lund: Studentalitteratur (304 s).
-
Gjems, Liv (1997), Handledning i professionsgrupper. Lund. Studentlitteratur (150 s).
-
Hakvoort, Ilse & Friberg, Birgitta (2011), Konflikthantering i professionellt lärarskap. Malmö: Gleerups
-
Hattie, John & Yates, Gregory (2014), Hur vi lär: synligt lärande och vetenskapen om våra lärprocesser. stockholm: Natur & Kultur
-
Hedman, Christina, Morgan, Eva, Salameh, Eva-Kristina m fl. (2012), Flerspråkighet i skolan: Språklig utveckling och undervisning. Stockholm: Natur och kultur (265 s).
-
Bunar,Nihad (red) (2015), Nyanlända och lärande. Stockholm: Natur och kultur
-
Hertz, Sören (2011), Barn och ungdomspsykiatri. Lund: studentlitteratur
-
Holmqvist, Mona (2006), Lärande i skolan: Learning study som skolutvecklingsmodell. Lund: Studentlitteratur (225 s).
-
Holmqvist O. M. (2013), Learning study i förskolan. Lund: Studentlitteratur (164 s).
-
Killén, Kari (2008), Professionell utveckling och handledning; Ett yrkesövergripande perspektiv. Lund: Studentlitteratur (271 s).
-
Kroksmark, Tomas & Åberg, Karin (2007), Handledning i pedagogiskt arbete. Studentlitteratur AB (461 s).
-
Lorentz, Hans (2013), Interkulturell pedagogisk kompetens: Integration i dagens skola. Lund. Studentlitteratur (200 s).
-
Mitchell, David (2007), What Really Works in Special and Inclusive Education. Routledge (240 s).
-
Skolverket (2013), Kränkningar i skolan – analyser av problem och lösningar. Skolverket (192 s).
-
Skolverket (2014), Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. (80 s). http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2014), Studiepaket till Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgårdsprogram. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3416
-
Skolverket (2014), Stödinsatser i utbildningen.. http://www.skolverketseol m-skolverk et/publikationer/visa-enskild publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fw s%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3362
-
Sundqvist, Christel (2012), Perspektivmöten i skola och handledning lärarens tankar om specialpedagogisk handledning. Åbo: åbo akademins förlag. http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/84814/sundqvist _chistel.pd f?sequence=2
-
Nisser, Désirée von Ahlenfeld (2009), Vad kommunikation vill säga: En iscensättande studie om specialpedagogers yrkesroll och kunskapande samtal. Stockholm: Stockholms universitet (266 s).
-
Thornberg, Robert (2013), Det sociala livet i skolan: socialpsykologi för lärare. 2 upplagan. Stockholm: Liber (378 s).
-
Timperley, Helen (2013), Det professionella lärandets inneboende kraft. Lund: Studentlitteratur
-
Henricsson, Lisbeth (2006), Krigare och oroade: Om barn med beteendeproblem och deras utveckling, skydds- och riskfaktorer. En studie över de första sex skolåren.. Uppsala Universitet http://fou.skolporten.com/art.aspx?id=a0A20000000DAz7&typ=art
-
Gerrbo, Ingemar (2013), Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken. Göteborgs Universitet https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/30583/1/gupea_2077_30583_1.pdf
-
Övrigt Därutöver ska studenten i samråd med handledare välja ca 400 sidor i anknytning till examinationsuppgift.