AKK- alternativ och kompletterande kommunikation
7,5 hp
Kurskod: SP2900
Beslut: Fastställd i nämnden 2009-12-14. Giltig från och med 2010-01-25 till och med 2012-01-24.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Specialpedagogik (SQA)
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Specialpedagogik
VFU-andel: -
Engelsk titel: Augmentative and Alternative Communication
Diarienummer: 407/333-10
Allmänna uppgifter
Kursen ges som fristående kurs.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt lärarexamen eller pågående lärarutbildning eller motsvarande.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) som redskap då verbalt språk saknas. I kursen introduceras olika former av grafisk AKK som föremål, bilder, pictogram och bliss tillsammans med manuella/ kroppsnära signaler, gester och tecken i relation till olika funktionsnedsättningar för barn, ungdomar och vuxna och i förhållande till lärande. I kursen berörs även barns språkutveckling på en grundläggande nivå.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna på en grundläggande nivå beskriva hur barn genom kommunikation utvecklar sitt språk (1)
- kunna redogöra för de situationer då (AKK) kan användas som kommunikation då verbalt språk saknas och hur tolkning kan ske (2)
- kunna beskriva olika grafiska kommunikationsvägar och manuella/kroppsnära kommunikationsvägar (3).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna kritiskt överväga alternativa kommunikationsvägar då verbalt språk saknas för att öka möjligheten till kommunikation och lärande (4).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- ha utvecklat sitt förhållningssätt och bemötande i de specifika situationer som förekommer att tolka såväl barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättningar som använder någon form av AKK (5).
Genomförande
Den studerande får utifrån ett erfarenhetsbaserat arbetssätt introduceras i användandet av AKK som redskap för kommunikation som förutsättning för lärande. I kursen ingår föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, basgruppsarbete samt skriftliga fördjupningsuppgifter.
Examination – prov och former
Delprov 1 (3 hp) Enskilda skriftliga reflektionsprotokoll kring litteraturen med påföljande diskussion vid litteraturseminarier. Examinerar förväntade läranderesultat (1-4).
Delprov 2 (4,5 hp) Avslutande skriftlig hemtentamen där studenten sammanfattar och muntligt presenterar innehållet i kursen. Examinerar förväntade läranderesultat (5).
Betygsgraderna är Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 2.
Kursutvärdering
Kursen utvärderas i enlighet med de riktlinjer för utvärdering och kvalitetssäkring som fastställts av Högskolan Kristianstad.
Beslut
Fastställd i nämnden 2009-12-14. Giltig från och med 2010-01-25 till och med 2012-01-24.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum (se beslut ovan). Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Brodin, Jane (2008), Att tolka barns signaler: Lek och kommunikation hos barn med flerfunktionshinder. Malmö: Gleerups (233 s).
-
Heister-Trygg, Boel & Andersson, Ida (2009), Alternativ kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik. Vällingby: Hjälpmedelsinstituet, Malmö: SÖK
-
Heister-Trygg, Boel (2005), GAKK-Grafisk AKK. Om saker, bilder och symboler som Alternativ och kompletterande kommunikation. Malmö: SÖK
-
Heister-Trygg, Boel (red) (2002), Kommunikation i grupp- för barn och ungdomar med talhandikapp. Stockholm: Hjälpmedelsinstitutet
-
Bruce, Barbro (2009), Språkutveckling på olika villkor. I Strandmark, Anette (red), Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd. Lund: Studentlitteratur
-
Zachrisson, Gerd, Rydeman, Bitte & Björk-Åkesson, Eva (2002), Gemensam problemlösning vid Alternativ och Kompletterande kommunikation (AKK). Stockholm: Hjälpmedelsinstitutet
-
Referenslitteratur.
-
Granlund, Mats & Olsson, Cecilia (1988), Kommunicera mera. Teoribok. Stockholm: Stiftelsen ALA
-
Nettelblad, Ulrika & Salamah, Eva-Kristina (red) (2007), Språkutveckling och språkstörning. Lund: Studentlitteratur
-
Olsson, Cecilia (2006), The kaleidoscope of Communication: Different perspectives on Communication involving children with severe multiple disabilities. Stockholm: Lärarhögskolan, Institutet för individ, omvärld och lärande