Vetenskapligt förhållningssätt
7,5 hp
Kurskod: SP550U
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2017-07-18. Giltig från och med 2019-09-02. Ersätts av: SP551U - Vetenskapligt förhållningssätt.
Nivå: Avancerad nivå
Ämnesgrupp: Pedagogik ()
Ämne/områdeskod: Specialpedagogik (SQA)
Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
Huvudområde: Specialpedagogik
VFU-andel: -
Engelsk titel: Scientific approaches in inclusive education
Revideringar
Kursplanen har reviderats under rubriken Övergångsbestämmelser
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Bryman, A. (2011), Samhällsvetenskapliga metoder. 2 upplagan. Malmö: Liber ekonomi (690 s).
-
Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2009), Den kvalitativa forskningsintervjun. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (370 s).
-
Nilholm, Claes (2016), Teori i examensarbetet: en vägledning för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur (163 s).
-
Repstad, P., Nilsson, B. (2007), Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. 4 upplagan. Lund : Studentlitteratur (191 s).
-
Stukát, Staffan (2005), Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur (208 s).
-
Fem vetenskapliga texter varav en doktorsavhandling.
-
Valbar, en obligatorisk, litteratur.
-
Creswell, John W (2014), Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4 upplagan. Los Angeles, Calif. : SAGE (273 s).
-
Dahmström, Karin (2011), Från datainsamling till rapport: att göra en statistisk undersökning. 5 upplagan. Lund: Studentlitteratur.
-
Fangen, Katrine & Sellerberg, Ann-Mari (red) (2011), Många möjliga metoder. Lund: Studentlitteratur (288 s).
-
Gustavsson, Bengt (2004), Kunskapande metoder: inom samhällsvetenskapen. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (299 s).
-
Sundmark, Björn (red.) (2009), Educare: 2009:4 artiklar: [att infånga praxis - kvalitativa metoder i (special)pedagogisk forskning i Norden. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola