Självständigt arbete med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling
15 hp
Kurskod: SP702S
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2022-10-27. Giltig från och med 2023-01-16. Ersätts av: SP704S - Självständigt arbete med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling.
Nivå: Avancerad nivå
Ämne/områdeskod: Specialpedagogik (SQA)
Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
Huvudområde: Specialpedagogik
VFU-andel: -
Engelsk titel: Degree Project in Perspectives on Language, Writing and Reading Development
Diarienummer: U2022-242-2229
Allmänna uppgifter
Kursen ges inom speciallärarutbildningen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling 90 hp. Kursen ges på distans och innehåller undervisnings- och/eller examinationstillfällen förlagda till Högskolan Kristianstad eller annan bestämd plats.
Fördjupningsnivå
A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Avlagd grundlärar-, ämneslärar-, yrkeslärar-, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen samt minst 60 hp godkända från kurs 1 och 2 inom Speciallärarprogrammet med specialisering språk,- läs,- och skrivutveckling samt godkänt delprov 1, 4,5 hp, i kursen Vetenskapligt förhållningssätt, 7,5 hp.
Syfte
Kursen syftar till att studenten planerar, genomför och presenterar en vetenskaplig studie inom sin valda specialisering.
Innehåll
I det självständiga arbetet ska studenten under handledning planera, genomföra och presentera en vetenskaplig studie inom det specialpedagogiska forskningsområdet. Det självständiga arbetet skrivs inom ramen för den vetenskapliga genren. Arbetet ska kännetecknas av god forskningsetik och tydlig koppling till det specialpedagogiska kunskapsområdet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- inom ramen för ett självständigt arbete kunna formulera syfte och frågeställningar som är relevanta i en specialpedagogisk kontext och för språk,- skriv,- och läsutveckling (1)
- baserat på metodologiska och forskningsetiska överväganden kunna presentera en sammanhållen teoretisk utgångspunkt för det egna självständiga arbetet (2)
- inom ramen för det självständiga arbetet organiserat kunna samla in och analysera ett datamaterial samt med teoretiskt stöd tolka och dra slutsatser av detta (3)
- inom ramen för det självständiga arbetet kunna diskutera arbetets resultat utifrån tidigare forskning och relevanta samhälleliga och etiska aspekter samt argumentera för resultatets betydelse i relation till den framtida yrkesrollen och framtida forsknings- och utvecklingsarbete (4)
- kunna presentera sitt självständiga arbete i en vetenskaplig text som är formellt korrekt och språkligt klar (5)
- kunna föra ett vetenskapligt samtal kring det egna arbetet som respondent och opponent kring ett annat självständigt arbete inom samma kunskapsområde (6).
Genomförande
I kursen, som ges på distans med ca 9-10 dagars högskoleförlagd undervisning, ingår arbetsformer som föreläsningar, seminarier och handledning. Det självständiga arbetet genomförs i par. Undervisning inom kursen ges huvudsakligen som handledning av det självständiga arbetet. Kursen förutsätter tillgång till dator, headset och internetuppkoppling.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Delprov 1 (15 hp) Självständigt arbete inom vald specialisering.
Individuell examination bestående av uppsats och seminarier med försvar och opposition. Lärandemål 1-6 examineras.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2022-10-27. Giltig från och med 2023-01-16. Ersätts av: SP704S - Självständigt arbete med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Litteratur om ca 2 000 sidor, som är relaterad till studentens självständiga arbete väljs i samråd med handledare.