Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Skolbiblioteket – skolans pedagogiska centrum
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Skolbiblioteket – skolans pedagogiska centrum
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Skolbiblioteket – skolans pedagogiska centrum
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  1. HKR
  2. Skolbiblioteket – skolans pedagogiska centrum
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Skolbiblioteket –...
  3. Litteraturlista

Skolbiblioteket – skolans pedagogiska centrum
7,5 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2012-09-02)

Kurskod: SSU21U

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2012-03-08. Giltig från och med 2012-09-07. Ersätts av: SSU23U - Skolbibliotekarien och det pedagogiska rummet.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Litteraturvetenskap ()

Ämne/områdeskod: Litteraturvet:barns o ungdoms läsning (LIU)

Utbildningsområde: Humanistiska området 100%

Huvudområde: Litteraturvetenskap

VFU-andel: -

Engelsk titel: School Libraries – the School's education centre

Revideringar

2012-05-15

Revideringen gäller korrigering av text under Examination - prov och former, delprov 2.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Chambers, Aidan (2011), Böcker inom och omkring oss. Huddinge: X Publishing (293 s). Läsanvisningar I kursen behandlas 150 s..

  • (2000), Folkbiblioteksmanifestet, Skolbiblioteksmanifestet. Stockholm: Svenska unescorådet (22 s).

  • Hell, Maud (2011), Skolbiblioteksutveckling – skolutveckling. Lund: BTJ förlag (164 s).

  • Hell, Maud (2008), Utveckla skolbiblioteket! Att starta och driva en bra verksamhet. Lund: BTJ förlag (115 s).

  • Kuhlthau, Carol Collier (2006), Informationssökningsprocessen: En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i fokus. Lund: BTJ förlag (216 s).

  • Langer, Judith A (2005), Litterära föreställningsvärldar: Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos (190 s).

  • Limberg, Louise (2003), Skolbibliotekets pedagogiska roll: En kunskapsöversikt. 2 upplagan. Stockholm: Statens skolverk (101 s).

  • Nilsson, Monica (2007), Informationsfärdighet i praktiken: Skolbibliotekarie och lärare i samverkan. Lund: BTJ förlag (272 s). Läsanvisningar I kursen behandlas 180 s.

  • Stribe, Birgitta (2007), Skolbibliotek: En pedagogisk resurs i undervisningen. Lund: BTJ förlag (70 s).

  • (2003), Tid för lärande: Rapport från Helvetesgapet, ett skolprojekt i Språkrum. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (60 s). http://www.skolverket.se

  • Ögland, Malin (2002), Skolans bibliotek: Om att utveckla samarbetet mellan skolbibliotek och arbetslag. Stockholm: Statens Kulturråd (43 s).

  • http://www.skolbibliotek.se/todd.htm.

  • Välj dessutom en av följande böcker. Valen diskuteras med kursansvarig utifrån den egna skolans handlingsplan och framtida kurs:.

  • Alexandersson, Mikael (2007), Textflytt och sökslump: Informationssökning via skolbibliotek. 2 upplagan. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (128 s). Läsanvisningar Kap 2, 3, 11 (30 s). Övrigt: http://www.skolutveckling.se/publikationer

  • Folkesson, Anne-Mari (2004), Datorn i det dialogiska klassrummet: En fallstudie av läs- och skrivprocessen år 1-3. Lund: Studentlitteratur (162 s).

  • Gustafsson, Jonas, Fowelin, Peter, Kretz, Anders & Widoff, Anna (2005), Läroverktyg: Om erfarenheter och forskning kring digitala läromedel och datorstött lärande. Stockholm: Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (82 s).

  • Lindqvist, Martin & Söderlind, Peder (2009), Informationskompetens: En grundbok. Stockholm: Santérus (243 s).

  • Lundh, Anna & Hedman, Jenny (2009), Informationskompetenser: Om lärande i informationspraktiker och informationssökning i lärandepraktiker. Stockholm: Carlsson (295 s).

  • (2005), På tal om böcker: Om bokprat och boksamtal i skola och bibliotek. Lund: BTJ förlag (124 s).

  • Säljö, Roger, Jakobson, Anders, Lilja, Patrik, Mäkitalo, Åsa & Åberg, Mikaela (2011), Att förädla information till kunskap: Lärande och klassrumsarbete i mediesamhället. Stockholm: Norstedts (213 s).

  • Skönlitteratur.

  • Obligatorisk:.

  • Lindgren, Astrid (1998), Madicken. Stockholm: Gammafon (58 s). Läsanvisningar Kapitlet Rikard. Övrigt: Valbar upplaga

  • Thor, Annika (2003), En ö i havet. Stockholm: Bonnier Carlsen (197 s). Övrigt: Valbar upplaga

  • Välj dessutom en av följande böcker:.

  • Bylock, Maj (1999), Drakskeppet. Stockholm: Rabén & Sjögren (119 s).

  • Bylock, M. & Strömgård, K. (2007), Fågelprinsen. Stockholm: Rabén & Sjögren (255 s).

  • Dann, C., Hammar, B. & Tettmar, J. (2004), Djuren i gamla skogen. Stockholm: En bok för alla (264 s).

  • Johansson, K. & Edelfeldt, I. (1981), Moa och Pelle: En kärlekshistoria. Stockholm: AWE/Geber (76 s).

  • Lidbeck, P. (2003), Anna Larssons hemliga dagbok. Stockholm: Tiden (122 s).

  • Lindgren, Astrid & Lindenbaum, Pija (2002), Mirabell. Stockholm: Rabén & Sjögren (32 s). Läsanvisningar Alt. 1949 eller annan version i Nils Karlsson Pyssling - antologin.

  • Marsden, J (2000), I morgon när kriget kom. Stockholm: Bonnier Carlsen (265 s).

  • Nilsson, Per (2011), En morgon stod hon bara där: Januari. Stockholm: Alfabeta (173 s).

  • Olsson-Hultgren, Solveig. (2011), Revolternas år. Bromma: Opal (268 s).

  • Persson, I. (1988), Hökungar. Stockholm: Bonniers juniorförl (169 s).

  • Wahldén, C. (1998), Kort kjol. Stockholm: Tiden (126 s).

Artiklar tillkommer med ca 20 s.

Senaste version
Tidigare version (till 2012-09-02)
Kortadress: www.hkr.se/kssu21u

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025