Värdegrund och likabehandling i teori och praktik
7,5 hp
Kurskod: UP130U
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2012-04-12. Giltig från och med 2012-04-17.
Nivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
Huvudområde: Utbildningsvetenskap
VFU-andel: -
Engelsk titel: Fundamental values and equal treatment in theory and practice
Diarienummer: U2012-242-740
Allmänna uppgifter
Kursen är en uppdragsutbildning som ges på distans.
Fördjupningsnivå
G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Syfte
Kursen syftar till att stärka studentens kompetens i att utveckla förskolans och skolans värdegrundsarbete och främjande av likabehandling, samt dess arbete mot diskriminering och kränkande behandling.
Innehåll
- Värdegrund – lagstiftning och styrdokument
- Diskriminering, trakasserier och kränkande behandling, som mobbning
- Normkritiskt förhållningssätt
- Observation och loggbok
- Verksamhetsnära utvecklingsarbete
- Utvärdering och uppföljning
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för för kursen relevanta begrepp och teorier om diskriminering och kränkande behandling samt för förskolans och skolans värdegrund utifrån lagstiftning och styrdokument (1)
- kunna formulera och problematisera vad ett normkritiskt förhållningssätt innebär och vilken betydelse det har för förskolans och skolans organisation, strukturellt och relationellt (2).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna utifrån kartläggning och analys av den egna verksamheten planera för strategier för ett systematiskt arbete mot diskriminering och kränkande behandling i relation till värdegrundsfrågor (3).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- utifrån ett normkritiskt förhållningssätt kunna identifiera, dokumentera och analysera den egna verksamhetens organisation och praktik (4).
Genomförande
Kursen består av fem högskoleförlagda respektive två arbetsplatsförlagda tillfällen. Deltagarnas egen förskole- respektive skolverksamhet utgör utgångspunkt för kursen. Föreläsningar, workshops, seminarier, viss internetbaserad undervisning och arbetsplatsförlagda aktiviteter såsom praktiskt förändringsarbete. Lärandeplattform och nätbaserad kommunikation tillämpas.
Examination – prov och former
Delprov 1 (1 hp) Diskriminering, kränkande behandling och värdegrund i teori och styrdokument. Seminarier och muntliga redovisningar. Förväntade läranderesultat 1 examineras.
Delprov 2 (1 hp) Normkritiskt förhållningssätt. Skriftlig uppgift med tydliga individuella inslag. Förväntade läranderesultat 2 och 4 examineras.
Delprov 3 (5 hp) Projekt praktiskt arbete mot diskriminering och kränkande behandling i relation till värdegrundsfrågor. Förväntade läranderesultat 1, 3 och 4 examineras.
Delprov 4 (0,5 hp) Redovisning, utvärdering och uppföljning. Muntlig grupp- och individuell redovisning under ett avslutande seminarium. Förväntade läranderesultat 1 och 3 examineras.
Betygsgraderna Underkänd och Godkänd tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga delprov.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Skolverket utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2012-04-12. Giltig från och med 2012-04-17.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.
Övrigt
Dispens från tregradig betygsskala är medgiven enligt beslut av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2012-04-11.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Gemensam litteratur för förskola och skola:.
-
Bjørndal, Cato R. P. (2005), Det värderande ögat – observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber (149 s).
-
Darj, Frida & Bromseth, Janne C.H. (2010), Normkritisk pedagogik: Makt, lärande och strategier för förändring. Uppsala: Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet (290 s). Läsanvisningar kapitel 1.
-
Diskrimineringslagen 2008:567.
-
Skolverket Skollagen 2010:800. Läsanvisningar kapitel 6. http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2012), Allmänna råd och kommentarer för att främja likabehandling och förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Stockholm: Skolverket
-
Skolverket (2011), Förskolans och skolans värdegrund: Förhållningssätt, verktyg och metoder. Stockholm: Skolverket (126 s). http://www.skolverket.se
-
(2011), Utvärdering av metoder mot mobbning. Skolverkets rapport 353. Stockholm: Skolverket Läsanvisningar valda delar.
-
(2009), Diskriminerad, trakasserad, kränkt? Barns, elevers och studerandes uppfattningar om diskriminering och trakasserier. 2 upplagan. Stockholm: Skolverket (124 s). Läsanvisningar valda delar.
-
Litteratur skola:.
-
(2009), Förebygga diskriminering och kränkande behandling, främja likabehandling: En handledning för att utforma en likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling i skolan. 2 upplagan. Stockholm: Diskrimineringsombudsmannen (DO) (40 s).
-
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (red.) (2008), Skola i normer. Stockholm: Gleerups Läsanvisningar valda delar.
-
Gruber, Sabine (2008), När skolan gör skillnad: Skola, etnicitet och institutionell praktik. Stockholm: Liber (192 s).
-
Skolverket (2011), Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Lgr 11. (281 s). http://www.skolverket.se
-
(2011), Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144).
-
Litteratur förskola:.
-
(2009), Förebygga diskriminering och kränkande behandling, främja likabehandling: En handledning för att utforma en likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling i förskolan. Stockholm: Diskrimineringsombudsmannen (DO) (36 s).
-
Bodén, Linnea, Ohrlander, Kajsa & Lenz Taguchi, Hillevi (2011), En rosa pedagogik: Jämställdhetspedagogiska utmaningar. Stockholm: Liber (212 s).
-
Lilletvedt, Sissel (2011), Barnehagens usynlige hvithet. I Første steg nr 2. Anmärkning: s. 42-44
-
Skolverket (2010), Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010. Stockholm: Skolverket (16 s). http://www.skolverket.se
-
Fördjupningslitteratur.
-
Colnerud, Gunnel (2004), Värdegrund som pedagogisk praktik och forskningsdiskurs. I Pedagogisk forskning, nr 2. Anmärkning: s. 81-98
-
DO, Husmodellen: Förskolan. http://www.do.se/sv/Material/Husmodellen--forskolan/
-
DO, Husmodellen: Skolan. http://www.do.se/sv/Material/Husmodellen---skolan/
-
DO, Plan mot diskriminering och kränkande behandling i förskolan och skolan. http://www.planforskolan.se
-
Eek-Karlsson, Liselotte (red) (2012), Normkritiska perspektiv i skolan. Lund: Studentlitteratur
-
Eidevald, Christian (2011), Anna bråkar! Att göra jämställhet i förskolan. Stockholm: Liber (222 s).
-
Frånberg, G. & Wrethander B. M. (2011), Mobbning – en social konstruktion?. Lund: Studentlitteratur (123 s).
-
Herlin, Agneta, Munthe, Bo (2011), En tryggare skola: Regler och förebyggande arbete mot våld och kränkande behandling. Stockholm: Norstedts juridik (242 s).
-
Kumashiro, Kevin K. (2009), Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterande ämnen. I Genusvetenskaplig tidskrift nr 1. http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/9594/tgv%201.09%201_1.pdf?sequence=1 Anmärkning: s. 11-34
-
Kumashiro, Kevin K. (2002), Troubling education: Queer activism and antioppressive education. New York: RoutledgeFalmer (228 s).
-
Nordenmark, L. & Rosén, M. (2008), Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola. Stockholm: Liber (138 s).
-
(2009), På tal om mobbning. Skolverket (130 s). http://www.skolverket.se/mobbning
-
Öqvist, Anna (2009), Skolvardagens genusdramaturgi: En studie av hur feminiteter och maskuliniteter görs i år 5 med ett särskilt fokus på benämningar som hora och kärring. Luleå: Luleå tekniska universitet Läsanvisningar valda delar av del 2, kap 5-11. Anmärkning: Doktorsavhandling
Valbar litteratur tillkommer med max 200 s.