Co-design – designdialoger
7,5 hp
Kurskod: WD477F
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2021-06-07. Giltig från och med 2022-01-17.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Informatik (IKA)
Utbildningsområde: Tekniska området 100%
Huvudområde: Informatik
VFU-andel: -
Engelsk titel: Co-design – Design Dialouges
Diarienummer: U2021-242-1256
Allmänna uppgifter
Kursen ges som fristående kurs samt ingår som valbar kurs i programmet Digital design. Studieform: Distans utan sammankomst.
Fördjupningsnivå
G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt Interaktionsdesign 7 hp varav minst 5 hp avklarade eller motsvarande.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i att involvera framtida brukare i designprocessen för att skapa digitala artefakter. Syftet är vidare att belysa metoder som kan tillämpas för att skapa förutsättningar för deltagande IT-design, driva användarcentrerade designprocesser och arrangera designdialoger. Kursen syftar även till att studenten ska lära sig metoder som kan användas för att förstå brukskontexten samt identifiera krav som beställare och framtida brukare ställer på systemet.
Innehåll
- grundläggande metoder och tekniker för co-design, med inriktning mot designarbete i tidigt skede
- användande av prototyper och designverktyg i användarcentrerad design
- forskning och kunskapande
- metoder och tekniker som fått genomslag inom Människa-Datorinteraktion (MDI) och interaktionsdesignområdet såsom etnografiska studier, designworkshops och skapande av olika former av scenarior samt prototyper för att gestalta framtida användning
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna förklara begrepp inom informatik och interaktionsdesign gällande co-design och designdialoger (1)
- kunna redogöra för och värdera vetenskapliga diskussioner med anknytning till deltagande design (2).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna planera och genomföra designarbete i tidiga skeden tillsammans med brukare och andra intressenter (3)
- kunna tillämpa grundläggande designmetoder för idégenerering, skissning och prototypande tillsammans med intressenter (4)
- kunna orientera sig bland samt välja lämpliga metoder och verktyg för samskapande (5).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- förstå sambandet mellan designerns ansvar samt intressenters roll i co-design (6)
- kritiskt kunna bedöma sitt behov av ytterligare kunskap och kompetens som reflektiv designer gällande co-design (7).
Genomförande
Undervisningen består av seminarier, kortare föreläsningar, inspelat externt material, filmer, forumdiskussioner, handledning och övningar via lärplattform på Internet. Kursen förutsätter tillgång till dator, Internetuppkoppling och headset. Kursen bygger i hög grad på självstudier.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Delprov 1 (3 hp) Co-design – forskning, värdering och kunskapande.
Diskussionsforumbaserat seminarium via lärplattform. Examineras genom skriftliga inlägg i forumbaserat seminarium i två steg, där deltagande i steg 1 krävs för deltagande i steg 2. Lärandemål 2, 5 och 6 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (4,5 hp) Co-design och designdialoger i praktiken.
Projektarbete där studenten genomför en designprocess. Inspelad muntlig examination baserad på skriftligt och gestaltande underlag. Individuell examination som studenten i samråd med kursansvarig lärare kan välja att utföra i grupp. Samtliga lärandemål examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delproven. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 2.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den av examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2021-06-07. Giltig från och med 2022-01-17.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Fröst, Peter (2004), Designdialoger i tidiga skeden : arbetssätt och verktyg för kundengagerad arbetsplatsutformning. Göteborg : Chalmers tekniska högskola (194 s). https://research.chalmers.se/publication/61662
-
Simonsen, Jesper (red) (2014), Situated design methods. Place: MIT Press (416 s).
Artiklar i en omfattning om cirka 150 sidor tillkommer baserat på de område och teman kursen arbetar med under det gällande läsåret.