Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Co-design – designdialoger
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Co-design – designdialoger
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Co-design – designdialoger
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  1. HKR
  2. Co-design – designdialoger
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Co-design –...
  3. Kursplan

Co-design – designdialoger
7,5 hp

Kurskod: WD477F

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2021-06-07. Giltig från och med 2022-01-17.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Informatik (IKA)

Utbildningsområde: Tekniska området 100%

Huvudområde: Informatik

VFU-andel: -

Engelsk titel: Co-design – Design Dialouges

Diarienummer: U2021-242-1256

Allmänna uppgifter

Kursen ges som fristående kurs samt ingår som valbar kurs i programmet Digital design. Studieform: Distans utan sammankomst.

Fördjupningsnivå

G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav





Grundläggande behörighet samt Interaktionsdesign 7 hp varav minst 5 hp avklarade eller motsvarande.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i att involvera framtida brukare i designprocessen för att skapa digitala artefakter. Syftet är vidare att belysa metoder som kan tillämpas för att skapa förutsättningar för deltagande IT-design, driva användarcentrerade designprocesser och arrangera designdialoger. Kursen syftar även till att studenten ska lära sig metoder som kan användas för att förstå brukskontexten samt identifiera krav som beställare och framtida brukare ställer på systemet.

Innehåll

  • grundläggande metoder och tekniker för co-design, med inriktning mot designarbete i tidigt skede
  • användande av prototyper och designverktyg i användarcentrerad design
  • forskning och kunskapande
  • metoder och tekniker som fått genomslag inom Människa-Datorinteraktion (MDI) och interaktionsdesignområdet såsom etnografiska studier, designworkshops och skapande av olika former av scenarior samt prototyper för att gestalta framtida användning

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna förklara begrepp inom informatik och interaktionsdesign gällande co-design och designdialoger (1)
  • kunna redogöra för och värdera vetenskapliga diskussioner med anknytning till deltagande design (2).

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna planera och genomföra designarbete i tidiga skeden tillsammans med brukare och andra intressenter (3)
  • kunna tillämpa grundläggande designmetoder för idégenerering, skissning och prototypande tillsammans med intressenter (4)
  • kunna orientera sig bland samt välja lämpliga metoder och verktyg för samskapande (5).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten

  • förstå sambandet mellan designerns ansvar samt intressenters roll i co-design (6)
  • kritiskt kunna bedöma sitt behov av ytterligare kunskap och kompetens som reflektiv designer gällande co-design (7).

Genomförande

Undervisningen består av seminarier, kortare föreläsningar, inspelat externt material, filmer, forumdiskussioner, handledning och övningar via lärplattform på Internet. Kursen förutsätter tillgång till dator, Internetuppkoppling och headset. Kursen bygger i hög grad på självstudier.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Delprov 1 (3 hp) Co-design – forskning, värdering och kunskapande.
Diskussionsforumbaserat seminarium via lärplattform. Examineras genom skriftliga inlägg i forumbaserat seminarium i två steg, där deltagande i steg 1 krävs för deltagande i steg 2. Lärandemål 2, 5 och 6 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 2 (4,5 hp) Co-design och designdialoger i praktiken.
Projektarbete där studenten genomför en designprocess. Inspelad muntlig examination baserad på skriftligt och gestaltande underlag. Individuell examination som studenten i samråd med kursansvarig lärare kan välja att utföra i grupp. Samtliga lärandemål examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delproven. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 2.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den av examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2021-06-07. Giltig från och med 2022-01-17.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Fröst, Peter (2004), Designdialoger i tidiga skeden : arbetssätt och verktyg för kundengagerad arbetsplatsutformning. Göteborg : Chalmers tekniska högskola (194 s). https://research.chalmers.se/publication/61662

  • Simonsen, Jesper (red) (2014), Situated design methods. Place: MIT Press (416 s).

Artiklar i en omfattning om cirka 150 sidor tillkommer baserat på de område och teman kursen arbetar med under det gällande läsåret.

Kursperiod: v14 2025 - v23 2025
Studietakt: 50%
Studieform: Distans , 0 obligatoriska träffar
Ort: Internet
Språk: Svenska
Urval: Betyg/högskoleprov
Anmälningskod: HKR-09EFB
Anmälan senast: 2024-10-15

Stängd för anmälan

Kortadress: www.hkr.se/kwd477f

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025